jans

Alla inlägg den 24 november 2018

Av Jan Sandström - 24 november 2018 09:03

Lördag den 24/11


Ja då var det bara en månad kvar till julafton och nu är det bara för sent att försöka bli snäll OM man nu inte redan är det.


Igår fick jag indikation på sjunkande värme inne i stugan så jag stoppade in motorvärmaren för att lite senare åka iväg till den, stugan alltså.

Tog med några grejor bl.a julstjärnorna jag köpte på IKEA i förrgår.


Väl där hittade jag inget egentligt fel men luftvärmepumpen är ju inte riktigt hel så det kan ha varit den som hade en svacka. Men vi har ju elradiatorer som träder i kraft som reserv.


Jag lyckades i alla fall sätta upp julstjärnorna i gäststugebygget

 

Det är kallt i stugan, både inne och ute. Men kallare inne än ute så det är frost på fönstren så då satte jag på värmefläkten en stund.

Tre bilder, först utan stjärnor, sedan igår eftermiddag och så den här ovanför.

     


Jag satte även upp inne i stugan men där klantade jag ned en som gick sönder, det är sådana där av byggsats man limmade ihop så det var bara att plocka fram limmet igen och nu sitter även de uppe.


Anders ringde och undrade om jag inte skulle komma ut till Stöcksjön och åka på den blanka isen, jag kan ta sparken och dubbar under skorna och kanske det, men jag vet att sparken är jobbig för knäna då man liksom niger med ena benet hela tiden men det är kanske lättare ute på isen.


På väg hem svängde jag förbi Biltema och köpte bromsvätska/olja till Eriks bil vi ska försöka laga idag.


På Facebook var det en som nappade på de två gamla släpvagnshjulen jag en gång erbjöd ut att hämta så det kom en kille och hämtade dem efter att jag lyckats hitta igen dem inne i förrådet.

Han berättade att någon stulit hans hjul från släpvagnen, att det finns så många tjuvar, men vart tar alla grejor vägen som stjäls.

Jag skickade in en insändare till Västerbottens Kuriren om baklämmen de stal från min släpvagn men tydligen får man inte skriva om sådant för nu har det gått en dryg vecka utan att den kommit in.


Maria kom förbi fram och åter och sedan kom Inger hem.


Middag framför TV:n där vi såg olika program från Netflix, Oväntade inredningar bl.a och Där ingen kan bo om ett hus i Norge på bergssidan som håller på att rasa men inget akut.

Jag trilskades med min HTPC som inte vill spela in, jag fete    vad som felas och nu tror jag att jag måste installera om hela datorn från grunden.

Men det är ju så jobbigt det också och jag är inte helt hundra på att det också hjälper. Det är säkert nått annat som jävlas.


Gick isäng och efter att ha släppt ut Gunnar några gånger har jag sovit skapligt.


Upp och stoppade in värmen i båda bilarna så jag kan flytta dem och börja hissa upp Eriks bil som vi ska byta bromsrör/slang på idag.

Skönt att temperaturen ligger runt noll, just nu -0,1° här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-24 09:30:09

Temperatur: 1,0 °C
Lufttryck: 1013,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 309,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
18:09
Temp - Min:
-4,4 °C
Klockan:
03:54
Temp - Min:
-12,4 °C
Klockan:
03:30
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
05:48
Lufttryck - Min:
1012,7 hPa
Klockan:
23:35


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:28
Sol upp: 08:33
Sol ned: 14:18
Skymning: 15:23
Dagsljus: 07:55 tim:min
Dag längd: 05:45 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:45
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Himlen ser ut så här och det blåser kallt, det kändes så när jag fyllde fröautomaterna tidigare. och så här ser himlen ut

 


Trädgården så här lite tidigare.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards