jans

Alla inlägg den 12 november 2018

Av Jan Sandström - 12 november 2018 08:13

Måndag den 12/11

 

Men jag kommer att fortsätta med det, tror jag (till dig på FB så är det fortsättning på bildtexten).


Igår var det pappas dag, min pappa dog tyvärr redan 1991 och Ingers pappa 1976, jag hann träffa han några gånger då jag och Inger träffades redan sommaren 1975. Det var på den tiden man fick se upp för dinosaurierna.


Jag gick ut och tänkte gå till ICA Ängesvägen för att köpa lite fikabröd men när jag kom dig halv elva var den stängd, så då gjorde jag det jag tänkt göra många gånger, gick upp till min gamla arbetskamrat Lars-Gunnar, han var äldre än jag och skröplig men vi fick ett kort samtal i hallen innan han skulle lägga sig igen.

Det blev inget kaffe och affären var fortfarande stängd så då gick jag hemåt igen men köpte fikabröd på ICA HP:s istället som var öppet.

 

Det blev en lite tur ändå med mitt onda knä.

 

Väl hemma lade jag upp bilden på fikabrödet och trodde att det skulle komma många ungar hit men jag fick vackert sitta i soffan och vänta i min ensamhet.

Nåja jag hade ju kaffe och så satt jag med datorn, hann sova en stund också så det gick ingen nöd på mig.


Men sedan dök Anders upp och det blev mer kaffe med Wienerbröd.

Vi satt och såg diabetesprogrammet (Diabetesgalan) under tiden. Men att inte folk kan förstå det självklara och försöka göra något åt det.

Anders åkte hem och några minuter senare kom Inger hem.


Vi åt god soppa till middag och såg två avsnitt på en ny serie om annorlunda inredningar i hus. Från Netflix då.

Unika interiörer heter programmet. Riktigt intressant men en del har inrett rent knäppt.


Mer datorpyssel innan jag gick isäng, jag satt mest hela dagen med min HTPC utan att få inspelning och lite annat att fungera.

Men jag ringar in problemet mer och mer, tror jag då. Då var det enklare med Ingers dator som fått för sig någonting.

Den ville inte starta normalt men det gick ganska lätt att fixa. Man ack vad den är seg och långsam.


En del bengympa medan jag lyssnade på ljudboken och så släckte jag, och fick sova inatt.


Vaknade och hade en blöt katt i sängen, det regnar ute och Gunnar var så kelsjuk när han kom in.

Steg upp och måndag igen, idag fick jag bra värden.

5,8 mmol och vikten 77,6 kg. är jag nöjd med.

 

Men några kilo till borde jag kunna gå ned.

 

Det blir matinéfilm idag då det är måndag och det blir

Åsa-Nisse slår till

SVT1 idag 14:50 - 16:10

Åsa-Nisse griper in för att lösa sina stackars medmänniskors fritidsproblem. Han bildar Knohults jenkalag, leder ett ishockeylag och arrangerar popkonserter. I förbifarten tar Åsa-Nisse också fatt en ungdomsbrottsling.

Men den är från 1965 och då är det en av de senare och inte lika bra som de första, det här är den 16:e filmen av de 20 som gjordes.

 

Mer datorjobb idag och någon promenad ute blir det nog inte då det ska regna mest hela dagen men vi får se senare i kväll.

Inger jobbar men sent i kväll tar hon tåget söderut och jag blir ensam här hela veckan.

Hon ska hälsa på barnbarnen och Tomas o Sara i Jönköping.

 

Jag ser att jag måste ut och fylla på jordnötter till småfåglarna.

 

Just nu +5,1° och regn samt att det blåser ganska ordentligt så frågan är om tåget kommer att gå ikväll. Det har ju varit si och så med den saken.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-12 09:00:11

Temperatur: 5,3 °C
Lufttryck: 1015,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från SE,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 18,3 mm
Året: 305,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
00:15
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
17:23
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1015,0 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:58
Sol upp: 07:55
Sol ned: 14:51
Skymning: 15:48
Dagsljus: 08:50 tim:min
Dag längd: 06:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:02
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 17:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och idag har jag bilder att visa.


     


I Norge har mycket av snön på fjället "Mannen" smält men de skriver inget nytt om det.


 

 

 

 






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards