jans

Alla inlägg den 5 november 2018

Av Jan Sandström - 5 november 2018 17:40

Jag hoppas verkligen att inte barnen köpt present på ICA Kvantum. Ja det gäller ju även hustrun för i så fall finns det väl lidrigare sätt som det där medlet tillsammans med spetsar.

 

Men att de får sälja det.

Av Jan Sandström - 5 november 2018 09:08

Måndag den 5/11


Igår satt jag och Inger här i kontoret, jag med min dator och Inger med plattan och så gick vi igenom böcker att låna.

Det blev några, väldigt många faktiskt så nu blir det till att knata upp till biblioteket ett antal gånger i framtiden för att hämta och lämna ljudböcker. Nej jag gillar inte att lyssna online som är så populärt, dels kostar det en massa och så drar det ur hela surfpotten jag har på en gång. Då ska jag byta mobilabonnemang och det kostar det också.

När det är gratis att låna hem CD-skivor och spara i spelaren.


Efter det en lätt lunch innan jag körde till stugan med en släpvagn full med lövsäckar, försökte än en gång att koppla in strömbrytaren till lycktstolpe och hallbelysning men än en gång sket det sig.

Han som byggde stugan gjorde nog all el själv och han var nog färgblind också för det där med olika färg på kablarna var nog inget han behärskade.

Tyvärr tog jag bort tidigare brytare utan att kolla upp först men trodde jag hade koll på allt.

Nu small det bara hur jag än gjorde eller så har det blivit något fel någonstans.

Så jag satte bara proppar på ledningarna och åkte hem igen.


Hemma blev det kaffe och lite datorpyssel, jag hade ju satt en test på hårddisken men den stod bara och tuggade på 90% så jag avbröt testen.


Det blev kyckling till middag som vi åt i rummet medan vi såg på TV, Först  Omöjlig ingenjörskonst

Sedan Djurvärldens kriminella, båda på Kunskapskanalen.

Därefter senaste avsnittet på Springfloden men den på SVT 1, länken går till avsnittet på Play.

 

Det skrevs om norrsken så jag tog en promenad runt kvarteret men såg inget norrsken men däremot var det klart och varmt väder.

 

 

Det blev inte så lång men ganska skönt att röra på sig.

 

Gick isäng och då det var nästintill +7° blev det öppet fönster och efter en stund med ljudboken, Voltaren och Gunnar vid benen, innan han gick ut så har jag sovit ganska gott.

 

Upp ½8 och idag var det testdag, det blev 5,8 mmol och vikten 78,0 kg.

 

Sedan frukost och VK som jag läste på min bärbara vid köksbordet men det är inte detsamma som att ha tidningen på bordet. Det går i alla fall fortare att "läsa" den.

 

Idag ska Erik komma förbi och kolla på min NAS och hårddisk så får vi se om han hittar någon lösning.

Jag har i alla fall kvittot framme så vi kan åka och försöka byta den på NetOnNet.

Men det får jag se senare.

 

Det är fint väder så kanske en promenad men frågan är om jag får tid till en sådan under den ljusa tiden.

Eljest i kväll för i eftermiddag blir det en trevlig matinéfilm.

Med glorian på sned

SVT1 idag 15:25 - 16:55

En komedi från 1957

Hon är sekreterare på ett bokförlag och han är hennes chef. Hon skriver en nyckelroman om sin kärlek till chefen - anonymt förstås och vinner stora priset. Hon är gift med en opålitlig karl och av misstag hamnar manuskriptet hos dennes älskarinna.

Medverkande





Den får jag inte missa.

 

Fint väder just nu med sol från en blå himmel men solen står så lågt nu att den knappt märks.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-05 09:45:09

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1016,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från SW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 292,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
15:28
Temp - Min:
4,6 °C
Klockan:
07:47
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
01:08
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
03:24
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
21:26


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:33
Sol ned: 15:12
Skymning: 16:06
Dagsljus: 09:28 tim:min
Dag längd: 07:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:33
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 15:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser himlen ut

 

 

Trädgården

 

 

 

och gäststugebygget står kvar och nu har jag stängt av värmen där.

 

 

 

I Norge ser det ut att vara mindre med snö uppe på Veslemannen men de skriver inget om det eller rasrisken.

 

 

 

 




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards