jans

Alla inlägg den 23 november 2018

Av Jan Sandström - 23 november 2018 14:41

För att få lugn i kroppen åkte jag och kollade värmen men hittade egentligen inget fel bara att det var svalare än det brukar.

Men värmepumpen är ju inte helt kry. Har dock radiatorer som går igång om det blir ännu kallare.


Men vädret var fint och som vanligt en idiot bakom ratten på en finare bil, de tror då den är finare.


Inte mycket att spela på när man kör om sådär. Vad jag hoppas på att det står en polisbil längre fram eller att de kör om en sådan.


Men det var kallare men -7° till -9° upp emot Rödånäs med rimfrost på träden.


 

Jag passade på att ta med julstjärnorna som jag satte upp i gäststugebygget.

 

Jag får se om det blev för starka LED i dem.


Anders ringde och undrade om jag inte skulle ta broddar och sparken för att följa med han ut på Stöcksjön och kanske det men jag vet att sparken inte är bra för mina knän men på blankis kanske det fungerar bättre.


Hem gjorde jag ett avsteg och handlade denna svarta fredag. Egentligen är det väl lördag som borde heta Black lördag då folk spenderat alla sina pengar idag.

Nä jag körde förbi Biltema och köpte två flaskor bromvätska/bromsolja till Eriks bil och så blev det en (Piiiip), nä sencurerar även den julklappen.

Men det blev en Jerry = tre kokta med bröd som lunch.

Här hemma har jag just druckit kaffe medan jag gjorde i ordning videosnuttarna.

Av Jan Sandström - 23 november 2018 09:14

Vit fredag den 23/11


Det är frostvitt här ute


Igår pysslade jag på här hemma, gick ut och fick upp trädgårdsgranen till småfåglarna och de blev så glada att de satt i den medan jag satte upp belysningen   


Senare på eftermiddan åkte jag ut till IKEA där jag köpte två julstjärnor att ha i fönster, sådana med belysning i.

De ska vi ha i stugan men jag köpte även en hårddiskadapter och (piiiiiip) på Clas Ohlson.

Kan ju inte avslöja julklappen jag köpte till någon.

Det gick fort att handla och hälften av tiden satt jag nog i bilkön över Tegsbron.


Här hemma igen blev det kaffe och sedan kopplade jag in den lilla hårddisken   från Anders, men det var inte mycket på den och inte det han trodde skulle finnas där. Däremot har jag en annan gammal disk från Anders gamla skrotade dator jag håller på att leta igenom.

Jag såg ett intressant program jag spelat i i våras (den 26/3), Fråga doktorn och Sexlusten tar inte slut för att man fyllt 60.


Vi såg på TV och STHLM Rekviemsom vi middade i onsdags och efter det såg jag filmen på TV6, The Divergent Series: Allegiant. En film liknande så många andra. 


Det blev sängen och en stund med ljudboken.


Har sovit gott när jag väl somnade och upp i morse.

Fick ett SMS från Tomas att lilla Alex varit sjuk inatt, Krupp eller falsk krupp som det då hette då våra var små på 80-talet

Jag fick ligga inne en natt med Tomas då han hade det och orolig var man ju men allt löste sig då vi fick ligga inne i ett förråd med en luftfuktare.

Inte heller fick jag sova, Tomas sov gott men jag vaknade varje halvtimme då tjejerna kom och tittade till Tomas.

Nu fick Alex komma hem efter några timmar på Akuten och medicinering.

Det är sådan här gång det känns lite jobbigt att de bor 100 mil bort.


Jag har fått meddelande om låg temperatur i stugan. Ingen direkt akut låg temp, kan vara givaren eller värmepumpen som går dåligt.

Det är ju inte så kallt ute, jo i stugan är det -10,7° till -13,5° utomhus beroende på termometer. Inne har det sjunkit under +10°.


Här i stan har jag -5,8° (på nyheterna pratade de om -14° här i Umeå???)

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-23 09:45:10

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 1016,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från WSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -7,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 309,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-12,4 °C
Klockan:
03:30
Temp - Min:
-11,3 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
17:28
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
09:32
Lufttryck - Min:
1022,2 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:26
Sol upp: 08:30
Sol ned: 14:21
Skymning: 15:24
Dagsljus: 07:58 tim:min
Dag längd: 05:51 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 34s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:20
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 07:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Fullmåne är det också och det såg jag igår när jag var ute och körde.

Imorgon ska vi ta oss an Eriks bil och byta bromsrör/slang på bakhjulet.


Men så här fint ser det ut här ute och i stugan.

   

 

 

Fint i stugan och det blir kanske bra med två stora stjärnot i fönstren.

 

Nä klä på mig och gå ut för att se till fröautomaterna.


 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards