jans

Alla inlägg den 6 november 2018

Av Jan Sandström - 6 november 2018 20:56

Då har vi fått ett nytt husdjur men Gunnar gillar inte det. För tillfället är det bara utomhus och Gunnar ville först inte gå ut.

Men nu är han ute och kanske har ätit upp det.

Jag har inte sett det men inger såg den och sa att det hade randigt huvud.

Vi har alltså haft besök av en grävling här på tomten, det är första gången på 33½ år som en sådan varit hit, vad vi vet då.


Jag får väl sätta upp en till kamera med mörkerseende som spelar in i marknivå.


Eljest peppar peppar ta i trä, AJ. Men nya hårddisken fungerar ännu och nu har jag kopierat över 290GB och det blir 9% av disken.
Tidigare kom felet vid 11--13% så jag får väl se.

Av Jan Sandström - 6 november 2018 12:15

Det är bra service på NetOnNet.
Jag fick en ny hårddisk utan knorr och nu håller jag på att kopiera data till den.

Men det är nervöst för jag väntar bara på att få ett felmeddelande.

Av Jan Sandström - 6 november 2018 08:33

Tisdag den 6/11


Nu har det gått en vecka sedan paltfest och min födelsedag, tiden går fort.


Men igår kändes dagen lång, då Inger cyklat till jobbet tog jag en promenad upp till Grubbebiblioteket där jag hämtade 14 ljudböcker.

 

Tacksamt nog var de flesta i MP3-format med bara en skiva så det blev inte så tungt som Inger påstod att det skulle bli, hon nekade till att det var många MP3 utan vanliga CD och då hade det blivit runt 5 kg.

Kom hem och åt lunch och sedan började jag med böckerna.


Erik kom och började med min NAS och den trilskande hårddisken. Det slutade med att han efter tips från nätet och andra som haft liknande problem köra disken i en stor test med programvara från tillverkaren. Den skulle ta ungefär 400 timmar eller nått ditåt.


Jag såg eller halvsåg matinéfilmen men hade sett den tidigare och så blev det lite ett och annat på TV och Netflix medan jag rippade och registrerade ljudböckerna i mitt bokregister så vi har koll på vilka böcker vi lånat, läst eller inte läst.


Men jag hade fått jäkligt ont i mitt högra knä efter promenaden, gick väl lite för fort för hälsan.


Till slut så hände det, datorn larmade och det var disktesten som skrev att det var fel på disken.

   

Så idag ska jag upp och reklamera disken och hoppas att de bara byter ut den mot en ny.


Till slut blev det kväll och sängen väntade.

Ny ljudbok på gång och mitt knä värkte så det blev Voltaren.

Nu lyssnar jag på

 


Reklam på TV:n och vad den är löjlig, kan de inte göra en rolig reklam som ICA.

Nä vem luras av denna spelreklam, säkert de som är spelberoende.


Jag sov fram till 4 då mitt knä väckte mig med en jävla värk så det blev mer motmedel med tabletter och mer Voltaren.

Somnade faktiskt om och sov till halv åtta som vanligt.


Nu sitter jag här, har jagat bort grannens katt som vill ha fågel till frukost men efter gallren jag satt upp har jag inte sett hon, det ska vara en hon ta någon fågel.


Mitt knä värker liksom fingrarna men det är självförvållat, skyller på det eller så är det ett jäkla oväder på gång men inte enligt YR.NO

Då ska vi ha milt, mulet, dis och dimma närmaste dagarna.


Jag ska ut och byta (hoppas på det) hårddisken och sedan blir det förhoppningsvis iordningställa min NAS och naturligtvis göra i ordning de sista ljudböckerna.

Kaffe och kaffe och så matinéfilm.

Idag sänder de en film jag sett en, två och kanske tre gånger så då kan det bli en höneblund på soffan istället.

Briggen Tre Liljor

SVT1 idag 15:30 - 16:55, Drama från 1961

Året är 1888 och platsen någonstans på den svenska västkusten. Tolvårige Mickel vantrivs och längtar efter sin far som rest till Amerika för längesedan. Pappa har lovat honom två saker; att återvända till byn på en vit häst och med mycket pengar.


  vad mitt knä värker, det får bli mer Alvedon och Voltaren även om det bara är 5 timmar sedan jag tog en dos.

Nu skulle jag vilja ha mitt Tradolan men får väl linda benet.


Det är grått ute men varmt med +7,0° i, eee det är skugga överallt idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-06 09:15:09

Temperatur: 7,3 °C
Lufttryck: 1016,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SSW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 292,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
11:20
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
01:35
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
17:55
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
18:59
Lufttryck - Min:
1016,4 hPa
Klockan:
06:26
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
03:24


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:41
Sol upp: 07:36
Sol ned: 15:09
Skymning: 16:03
Dagsljus: 09:22 tim:min
Dag längd: 07:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:07
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 15:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut.

     




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards