jans

Alla inlägg den 22 november 2018

Av Jan Sandström - 22 november 2018 12:32

...kan man nästan säga men runt fröautomater, jordnötter och den nya granen jag satt upp är det livat bland småfåglarna. Det gillar jag.


 


Av Jan Sandström - 22 november 2018 08:25

Torsdag den 22/11


Igår åkte vi och handlade mat, jag passade på att lämna in minta två trisslotter jag fick av Emil och som jag vann på.

För ovanlighets skull så tog jag tre nya lotter men vann bara på en av dem men då var det kö till infodisken så jag gick ut till Inger som stod och pratade med Rumänskan som satt där ute och hade fått en påse med saker. Så hon fick även min vinstlott på 30:-


Sedan tankade jag och vi åkte hem för lunch.

Kopplade släpvagnen och åkte till stugan där jag sågade två granar, en liten som kan vara på altanbordet och den andra funderar jag på att sälja till Kommunen att ha på torget. Fast den är inte snygg men det spelar ingen roll när den ska stå här ute med belysning och till småfåglarna att sitta i.

Det blir det det blir när man tar en gran som ändå ska bort i stugan.

Plockade med lite annat och körde hem igen och här satt Maria och väntade.

Hon hade köpt nytt cykellås som vi senare monterade.


Matinéfilmen var Lassies hämnd / The Painted Hills (original title) men som vanligt kallar de alla filmer med Colliekundar för Lassie, han hette inte ens det i filmen men jag såg bara sporadiskt på den.


Satt med annat på datorn.


Senare blev det film för mig och jag scrollade igenom några filmer som sedan skulle tas bort men jag kan inte radera från min HTPC.

Men nu har jag fått en idé om var felet kan ligga. Felaktig behörighet i min NAS för HTPC:n

Det är inte lätt att hålla reda på allt men fungerar det här jag nu ändrat på så är jag ett steg frammåt.


Senare såg vi två asnitt på Unika interiörer | Netflix officiella webbplats

innan det blev en inspelad film, Den vilda jakten på stenen.

Den gick ju på TV 6 den 18:e augusti i år men filmen är ifrån 1984 och det syntes på allt.


Lite mer datorpyssel innan det blev sängen men jag somnade ganska fort trots bebynnande värk.

Gunnar har väckt mig några gånger då han velat gå ut men kallt ute så han kom ganska fort in igen.

Däremellan var jag upp och kissade.

Skulle inte ha haft så mycket flingsalt på fisken och druckit så mycket vatten.

Sånt straffar sig med både värk och tömma blåsan.


Vaknade redan vid halv sju, steg upp och gjorde morgon men lade mig igen då Gunnar ville ligga mellan mina ben och det fick han ju.


Idag ska jag "försöka" få upp granen jag hämtade igår och sedan säger Inger att vi ska städa garaget, men orkar jag verkligen det och det blir ju så rörigt när man städat där. Då hittar jag ju ingenting av det jag ska ha.


Det blir en fin dag idag också med blå himmel och sol, det lilla solen orkar upp över horisonten nu men det är då lite ljusare de här klara dagarna..

Just nu -8,0° här ute och småfåglarna svärmar runt automaterna och jordnötsskålen.


Jo vi kikade ju in på blonsterhandeln och jag köpte två blommfat, det ena har jag satt på jordnötsmataren som extra tak så att nötterna skyddas ifrån regn och snö.

 

Men jag skulle ha fått det lägre eller haft ett ännu större fat.


Väderstationen visar idag Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-22 09:00:10

Temperatur: -7,1 °C
Lufttryck: 1024,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 309,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:12
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
-8,7 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
-8,2 °C
Klockan:
06:19
Lufttryck - Max:
1024,2 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1038,0 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1023,1 hPa
Klockan:
05:55
Lufttryck - Min:
1023,9 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:23
Sol upp: 08:26
Sol ned: 14:23
Skymning: 15:26
Dagsljus: 08:03 tim:min
Dag längd: 05:57 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:05
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himmel och tomt ut.

     

Så nu är det väl bara att klä på sig och gå ut, eller näe, jag ska kolla igenom tidningen, den glömmer jag oftast bort när den ligger på nätet och inte på köksbordet.

 

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards