jans

Alla inlägg under november 2021

Av Jan Sandström - 16 november 2021 09:51

Liten harpalt och Gunnar i stugan.


 

Av Jan Sandström - 16 november 2021 07:41

Tisdag den 16/11


Då är vi inne på andra halvan av november.

Igår fastnade jag i att sortera bilder i datorn och radera massor av dåliga och sådant jag inte ens vet vad jag fotat eller var det var.

Kan vara bilder jag bara haft här i bloggen någon gång.


Fin blomsteräng vi har i stugan

 


En kul bild jag troligen skannade för att visa barnen.

 


När Tristan blivit fulladdad och inte undra på att katter ser bra i mörker.

 


Ingen släpvagn då jag tog hem en gran från stugan, det gick det också. Eller det var väl två granar och lite granris.

   


Jag och min kanin Bosse.

 


Grannens hus över gatan innan det fick ny brotrapp och blev grått och nya fönster.

 

Idag ser det ut så här.

 

Jag vet inte om det blev snyggare med grått, det jag inte tycker passar in är det stora fönstret med en liten smal mittspröjs och det vänstra som inte blev delat i mitten. Det passar inte in i husets själ.


Men som sagt har jag slängt hundratals bilder och andra sorterat efter var det tagits, i stugan eller här på Västerslätt eller någon annanstans eller på personer/husdjur.
Jag vet inte hur många bilder och videosnuttar som fanns på Marias katt Tristan och så vår Gunnar.

Gunnar gillar inte att Inger borstar han.


Tristan bodde hos oss den vinter då Maria gick i skola där borta i Kanada.

 

Men jag tog även en liten promenad då jag hämtade ut mitt paket.

 

Men nog kunde dom ha skickat de där små trosorna i ett kuvert direkt i postlådan och inte som ett paket som vägde 50 gram   

En liten omväg hem blev det och även en liten stund i garaget där jag sorterade en liten låda med prylar.

Nu börjar jag bli less på allt där ute i garaget men har väl bara kommit halvvägs om ens det.


Inger kom hem och det blev middag, restmat igen och nya program på TV:n

Senaste avsnittet på Bonusfamiljen och så andra halvan på Morden i Helsingör så att vi fick reda på vem mördaren var.

Efter det såg jag lite mer på Netflix innan det blev sängen.


I natt har jag jag sovit bra och vaknade halv sju då jag steg upp.

Idag blir det väl som igår fast inget paket men det kommer fler, Maria och vi har beställt kattmat och säkert annat till husdjuren och det kommer hit till oss då det är enklare med hemkörning till villan.


Promenad borde jag få tid och ork till för det ska bli skaplig dag idag, ingen sol men uppehåll och svag eller ingen blåst.

Nu har jag -0,1° utanför fönstret men det stiger sakta, kanske läge att ha dubbar idag, eljest har jag hållit mig till grus som finns på vägen.

Nästan vindstilla och mulet, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-16 08:15:16

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från SSW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 19,5 mm
Året: 551,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
04:24
Temp - Max:
3,5 °C
Klockan:
12:12
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
01:20
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
00:38
Lufttryck - Max:
1014,6 hPa
Klockan:
01:20
Lufttryck - Max:
1030,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,0 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
20:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:09
Sol upp: 08:09
Sol ned: 14:38
Skymning: 15:38
Dagsljus: 08:29 tim:min
Dag längd: 06:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 58s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:44
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut för en stund sedan.

          

Av Jan Sandström - 15 november 2021 08:49

Måndag   den 15/11


Visst är det skönt att det äntligen är mångag igen och nu är det en hel vecka till nästa mångagsmorgon.  

Men det är den 15:e idag och halva november har gått, snart är det faktiskt första advent med allt vad det innebär.


Men igår var det fars dag, jag blev grattad, Inger hade gjort en tårta av det jag köpte in till min födelsedag.

 


Erik skulle komma förbi och messade en fråga om vilket kaffe jag skulle ha, det jag köper är slut hos leverantören, ICAs egna snabbkaffe som är billigt och bra.

Det blev ett prov på den vita längst ned till vänster men såg

 

här hemma när Erik kom att det bara är 100 gram i påsen, Räcker ju bara någon dag.

Men jag har väl så det räcker nån vecka eller två här hemma.


Jag började med en resebeskrivning på min webbsida och om resan till Jönköping i augusti, främst hemresan som gick lite omvägar och förbi Mårbacka, Selma Lagerlöfs gård.

Men det kommer nog att ta några dagar att få färdigt den.


Jo Erik kom och vi hjälptes åt att byta däck på hans cykel. 

Det blev kaffe och tårta och så ringde Tomas och grattade m.m Pratade en stund om ett och annat.


Inger gick en promenad och jag pysslade med annat, hann även med en liten stund i garaget.

Sedan kom Anders förbi och fick en tårtbit och pratade bort en lång stund och blev bjuden på middag som var några kycklingbiffar och en massa sallad och potatis.


Anders åkte och vi tog kaffe medan vi såg ett avsnitt på Morden i Helsingör.

Varje mordfall tar två avsnitt så vi har hälften kvar på det här mordet.


Sedan fortsatte jag själv med en ny serie på Netflix.

Space Force

Jag får se hur den är och ger den ett eller ett par avsnitt till för att se om jag ids fortsätta se den.

I alla fall så blev det sängen och jag hade svårt att somna, det snurrade mest bara runt i huvudet.

Men jag hann lösa en massa världsproblem och väldens energiförsörjning.

Mina egna problem är i alla fall olösta och kvar men jag har ju en del tid på mig med det.


Somnade i alla fall och vaknade då Inger sa att hon måste rycka in och jobba idag, hon skulle ha jobbat kväll men nu blev det 8-17 så hon snuvade mig nu på egen middag och kväll.  

Fast dom har problem med personalen på boendet så jag undrar hur det går den dagen Inger inte jobbar, eller så får hon aldrig sluta och gå i pension.


Så upp och duscha, ska renbädda sängarna och pyssla på här hemma, måste motstå frestelsen att inte gå ut, ska ta en promenad men får se hur lång och åt vilket håll det blir idag.


Nu +1,7° utanför fönstret men det blåser och är mulet eller kanske spricker det upp någon stund.

YR spår i alla fall ingen nederbörd och temp straxt över noll.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-15 09:15:15

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 1020,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från W,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 19,5 mm
Året: 551,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
07:07
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
11:30
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
00:38
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
20:55
Lufttryck - Max:
1030,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1032,5 hPa
Klockan:
20:15
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Min:
1024,0 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 08:05
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:40
Dagsljus: 08:34 tim:min
Dag längd: 06:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:48
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina morgonbilder.

          

Av Jan Sandström - 14 november 2021 07:45

Söndag den 14/11


Igår blev det en promenad ända ned till älven och halvvägs över den, men på Lundabron som nu är klar.

Klar är även husen efter Kvarnvägen som jag visat foton på under tidigare promenader under tidigare år.

     


Den 15:e maj 2019 höll dom på för fullt.


 


Kom hem och det blev kaffe och sedan en stund på soffan.

Därefter jobb i garaget där jag fick undan lite grejor.


Det ringde på dörren och gamla ungdomsvänner vi inte sett på ett par år kom och hälsade på.

Det var Ingers barndomsvän Eva och Ulf som vi umgås mycket med men den här Corona ställde ju till det för många.


En snabb titt och så lite kaffe och nybakt limpa som Inger gjort på paltvattnet.

När dom åkt igen så blev det middag för oss och vi såg sista avsnittet på Vigil - död man ombord och som finns på SVTplay.

Därefter en fransk film från 1967 på Netflix, Blondinen från Peking där man jagar en blå safir.

Jag tyckte den var osammanhängande och virrig men det kanske berodde på det vita vinet.


Sedan var det dags för sängen där jag nästan sovit gott, för många virriga drömmar har snurrat runt i huvudet.

Vaknade och det kändes som morgon men klockan visade sig bara vara 01:45 men jag somnade om igen.


Steg upp straxt före 7 och nu sitter jag här med mitt kaffe.

Idag är det söndag och vilodag men det blir väl en dag som de flesta andra.

Inger är ju ledig så jag "måste" väl ut i garaget en stund.        

En promenad kanske det blir då vädret ska bli skapligt.

Kanske lite kallt men vi får se, nu har jag -6,8° utanför fönstret, vindstilla och gryning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-14 08:00:14

Temperatur: -6,7 °C
Lufttryck: 1028,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 550,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
03:09
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
05:59
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
1028,7 hPa
Klockan:
07:57
Lufttryck - Max:
1024,3 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1024,0 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:04
Sol upp: 08:02
Sol ned: 14:44
Skymning: 15:43
Dagsljus: 08:39 tim:min
Dag längd: 06:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:53
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna ser ut så här idag.

          

Av Jan Sandström - 13 november 2021 16:55

Jag gick ned till älven och halvvägs över på Lundabron innan jag vände hemåt.

 


Husen efter Kvarnvägen står färdiga men jag vet inte om jag skulle vilja bo i ett sådant.

   


Väl hemma blev det kaffe och sedan en stund på soffan innan Inger tvingade ut mig i garaget.


Har 5 block kvitton som jag kan ge bort till någon som behöver.

 


Men gasolregulatorn har jag tänkt att Maria, min väninna ska få till sin husvagn, hon fick ju en gasoltub tidigare men jag glömde den här.

 


Av Jan Sandström - 13 november 2021 08:17

Lördag den 13/11


Igår blev det en förmiddagspromenad och jag gick förbi dotter Marias jobb där hon fick igen en liten bunke.

Men dom hade inte lunchmaten klar, ville jag äta skulle jag ha fått vänta 45 minuter men det avstod jag ifrån.

Hemleverans av matlåda kunde hon komma med efter 14 så jag avstod från det också.

Så jag gick en sväng hem och där blev det kaffe, lite senare fil till lunch.

 

Jag gick förbi stället som ställde till det med översvämningen ifjol och dom har grävt bort trumman och vägen.

 


Bara två stockar kvar med ledningar och jag undrar om det ska komma tillbaks en bro där igen eller om man sparar in på den kostnaden.

 


I övrigt blev det lite plock i garaget men det ser nästan ut som att det aldrig kommer att ta slut.

Kanske skulle göra som vaktmästaren på Östra Gymnasiet gjorde en gång då jag jobbade där.

Han hade helgtjänst och när vi andra vaktmästare kom på måndag var källarförrådet och verkstan kliniskt ren.

Där man som i mitt garage kunde hämta de skruv eller grejor man behövde.

Han tog dit en container och så bar han ut lådorna med skruv och vände upp och ned liksom allt som fanns där och då kördes det nog bara bort till Dovamyran (Umeås sopstation) där allt tippades. 


Men så drastisk kan jag bara inte vara för det är ju grejor som är användbara.


Det blev en stund på soffan också med ljudboken, en ganska lång stund igår eftermiddag.

Inger kom hem och sent blev det middag och då såg vi på TV från TV4play och två avsnitt av

The Sommerdahl Murders eller Morden i Helsingör som den heter på svenska.

Efter det blev det film för mig och en Italiensk på Netflix som heter 

Möt mig på månen

Ingen Sci-Fi utan en lite romantisk komedi.


Sedan sängen med en kort stund med ljudboken innan jag släckte och sov gott.

Bara upp en gång för att kissa och sedan vaknade jag på riktigt straxt före 7 då jag steg upp och duschade.


Frukost och tidning avklarat så nu blogginlägget här innan det blir annat.

Ska försöka orka med en sväng ute efter vägarna, en promenad alltså.

Eljest blir det väl garaget som vanligt. Inger tjatar om tre timmar där men det är att ta i.


Kallt ute men då regnar det då inte, -4,8° just nu och vindstilla, solen är på väg upp och det kan bli en fin dag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-13 08:30:14

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 1020,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 550,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,0 °C
Klockan:
00:55
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
-5,3 °C
Klockan:
07:54
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
08:18
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
23:02
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:01
Sol upp: 07:59
Sol ned: 14:47
Skymning: 15:45
Dagsljus: 08:44 tim:min
Dag längd: 06:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:58
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

         

Av Jan Sandström - 12 november 2021 07:37

Fredag den 12/11


Igår steg jag upp tidigt för att jag vaknade tidigt.

Det blev en promenad och ned mot stan, där borta vid gångbron fick jag för mig att ringa väninnan Maria och fråga om kaffe.

Men hon skulle ut ett ärende så det blev inget, först var tanken att gå över bron och efter Hissjövägen hemåt men jag vek av åt andra hållet och gick genom stadshuset och upp till ICA där jag handlade ett par småsaker som var lätta att bära.

 

Jag gick ju iväg tidigt och redan föra 10 var jag hemma igen.

Kaffe och lite småpyssel innan jag gjorde lunch, ett par fiskpinnar jag stekte och på en brödbit och lite remouladsås.
Snabbt, enkelt och gott.


Lite senare tog jag bilen till Maria som nu kunde bjuda på kaffe och kaka samt en massa prat och ett och annat, mest annat.

Hon skulle hämta paket så jag åkte hem igen för mer pyssel men mest i datorn och så en stund på soffan med ljudboken.


Inger kom hem och senare blev det middag, värmde ris och så nått kött till vitkålssallad och ett glas vatten.

Allt åts medan vi såg på Addams och Addams Family Values. Eller 

Den heliga familjen Addams

Lite småkul men jag minns originalet som roligare, eller så upplevde man det så som yngre och man var 10 år.

Efter den filmen och kaffet så gick Inger till sitt och jag fortsatte med en Wallanderfilm och Mordbrännaren.
Nu är det bara en film kvar men de senaste är inte lika bra som tidigare gjorda efter böckerna så kanske lika bra att serien tog slut.


Det blev sängen och jag har sovit gott från midnatt någon gång, så 6 var jag uppe igen.

Idag ser det ut att bli en lika fin dag som igår med sol och värme, i alla fall någon grad över noll så jag har tänkt ta en promenad igen.

Funderar bara på åt vilket håll det blir och vägar som man kanske grusat fast nu är det nog inte halkigt.


+1,2° utanför fönstret och svag vind, klar himmel så solen kommer väl upp tids nog och ned lika fort den här årstiden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-12 07:45:15

Temperatur: 2,1 °C
Lufttryck: 1002,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 550,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
01:09
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
20:22
Lufttryck - Max:
1002,9 hPa
Klockan:
07:43
Lufttryck - Max:
1001,7 hPa
Klockan:
05:34
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
19:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:58
Sol upp: 07:56
Sol ned: 14:50
Skymning: 15:47
Dagsljus: 08:49 tim:min
Dag längd: 06:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

         

Av Jan Sandström - 11 november 2021 10:26

Det blev en promenad efter Ridvägen förbi vårdcentralen ned mot stan men istället för att gå över bron mot Haga svängde jag söderut och gick genom gamla K4 till ICA på Ängesvägen där jag köpte Ipren och C-vitaminer.

Kaffet var slut från leverantören så jag får hushålla med det jag har.
Fick en idé där borta och ringde väninnan men hon skulle ut och handla så det blev inget kaffe där, lika skönt det för 6 km har blivit långt att gå.

 

Nu kaffe och så tror jag att det blir soffan med fortsättning på ljudboken.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards