jans

Alla inlägg den 13 november 2018

Av Jan Sandström - 13 november 2018 09:45

Tisdag den 13/11


Idag är jag gräsänkling, men det blir nog inte som på film en massa festande och annat stök utan några dagar som andra.

Däremot är det lite tomt att bädda upp halva sängen.


Igår var ju en dag här hemma och jag jobbade för att hitta felet i min HTPC

 

Klart den inte kan ansluta till \\SERVERDISKAR\ då den eller det inte finns längre.

Jag har sökt och letat i hela datorn men inte hittat varför den envisas med att koppla upp sig dit när den ska spela in eller när jag ska se inspelat material. I övrigt fungerar den som vanligt och jag kan se det inspelade om jag går via visa video.


När jag är inne på dator så fick jag ett toligt lösenord idag, n e x a och det passar ju fint för jag som blivit nexaberoende med snart styrning av el i huset. 

 

Lugn, det är ett engongslösenord man får och det är nytt vid varje inloggning.


Under allt jag suttit med datorn i rummet har jag fått ont i höger tumbas och handled, jag skyller på det fast Inger trodde att det var för att jag runkat för mycket.       OM det vore så väl.     


Maria kom förbi och åt upp sista wienerbrödet, jag gjorde två rostade mackor med ost och så kom Inger hem och tog en av dem.


Inger packade sina väskor och så letade vi skotorken jag fick för några år sedan men vi hittade inte igen den men vi kom på att Peter kanske har den till Emils skor.


Före tio på kvällen körde jag så ned Inger till stan och JVSTN eller Umeå C som den heter nu.

En puss och så åkte jag hem till Gunnar igen och han väntade på altanen för att få komma in


Inger hade fått låna hem en videofilm de sett med gamlingarna, Sabrina från 1954.

En topenfilm och vilka midjor tjejerna hade på den tiden.

 


Så det blev sent isäng med full dos Alvedon i kroppen och så fick jag smörja högerhanden ett par gånger med Voltaren.

Men sedan sov jag och Gunnar gott och jag hade stängt av klockradion så förat kvart över åtta steg jag upp.


Det är ljust ute idag och även inne UTAN lampor tända.

 


Gunnar sover så gott i min säng

 


Man ser faktiskt lite blå himmel.

 


Och på gäststugan fungerar nog solvärmaren igen.

 


Just nu +6,9° här utanför fönstret I SKUGGAN

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-13 10:00:11

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 6,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 309,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
16:53
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
07:56
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1008,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,6 hPa
Klockan:
06:42
Lufttryck - Min:
1007,8 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:00
Sol upp: 07:58
Sol ned: 14:48
Skymning: 15:46
Dagsljus: 08:46 tim:min
Dag längd: 06:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:37
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 19:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och jag ska ta en promenad nu när det är fint väder fast jag har ont i höger knä. Tycker att det borde ge med sig snart.


Så här såg det ut i trädgården för en stund sedan. Startade ljusslingan på förrådet och den lyser bara delvis, ska se om det är någon sladd som gått av eller om jag måste ta ned och byta ut den. Jag har ju slutat ta ned slingorna utan de får sitta uppe hela året.

 

Nu lite mer kaffe och så klä på mig lite mer, men jag orkar nog inte gå ända ned på stan, köpa slinga får bli ett senare projekt.

Imorgon kanske då Maria ska till IKEA så kan jag följa med och gå in till Classe, han har nog ljusslingor.


 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards