jans

Alla inlägg den 26 november 2018

Av Jan Sandström - 26 november 2018 09:24

Måndag   den 26/11


Igår var det följdaktligen söndag, brukar vara den ordningen och jag satt här hemma med siffror och fakturor.

I och för sig inte så många men datorn strulade, jag döper ju om mina PDF-filer enligt ett visst system men nu har Windows utforskaren fått för sig att den ska scanna om och uppdatera sig titt som tätt, oftare än tätt och då försvinner det jag håller på att skriva på filnamnet.

Det är likadant om jag håller på att titta på många filer och rullat ned i listan så hoppar den alltid upp till början igen,

Voffor gör di på detta viset som Rumpnissarna  sa i Ronja Rövardotter.

Jag har inte hittat något ställe att avaktivera det ofoget såvida det nu inte är indexeringen av filer som håller på, ska avaktivera den idag och se.

Men jag HATAR när system är svårjobbade och opåverkbara, när någon fjunig barnunge suttit och knappat och tycker att "så här ska det vara och inget annat".

Det är som i Facebook där inlägg/nyheter promt ska sorteras efter Populära händelser och väljer jag Senaste så ligger inte det kvar utan varje gång hoppar den tillbaks till Populära, det har väl att göra med reklampengar kan jag gissa.

Jag vill ha Senaste och inget annat som beror på hur många som kikat på inläggen.


Nog gnällt för stunden, återkommer med mer gnäll längre ned, kanske.


Jag gick ut på en promenad också och det var lite kallt men ändå skönt, hade tänkt gå ned till Lundåkern och kika på brobygget som stagnerade tidigare, tror det fortfarande står still men bortåt Storgatan fick jag ont i mitt högra knä igen så det blev lite jobbigare och jag avrundade min runda så istället för planerade 4 km blev det bara

 

Jag vek av och gick storgatan upp till Ängesvägen och sedan hemmåt igen och nästan hemma tog ljudboken slut men jag iddes inte ta upp mobilen och bläddra fram till nästa.
Det gjorde jag senare och då blev det den här i lurarna.

 

Det är elfte boken om Damernas Detektivbyrå i Botswana. Småroliga böcker.

Och man lär sig lite om landet där borta i Afrika, tror jag då.


Mer datorpyssel, en höneblund i soffan men ingen Gunnar i knät. Mer datorstrul och efter middan blev det film och julfilm från Netflix. Sådana där med jul och kärlek där han och hon får varandra på julafton eller juldagen då det är filmer från andra sidan vattnet.

Inger kom hem och då startade vi Hundraettåringen som smet från notan och försvann.

Han borde väl fylla hundratvå år snart och sedan 3, 4, 5, 6 och hur länge de nu kan spinna vidare, allt beror väl på hur länge de kan suga pengar ur folk.

Egentligen vet jag inte om de två filmerna är så speciellt bra. Lite traliga är de.


Vi gick isäng, i varsin sänghalva och jag med nya ljudboken en stund efter att ha gjort ett jobbigt pass med benlyft och stretching, blev alldeles slutkört.

Inte heller hade jag fikat något under kvällen, bara en mugg kaffe och en skiva havreknäcke utan någotning på. Vatten och bröd kan man säga.

Har sovit skapligt och steg upp ½8

Idag eller den här veckan blev det 6,5 mmol och vikten 78,1 kg.

Angående blodsockret så får jag högre om jag inte äter gott med efterrätt och kvällsfika under söndagen.

Då jag äter sparsamt ligger jag alltid lite högre har jag märkt, konstigt.

 

Inger är hemma nu på morgonen men jag vet faktiskt inte om hon är ledig idag eller jobbar kväll, har inte frågat.   

Men det ser jag väl frammåt lunchtid.

 

Lite mystiskt väder är det med ett undersken, solen skiner in under molntäcket men det är inte helt mulet, ser bara ut så här innifrån mitt fönster.

Kameran visar bättre

 

Det kan bli eller borde bli en promenad idag, får inte lata till mig som jag gjort i sommar och höst.


Ska prata med Erik om en nyinstallation av min HTPC då jag hittat igen mitt USB-minne med programvaran till den.


Solen skiner alltså och det är mildare med bara -2,8° utanför fönstret. Ingen snö har vi heller och det är faktiskt skönt tycker jag då.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-26 10:00:10

Temperatur: -1,7 °C
Lufttryck: 1009,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 309,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
06:49
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
22:07
Lufttryck - Max:
1010,2 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Min:
1008,0 hPa
Klockan:
05:48
Lufttryck - Min:
1009,9 hPa
Klockan:
23:26


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:33
Sol upp: 08:38
Sol ned: 14:14
Skymning: 15:19
Dagsljus: 07:46 tim:min
Dag längd: 05:36 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:33
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser trädgården ut, himlen såg du där uppe.

 


Fåglarna svärmar här ute och jag borde ta mig till Granngården för att köpa mer jordnötter, det är dem som det går mest av hos mig.

 


Gäststugan ser fin ut i vintersolen och det är bra för då går solvärmaren så att det blir frisk luft där inne.

 

Måste färdigställa månadens räkningar också men det kan vara till i morgon då Ingers pengar kommer in på kontot.


Matinéfilm blir det även idag och det är 

Barnvagnen från 1963

SVT1 idag 14:40 - 16:15

Britt Larsson jobbar på fabrik och vantrivs allmänt i tillvaron. Hon träffar Robban, som drömmer om en stor karriär som popsångare, och de har en tillfällig förbindelse. Britt upptäcker senare att hon är med barn och söker upp Robban.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards