jans

Direktlänk till inlägg 29 november 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 november 2021 09:30

Måndag den 29/11


Igår var vi i stugan och gjorde inte så mycket.

Vi satt mest inne och myste i soffan med en brasa i kaminen när vi väntade på nybakade bullar som Erik skulle komma med.


Men vi gick även ut och Inger tog granris och så fällde jag en gran som skulle hem till Maria.

Erik kom och vi fikade innan han åkte hem igen.

När vi satt där ville Lycka in och då såg jag en räv nere på tomten, trodde han var ute efter katterna men så såg jag spår efter en hare som snabbt skuttat över där nere där räven varit, han sprang snabbt över åkern och in i skogen igen och det såg ut att vara en liten räv men vacker med sin svans.


Kisse ville ut och det fick han göra innan vi skulle hem, kallt ute så då är han inte ute så länge.

Lastade granris och allt i bilen men granen fick inte plats så den lämnade vi.

 


Det gick fint att köra hem och här hemma blev det snöskottning igen med snöslungan innan jag parkerade bilen och fyllde fågelautomaterna som de små ätit tomma.

Gick in och det blev senare middag, lutfisk och här har vi Kryddpeppar och vi åt medan vi såg två avsnitt på Morden i Helsingör, för övrigt de sista för säsongen.

Efter det såg jag en film på Netflix om Bortskämda ungar.

En skaplig film om man inte retar sig på dessa just bortskämda ungar eller dom var ju faktiskt vuxna, men bortskämda.


Uppdaterade mina hemsidor så att det blev lite mer "juligt" på dem.

 


Sedan blev det sängen med ljudboken innan jag sov gott inatt.

Upp 6 för att kissa men somnade om till 8


Dusch och allt annat jag gör på morgonen så dagens inlägg blev lite sent, eller blir för jag är ju inte klar med det här ännu.


-13,1° utanför fönstret men solen lyser på björkarna och himlen är blå med lite moln på.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-29 09:45:13

Temperatur: -13,3 °C
Lufttryck: 1007,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -13,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 559,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-7,8 °C
Klockan:
12:27
Temp - Min:
-13,3 °C
Klockan:
09:23
Temp - Min:
-10,2 °C
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
02:19
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
21:28
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
01:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:40
Sol upp: 08:48
Sol ned: 14:06
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:34 tim:min
Dag längd: 05:18 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 58s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:12
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna jag sparade tidigare i morse med den härliga gryningen och tända lampor ut.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards