jans

Alla inlägg den 10 november 2018

Av Jan Sandström - 10 november 2018 09:05

Lördag den 10/11


Igår, ja då satt jag med det sista på högen av ljudböcker vi lånat, det var en hiskeligt massa CD att rippa, 9 böcker som hade mellan 10 och 18 skivor var, mest det högre antalet.

Men jag hann med lite annat också, kaffe och så försökte jag få min HTPC att fungera ihop med nya systemet av NAS.

Jag har ju gjort ny filordning och nya namn på kataloger och lite annat men där gick jag nog bet.

Fick inte tillgång till sparade filmer och inspelade TV-program, de finns men datorn envisas bara med att försöka få tillgång till de gamla namnen som [SERVERDISK] och sånt istället för [NAS2] som jag döpt den till.

Men det löser jag nog allt eftersom.


Böckerna blev klara så jag tog bilen och åkte upp till Grubbebiblioteket där jag pratade med Annika om den förlorade skivan jag ersatte och hon tackade för det.

Hon vet ju att jag tidigare var bokbindare och jobbade inom biblioteket på Östra och Dragonskolan.

Vi hade tre nya böcker att hämta och hon lånade ut dem, det var kö till lånedatorn.

Hem och senare blev det middag efter en höneblund jag tog på soffan. Jag somnade helt enkelt när jag satt och grejade med min HTPC och försökte få den att fungera. Men det blev ingen katt i mitt knä den här gången.


Till middag värmde jag två paltar som måste ätas upp.

Tänkte se film men jag fortsatte med datorstrulet och tröstade mig med en skål popcorn. Gunnar sprang ut och in hela kvällen och var blöt varje gång han kom in för det regnade ute och allmänt grinigt väder hela dagen.


Till slut tog jag hand om de tre senaste böckerna, en hade 18 skivor medan de andra två redan var i MP3 med en skiva att enkelt kopiera. Samtidigt kopierade jag det sista på hårddisken i min NAS. Men det gick trögt så ännu en natt fick datorn stå på.


På Facebook ville Sooaffären ha bilder på våra katters nosar så jag letade upp några bilder som jag tror Erik tagit av Gunnar.

   

Kattens nos är som våra fingeravtryck säger de och nu kan vi känna igen Gunnar om han springer bort. Främst på den lilla svarta pricken han har på nosen. Sötnosen där.

 


Gick isäng och bla bla bla. Jag har faktiskt sovit gott och tungt hela natten   


Idag mer datorjobb, det är en hel del att få igång och det är grått och grinigt ute men jag funderar på en lugn stilla promenad.

Mitt högerknä värker fortfarande, det vill inte ge med sig och jag är less på det.

Nu är det som det en gång började för mig när mitt knä jävlades och jag gick med värk och tidvis kryckor, gick hos sjukgymnast och fick både laser och strömbehandling i knäna. Saker som lindrade för stunden men inte blev någon bestående förbättring.

Då var det diagnosen Chondromalacia patellae jag fick men senare blev det artros.

 

Eljest blir det en dag som andra, Inger jobbar men kommer hem på timmar i eftermiddag så jag får en ensam lördagkväll fram till elvatiden.

 

Just nu +5,1° ute och tempen har inte ändrats mer än nån grad upp och ned under senaste dygnen.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-10 09:45:10

Temperatur: 5,2 °C
Lufttryck: 1021,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från SE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 299,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
00:01
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
13:11
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
07:21
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
21:18
Lufttryck - Min:
1021,0 hPa
Klockan:
01:37
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
03:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:52
Sol upp: 07:49
Sol ned: 14:56
Skymning: 15:53
Dagsljus: 09:01 tim:min
Dag längd: 07:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:59
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 16:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



Så här ser det ut här ute och gäststugan.

   


Jag borde åka dit och jobba men det känns jobbigt, eller åtminstone lägga ned stegarna som jag jämt glömmer när jag är där.


   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards