jans

Direktlänk till inlägg 27 november 2021

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 27 november 2021 07:19

Fast nu är det ett kallt paradis lördag den 27/11


Men det var nog kallare igår kväll.

Men morgonen började tidigt med att brandvarnaren gick igång, det var falsklarm och ute var sisådär -10° någonting.

Lite småpyssel innan vi skulle in till Vindeln för att slänga skräp, äta mat som blev Thaimat hos Titti och så ett inköp på Apoteket.

Gunnar gick ut innan vi åkte och ville inte komma in så han fick faktiskt vara ute medan vi åkte bort och tempen föll till -19° och jag var orolig.
Men han var nöjd när vi kom hem och hade suttit på bron i solen som sken från morgonen då jag tog bilderna.

   

 

Väl hemma gick jag ut och monterade handtagen på skjutdörren och det blev fint.

   
 

Annat pyssel blev julstjärnot i fönstren och så dator och TV.

Pizza till middag, en halv halvt uppbränd och lite soppa och så såg vi en julfilm och efter den lite TV om Concorden.

Vi avslutade med A-gruppen som Arne Dahl skrev om och den finns på Netflix liksom julfilmen gjorde.

Ute var det kallt med ned till -26,4° 


Lycka gick ut och kom in med en gåva hon lade på hallgolvet, jag tog sop och skyffel och tog upp musen då den vaknade till liv igen.

Höll fast musen med sopen och gick ut med den igen, sedan gick katten runt och letade ett tag.


Det blev sängen och jag har sovit sisådär, fick frysvarning från varmförrådet där inkommande vatten och beredaren sitter, tempen kröp ned till +1,7° här på morgonen så jag steg upp vid 6 och gjorde frukost, klädde på mig och gick runt stugan, dörren in är på baksidan.
Satte ju in nya element där i somras men hade inte finjusterat termostaterna och tydligen gick dem att ställa väldigt kallt fast det står ungefär +5 som lägst i instruktionen.

Men köper man billigt så.

Vred upp så att dom startar lite olika, först en och orkar det inte hålla går det andra igång.

Jag kanske ska byta ut till något bättre men det är lite ont om plats där inne på väggen.

Passade även på att ta in mer ved när jag ändå var där ute och så gick jag och tittade till gäststugan..

 

Idag har jag väl inga direkta planer förutom få igång en kamera som slocknat.

Nexastyrningen kanske har gått sönder, det fabrikatet jag har där har redan två flutat fungera så jag får kanske byta ut det om det inte är kameran som lagt av helt.
Då blir det en mindre då den typ jag har inte säljs längre.
Det finns en nyare D-link men då måste man ha en ny app och jag vill inte böka på med två olika appar.

 

Eljest blir det väl bära in ved och se TV och dricka kaffe idag.

Men det ska bli mildare så kanske en kortare promenad utefter vägen en bit.

 

Nu -19.5° och det börjar bli lite gryningsljus.

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-27 07:45:13

Temperatur: -13,8 °C
Lufttryck: 1003,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 559,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-13,8 °C
Klockan:
07:43
Temp - Max:
-8,7 °C
Klockan:
03:47
Temp - Min:
-20,6 °C
Klockan:
00:31
Temp - Min:
-20,4 °C
Klockan:
22:42
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
07:23
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,5 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:36
Sol upp: 08:42
Sol ned: 14:11
Skymning: 15:17
Dagsljus: 07:41 tim:min
Dag längd: 05:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 10s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:36
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och tre morgonbilder så länge.

        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards