jans

Alla inlägg den 7 november 2018

Av Jan Sandström - 7 november 2018 09:23

Onsdag den 7/11


Igår blev en dag inne förutom då jag körde upp till NetOnNet och bytte hårddisken och det var inga problem med det.

Köpte även tre bläckpatroner till skrivaren och de tre kostade mer än vad jag en gång gav för skrivaren.

Men där hade jag tur. Betalade bara en fjärdedel av priset. Först låg den i en realåda och så hade eller fick jag 50% på reapriset.


Svängde även in till Jula där jag ordnade så det där tillgodokvittot jag fick tidigare sätts in på kontot.

Jag fick ju hasta iväg då jag bytte in takbeslagen för att grusbilen skulle komma till stugan och jag fick hasta iväg dit.


Nu kunde jag lugnt köra hem igen och sätta in hårddisken.

Gjorde i ordning och startade kopiering av en massa GB till den och så blev det ljudböcker och göra i ordning dem.

Men nervöst med kopiering till disken för jag satt nästan bara och väntade på ett error och att det inte skulle gå.


Sista boken jag skulle rippa saknade en CD, jo man ska kontrollera antalet skivor då man lånar men bibliotekets dator brukar ju säga till om det saknas något. Först trodde jag att skiva 1 skulle vara en MP3 som de tagit bort men en kontrollyssning sa att så var det inte.

Förra låntagaren har kanske kvar skivan eller så har någon stulit den från biblioteket.

Jag mejlade i alla fall dem om problemet och så frågade jag vänner med böcker om de hade boken på CD.


Inger kom hem och vi såg 1½ avsnitt av Stugor i vildmarken som är en Netflixserie.


Inger gick till sin dator och jag till mig, här började sedan en film jag småtittade på.

Cowboys & Aliens

TV12 igår 22:00 - 00:30 och är en riktigt annorlunda film, riktigt bra faktiskt så jag kunde se den igen.

Året är 1873 och en cowboy anländer till staden Absolution utan minne om vem han är. Han upptäcker snart att invånarna inte precis välkomnar främlingar. Men när en fara sveper ner från skyn tvingas stadsborna ta hjälp av den man de först stötte bort.

Med flera kända skådespelare, bl.a Daniel Craig och Harrison Ford och Olivia Wilde


Inget fel på disken så länge så jag satte igång mer kopiering under natten innan jag gick isäng.

Mitt knä värkte så det blev en ordentlig dos Alvedon, dock under dygnsgränsen 4 gram.


Av grävlingen såg jag inget så jag får lita på Ingers vittnesmål.


Jag har sovit dåligt inatt, varit upp flertal gånger och måsta röra på mig och benet men sju steg jag upp.


Har suttit vid datorn men även hängt upp en fröautomat som ramlat ned, snöret gick av och det var inte oväntat men av lathet hade jag inte bytt det tidigare.

Hårddisken fungerar fortfarande och nu har det gått över en massa data, snart allt som ska dit och då börjar jobbet med att ändra genvägar och en massa inställningar då jag gjort om systemet hur vi sparar data.

Men tills vidare har jag kvar de gamla diskarna med data som säkerhet.


Jag fick faktiskt tag på min saknade skiva och levererad hit hem så nu ska jag rippa den också och bränna en kopia som biblioteket får ta ställning till om de vill ha i boken eller inte. Lite kan jag bjuda på.


Så idag blir nog mest här hemma och mitt knä är inte bättre, det värker men det gör även fingrarna så jag ska ta det lite lugnare idag.

Hur 17 jag nu ska kunna göra det.   

Men jag skulle behöva upp till biblioteket och hämta fler böcker så kan de få tillbaks de första 14 vi lånade.


Det kan vara survädret som känns i lederna för det är grinigt ute.

Just nu +7,1° och grått men dimman har lättat en aning, eller mycket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-07 10:00:10

Temperatur: 6,2 °C
Lufttryck: 1017,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från ENE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 6,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 294,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
10:25
Temp - Min:
6,0 °C
Klockan:
04:59
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
01:35
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
01:24
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
23:36


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:39
Sol ned: 15:06
Skymning: 16:01
Dagsljus: 09:17 tim:min
Dag längd: 07:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:39
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 15:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut, inget som lockar till kaffe ute på någon altan. Gunnar sover här inne i värmen.

   

 

Det blir ju matinéfilm idag och det är 


A Late Quartet


SVT1 idag 14:40 - 16:25

Historien om medlemmarna i en världsberömd kvartett som kämpar för att hålla ihop inför döden, konkurrerande egon och annorlunda önskningar.

 

Inget som lockar mig att titta så det får i så fall bli något inspelat.

 

 

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards