jans

Alla inlägg under april 2024

Av Jan Sandström - Tisdag 9 april 07:45

Tisdag den 9/4


Redan nionde april, och jag som brukar ta ut min MC mellan den 4:e och 7:e, fast då brukar det bara bli en kort sväng på Vallmovägen.

Men här började vägen tina fram så snart så innan tjälen går och allt blir gegga.

Fast i år kanske vägen klarar sig då man lade på en massa grus förra sommaren.


Bensinpriset kommer att stiga och mycket för att Ukraina sprängt raffinaderier i Ryssland.
Men vi köper väl inte någon olja från Ryssland, ELLER???  


 

Det blev ju ingen Sluggo för oss men kanske har vi en annan kisse på gång. Bilden är från djurskyddet och på Sluggo som fortfarande hoppas på ett förevigtboende men inte med andra katter.


Till nutid så blev det en riktigt fin vårdag igår, solen sken, nåja av och till men en temp på +11,8°

Så jag var mest ute och krafsade i snökanterna, hackade rännor så vattnet kunde rinna bort, körde snöslungan och skottade tak och utsikten.

 


Hackade en liten ränna så att vattnet nedanför trappan rann bort och fort blev den större. Rännan alltså.


Körde snöslungan på baksidan så att jag fortare kan få loss åkgräsklipparen och så ska jag fortsätta bearbeta högen mot stugväggen så att det blir torrt där, snön brukar ligga kvar ganska länge där men nu ska vi ju jobba på väggen och under stugan.

 


Här körde jag bara för att det gick   

 

Men det blev även tid för lunch och kaffe, ute på altanen såklart. 


Många fåglar vid automaterna och även ekorrarna, tre st. har vi och det är nog fjolårets ungar gissar jag.

         

Men även hackspett, koltrast, nötskrika och några till har vi här.

Jo det kom två svanar flygande men finns det öppet vatten redan nere i tjärnen. I ån är det öppet på vissa ställen men där vill de väl inte vara då det är ganska strömt.


Jag fick även lite tid här vid datorn och planering av renoveringen men nu mest på inredning som garderober och annat halvlöst.


Det blev middag som vi åt inne och till ett naturprogram för att sedan se klart de senaste avsnitten av Oxen.

Sedan var det dags för sängen och jag har sovit gott och Lycka har tidvis legat hos oss.

Vaknade sex eller katten kom och hoppade upp på mig så jag vaknade men låg kvar till halv sju.


Idag ska det bli fint väder som igår, kanske ännu mer sol men imorgon kommer

 

Kanske inte snö men regn eller slask. 


NU fick Inger ett par bilder på Alice. Men hon är ju inte ens söt.    

 


Vi får väl se hur det blir.

Nu verkar det som att herr och fru Rauer är på plats och de har redan ägnat sig åt sex, här ligger man inte på latsidan så nu är det bara att vänta på ägg och så små söta fågelungar.

 

Hon kom ju igår morse och bilden är en skärmdump från webbsändningen NRK har.

https://www.nrk.no/piip/


I alla fall så ska Inger till Vindeln så jag skjutsar dit henne innan lunch, ska även lämna in husvagnsdäcket för lagning och senare åker jag tillbaks hit till stugan där katten Lycka är.

  Jag undrar vad hon sägen om en liten kompis.


Jag fortsätter väl snöröja och ta det lugnt här.

I natt sjönk tempen till -5,2° vid halv fyra men nu halv nio har jag här utanför fönstret +0.1° och i Vindeln +1,3°

Väderstationen visar +2,2° och 1,0 m/s från ostnordost.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

                 


Av Jan Sandström - Måndag 8 april 08:21

Måndag den 8/4

The eagle has landed! Fru Rauer landet i dag kl 07:56:10

https://www.facebook.com/638487454/videos/1065531084540014

Fru Rauer som hon är döpt till kom till sitt bo i Oslofjorden nu på morgonen efter en liten flygtur från västra Afrika och den tog väl sisådär 3 veckor att genomföra.
 

Skärmdump från den lilla videon Rune Aae lagt upp på Facebook.

Bara att hoppas på att hennes gubbe kommer sig fram så att det blir små fiskeörnar Fiskgjuse som vi döpt dem till och är en hökfågel, enligt Wikipedia. Den här kommande sändnigen som NRK har är intressant och det händer mer än i vår älgvandring som nu startar midnatt till den 22/4.

 

Men tillbaks till mig så efter en förmiddag och här vid datorn, förutom kort stund där jag gick ut och skottade en gång till bilen som jag sopade av så plockade vi ihop och tog Emil med oss in till stan.

Man hade varnat för en massa snö, regn och dåligt väglag men snön slutade falla på morgonen, vi fick kanske 5 cm blötsnö.

Stugvägen var lite besvärlig men storvägen, alltså 363:an var fin och innan Tavelsjö kom nästan solen fram.

Men närmare Umeå tätnade dimman och vägen var blöt. Inte halkig någonstans.

 

Emil skjutsades hem till mamma Anna och sedan åkte vi över till Aveon där vi handlade lite, batterier till mig och Inger köpte ett par böcker på ett presentkort hon hade.

Gick över till Ikea där vi kikade runt på garderober. Sedan restaurangen där vi åt lite mat.

Jag fick ingen semla till kaffet efteråt, men till slut så köpte vi tre semlor i det nedre cafét.

De tog vi med och åkte över till Anders i Stöcksjö. Atho blev jätteglad att vi kom för det var ju flera år sedan han träffade oss, alltså i förrgår.

  Men så är det när man är hund.

Lycka tror jag också blev glad men hon är ju katt och är som en katt.

 

Vi fikade och pratade en massa, som vanligt men så skulle Atho ut på promenad och Lycka stoppades in i transportburen som vi tog med oss tillbaks hit till stugan.

Jag fick öppna kattluckan igen och det var inte så länge sedan hon var hos mig så hon kände sig nog hemma ganska direkt.


Inger pratade några gånger med Djurskyddet men Sluggo som vi blivit intresserade av kunde vi inte få, han gick inte ihop med andra katter och vi har ju Lycka ibland och även Tomas kommer med deras katt Sotis så vi har avsagt oss Sluggo.

Eljest skulle han ha fått ett perfekt hem här med ute i stugan och balkong i Vindeln.

Nu verkade det som att de har en annan katthona som vi ska fundera på.


Koll i datorn vad som hänt och så blev det middag, tunnbröd med gravlax på och kaffe o te.

Till det såg vi först Frostbiten, sedan Scott och Bailey, båda på SVTplay innan det blev Oxen på TV4play men mitt i avsnittet stannade allt.

Internet dog men ändå inte allt utan, ja jag vet inte vad som hände.

Så jag stängde och gick till datorn där jag hade Internet så det kom väl igång igen eller partiellt avbrott någonstans.

Hittade ingen info på någon sida så jag gick isäng, Lycka ville det då hon redan lagt sig på min sänghalva.


En kort stund med ljudboken innan Inger kom isäng och jag har sovit ganska gott.

Vaknade några gånger på morgonsidan men låg kvar till 7 då jag steg upp och Lycka fick lite mat.


Ute runt noll och solen uppe.

Idag ska jag såga några saker och skönt att det är varmare och soligt. Jag har medvetet skjutit på det här så jag kunde ta ut sågen.

Skulle ha haft en spånsug, men den sålde jag ju innan flytten då den blev lite använd och här fanns inte plats för den.

Men det blev dimma över ängarna så jag fick fota snabbt.

   


Fin bild på Lycka fick jag men

 


den här fågeln ser man inte vad det är, den är ganska stor och gult i fjäderdräkten.

 


Sedan blir det väl krafsa i snön och dricka kaffe ute på altan då det urlovas upp till +10° idag och solsken. Dock sydlig vind men inte så stark blåst.

 

Nu snart nio +2.6° i skuggan utanför fönstret och i Vindeln +4.8°

Väderstationen säger +4.2° och 2,0 m/s från SSO men igår eller senaste dygnet fick vi 7,2 mm nederbörd. Det tog nog bra på snön.

 

Morgonbilderna ser ut så här och ekorren som springer här kom nog inte med på någon bild.

         

Av Jan Sandström - Söndag 7 april 08:32

Söndag den 7/4


Idag har vår vän Gunilla födelsedag och blir 85 år

Såvida hon lever för det är ett tag sedan jag hörde hur hon mår efter sin krämpa hon fick.

Men det får ändå bli ett

 

Från oss.

Gunilla hade sina barn Jonas och Magnus som dagbarn hemma hos min mor och

jag var 11 år när Jonas kom till oss. Nu är han en stor känd musiker.

Gunilla var en stor vän till min mor och far men även jag och Inger har hälsat på dem, hon och K-G.



Innan vi åkte till paltfesten så plockade jag ut domkraft, mutterdragaren och letade reservhjulet till husvagnen, men hittade det till slut stående, jo ute vid husvagnen.

Det gick fort att hissa upp, skruva loss och så på med reservhjulet och det trasiga lade jag i bagaget för senare transport till Nymans däck i Vindeln, det blir till veckan då vi ska upp dit.

Men senare närmare ett så åkte vi ned till Överrödå byastuga där det serverades palt.

Många kände vi igen, alltså inte paltarna utan matgäster men ännu fler var okända för det blev fullt på alla sittplatser.

Svägerska, svåger med son, två av våra söner och barnbarn kom och paltarna var stora som Ingers och goda.

Så efter de två som först serverades gick jag och köpte en till.

Som vanligt blev vi sittande till näst sist av alla innan vi åkte hit till stugan.


Då hade solen kommit fram så barnen gjorde upp eld ute på grillplatsen.

Grillad korv med bröd och varm choklad till de små.

Anders och Emil åkte skidor och långt for de och Atho hängde med.

   


De här två är riktiga kompisar.

       

 


En fin bild tagen med min nya kamera och Erik var fotograf.

 

Du Erik kanske kan göra någon fin utskrift till Anders av den.


Jag passade på att skotta av förrådstaket lite innan Erik och Anders åkte hem jag/vi gick in.

Här blev det senare lätt soppa till middag och Emil o farmor spelade spel.

Jag satt bara i soffan och senare blev det ABBA-firandet.


Men måste man förvanska låtarna så att det inte går att känna igen dem som just ABBA-låtar.

En del var bra medan andra ville jag bara stänga av, tur man inte betalat en massa pengar på jippot.

Tur man kunde göra annat som att hämta in ved och annat, som när det är reklam i filmer.


Emil gick isäng och vi såg det sista innan jag släckte och intog sängen med ljudboken

Jag har sovit gott i natt och steg till slut upp vid halvsju-tiden.

Ute snöade det lätt men blåste en sydvind så vi har lite snö ända in till dörren, det känns att jag stängt kattluckan för vi har varmare i hallen.

Så jag måste hitta en lösning när vi byter ytterdörr och en ny bättre kattlucka ska monteras någonstans. Det blir nog genom väggen och där det inte blåser så mycket  Frågan är bara VAR?


Alla är vakna och busväder ute men inte så farligt som de varnat för.

Det blåser men inte så mycket snö och det ska bli varmgrader så då blir det väl halt efter vägarna, när vi ska in till stan med Emil och hämta katt.

Jo jag ska få ha en kissekatt här, det blir Lycka som ska få komma hit igen.


Vi hade hackspett här nu på morgonen, den vitryggiga men den syns nästan inte bakom automaten.

 

Jag fick ingen bra bild på den men det är bara en vanlig större hackspett, men trevligt ändå med olika fåglar.

Nötskrikor finns det många av men de är väldigt skygga, nu fick jag en bild genom snöigt fönster.

  


-0.9° ute mot norr, alltså i lä för sol är det inte idag och i Vindeln -0.7°

Väderstationen säger också -0.7° och 3,7--4,8 m/s från ostsydost så lite lä från berg och skog.

 

Morgonbilderna ser ut så här utan snöigt fönster i vägen.

     

 

Men en del tog jag genom fönsterglas.

       

 

Skönt med en värmande brasa.

 

  



Av Jan Sandström - Lördag 6 april 08:19

Lördag den 6/4


Igår var det KALLT   ute även om termometern inte visade på -5°

Men jag märkte inte det förrän jag var ute och då kunde jag ju inte gå in igen.

Kopplade tryckluftsslangar med visst besvär men till slut kunde jag pumpa husvagnsdäcket som tappat luft, OCH det var samma fel som ifjol då vänster hjul var tomt.

Det är ventilen som spruckit, det måste ha varit en dålig modell man satte dit då jag köpte nya däck.

Så nu plockade jag ihop allt igen och efter lite annat plock så gick jag in och åt lunch, kylskåpskallt fil, men jag blev mätt och det är ju huvudsaken.


Satt under dagen med datorn och letade ventilationsrör och tror jag fått ihop till värmeförflyttning som ska byggas in här.

Biltema och Jula har och jag får köa lite här och lite där, fläktar blir från Clas Ohlson och ska beställas.

Det blev en hel del mätande men hur det slutligen blir beror på hur det ser ut uppe på vinden.


Satt även en del i soffan och läste och under eftermiddag och kväll så snöade det lätt, så kom till slut Inger hit efter några dagar i Vindeln så jag gjorde middag.

Blöta med skinka, smör och nu även äppelmos som Inger hade med sig.

Vi såg ett naturprogram om sötvatten, sedan ett avsnitt på Frostbiten innan det blev Scott & Bailey innan det blev sängen med ljudboken.

Inger kom senare isäng och jag har sovit gott med massor av drömmar.

 

Steg upp lite drygt sex, dusch m.m och så sitter jag här.

Idag har jag tänkt mig ut och se var jag har extrahjulet till husvagnen, ett gammalt däck jag inte litar på efter vägen men där den står så duger det kanske.

Så det trasiga ska lämnas in till Nymans i Vindeln för ny ventil.

Jag ska ju ändå bara dra husvagnen (då snön tinat) till en plats där jag kan sitta och försöka se om jag kan laga hjulaxeln.

 

Sedan ska vi ned till byastugan och äta palt idag, barn och barnbarn ska komma förbi och sedan stannar nog Emil (barnbarnet) här till i morgon då vi åker ned till stan med han och försöker göra lite annat.

Men hur det går i morgon vet jag inte då det ska komma SNÖ igen. Frågan är när vi då får vägen plogad.

 

Men nu ingen snö utan det ska bli lite sol och över noll i temp.

Nu halv nio har jag -5.4° utanför fönstret, i Vindeln -2,7°

Väderstationen säger -5.7° och helt vindstilla.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

   

 

Idag två ekorrar.

   

 

 

Ekorrspår finns det gott om

 

 

och här sitter han nu och äter.

 

 

Av Jan Sandström - Fredag 5 april 08:22

Fredag den 5/4


Igår var det inte allt för kallt ute så det blev en stunds pyssel efter att ekorren bäddat på stolen ute på altanen.

 


Jag befarade först att den grävt sönder dynan för att ta isoleringen till sitt bo men den bökade bara med duken som låg där.

Det blev en liten promenad längs byvägen.

 

Först (till höger) upp till Näslunds och tittade men nu går det inte att köra bakom laduården där rallyvägen gick. Såvida man inte har en bil som Erik har.


Sedan åt andra hållet ned till bron och en liten bit till.

Det blev ett hemskt gupp efter senaste plogningen så man får verkligen passa sig då man kör där.

   


Syns inte så tydligt på mina bilder.

 


Men ån är lite öppen uppströms

 


och nedströms.

 


Så jag gick hem igen och det var inte varmt ute även om tempen bara visade några kallgrader. En isande kyla var det.

Men lite plock i carporten och fick in fönstret lite till så det står bättre skyddat.

Får jag hjälp senare ska jag ta in det och dörrarna i något förråd.


Men visst har jag fin ismaskin till groggen.

 

Jag såg nu att klockan eller datumet var felställt i nya kameran, det där är fotat den 4/4 alltså igår.


Det blev en hel del tid här inne vid datorn och planering och koll var jag ska köpa saker.

Nu ventillationsgrejor och fläktarna blir 3 st PAX Calima från Clas Ohlson https://www.clasohlson.com/se/Pax-Calima-badrumsflakt-vit/p/36-6228

Både med och utan rörsats genom väggen för jag ska ha en i gäststugan, en för värmeförflyttning och en i nya våtrummet.

Sedan ska det vara rör från rummet där vi har kaminen och bort till sov och gästrum men där vet jag faktiskt inte vad man ska ha.

Plaströr verkar svårt att få tag på och plåtrör (spirorör) vet jag inte om jag vill ha. Nu lutar det år en slang från Jula, billigt och enkelt att montera.

Fast helst vill jag ha 10 cm plaströr var jag nu hittar längre än en meterslängd som Biltema har. Men titta NU fick jag upp tvåmetersrör och det såg jag inte igår. Då löser det sig och bara skriva en inköpslista, dagen är räddad.


Det blev även tid för en stund i soffan med boken, tar det till och efter kaffet vid 2-½3 och nån timmes lugn och ro.  

Mer data innan det blev middagstid och finmat, först lite gravlax, räkröra, rödbetssallad och ett kokt ägg.

Sedan blöta på tunnbröd med smör och skinka.


Sedan blev det TV och en film, Top-Gun och efter den lite annat om Moses, ja han som delade på havet.

Sängen med ljudboken en liten stund för jag var trött och somnade ganska tidigt.

Vaknade och kissnödig men klockan var inte ens ett så inte göra morgon då, låg sedan till nästan 7 och då blev det morgon.

Saknar kisse men idag ska Inger komma hit igen efter några dagar i Vindeln med pyssel och lite jobb.


I morgon blir det palt nere i byastugan och det ska vi till, då kommer nog någon son och barnbarn som också gillar palt.


Nu ska det bli snö enligt yr.no men riktigt så ser det inte ut, fast på söndag drar ett snö/regnväder in här med 10 mm.

Sedan ska det slå om och bli riktigt varma dagar med upp till +12° på måndag och över noll hela veckan.

Det blir bra och skönt.


Nu kvart över nio har jag -5.2° här och i Vindeln -3,6°

Väderstationen säger -4,1° och 0,7--1,7 m/s ostlig vind. Inte så tokigt här för då har vi lä från skogen.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag och svårt att få ekorren på bild ibland.


       


Snööverhäng på taket.

     


Men nu fick jag den på bild   

    

Av Jan Sandström - Torsdag 4 april 08:27

Torsdag den 4/4


Igår så packade Inger ihop sina grejor och stack iväg, med min bil dessutom.

Så nu sitter jag här övergiven i stugan långt ute i skogen. Och det är så skönt.


Men jag var ute och grejade på igår, det blåste snikallt från norr så första jobbet blev kallt.

Skulle förbereda och skotta fram åkgräsklippparen som står under den blå presenningen.

 


Hård skare överst men lösare under, jag iddes inte skotta mer då det säkert kommer att tina upp och det går fortare nu när lite snö är borta.

 


Jag tror att jag får mer tid till sådant mekande när det blir lite varmare och stugrenoveringen inte satt igång för fullt.

Jag ska kolla på hydrostatdrivningen i bakaxeln, först tappa ut och byta olja för den tappar orken när jag kört i ungefär en kvart. 


Solen värmer då även om det är 3-5° kallt i luften.

 


Sedan tog jag itu med att stänga kattluckan. Insidan där man ser cellplasten.

 


och utsidan där det blev silvertejp, innanför den en pappskiva jag hade som mall för cellplasten. (styrofoam)

 


Anders ringde och pratade en stund om allt och inget men jag får nog öppna upp kattluckan nästa vecka.

Blir med katt igen, Lycka behöver tillsyn då Anders ska ut på jobb men hon säger jag inte nej till.  


På altanen mot söder var det skönt så inga problem att jobba utan handskar men klockan gick och jag gick in.

Kollade datorn och såg att jag blev beskjuten med en grön laser. 

 


Det var solen som just var ovanför stugtaket och lyste rakt in i kameran så jag fick vinkla ned den lite.

 


Satt i soffan och läste boken men somnade nog en stund, frisk luft sugeg eller som en släkting (Pernilla) sa för länge sedan (1960-talet kanske) att "luften huger".

Nu är hon gammal och har barn och barnbarn, tror jag. Har inte så mycket kontakt med den släktgrenen nere i södra landsdelen.


Det blev middagstid och jag värmde kyckling, restmat alltså eller kalla det matlåda.

Satt och försökte laga en gasolbrännare, plockade isär brännaren i smådelar och försökte rengöra men kom inte in överallt så när jag satt ihop den igen var den inte bättre.

 

Så den får nog hamna på återvinningen.


Det blev film på kvällen, Dag för dag heter den och klassades som komedi men lite tragisk tyckte jag den var.

Tidig kväll då jag var trött så redan vid 22 var jag på väg isäng då Inger ringde och pratade bort en stund.


Har sovit gott men vaknade kissnödig, då var klockan bara ½1 eller 0,5 om man så säger och det var för tidigt att stiga upp.

Kallt ute så jag sov vidare till kvart i sex, låg kvar till halv sju och då fick det bli morgon.

Dusch, raka, frukost och tidning.

Hörde något som lät ute på altanen och då jag spillt ut fågelfrö där igår täkte jag möss och kollade i kameran.

Det var kurre som låg på stolen, dålig kamera så jag trodde först att jag fått en katt.

 

Provade nya kameran och fotade genom fönstret.

   

Han kanske frös för ute hade jag -21° men solen skiner och värmer så nu bara -11.7°


Det blir nog mer utejobb senare idag men först lite planering inne.

Måste fortsätta planera för renoveringen så att allt blir bra, eller det mesta blir bra.


Tempen stiger sakta och väderstationen visar nu lite drygt nio på -9,3° pch bara 0,7 m/s sydsydostlig vind.


Morgonbilderna ser ut så här, de jag inte visade ovanför i inlägget.

   


En kurre på stolen och en på fågelautomaten.

 


Inte riktigt klart idag.

   

Av Jan Sandström - Onsdag 3 april 07:37

Onsdag den 3/4


Igår fick vi en fin vinterdag med sol och kallt.

Vi åkte in till stan och först lämnade jag Inger vid vårdcentralen och hennes gamla jobb.

Körde upp till Ersboda där jag köpte ut min nya kamera på CyberPhoto.

En Sony RX100V

 


Tvärs över stan till Grubbe där jagskulle prata med reparatören av värmepumpar på GVAB = Grubbe Ventillation AB

Men det fanns ingen inne för tillfället, inte som jag kunde prata med men det fanns folk där.

Så jag åkte vidare och tankade och köpte en smörgås på OKQ8 Kronoparken.

Åt i bilen och sedan ned till Västerslätt där jag sakta körde förbi huset och till vännerna på Klövervägen.

De var hemma och jag fick en liten pratstund innan de skulle åka iväg så då åkte jag också.

Körde Industrivägen förbi huset och kunde kolla baksidan men snö på taket så jag såg inte om det gått några takpannor i år.

I fjol fick vi ju byta över 100 st.
               

Det var i april/maj ifjol som vi fick laga taket och även grannarnas tak gick sönder så vi var inte ensamma om eländet.

Vädret var ju så att det tinade och frös på så att underst låg ett tjockt islager och när allt halkade ned trycktes takpannorna sönder.


Faktiskt riktigt skönt att inte behöva ha huset längre, det räcker och blir över att ha stugan och husvagnen som måste lagas.

Husvagnen har ju fel på hjulaxeln, tydligen nylonbussningar i ändarna som nötts upp och måste bytas.

Jag ska se ifall jag klarar av det själv, eljest blir det väl att palla upp den och ha som gäststuga.


Nåja nog om detta, åkte förbi dotterns jobb och till Rödängs trädgårdar som håller på att byggas nedanför Rödberget, husen har växt sig stora nu och jag parkerade en bit ifrån och packade upp kameran som jag laddade med minneskort och batteri.

Tog några dåliga bilder genom vindrutan som var skitig, dock inte lika skitig som bilen på bilderna nedanför.


Satte kameran på laddning och åkte över mot vårdcentralen vid Dragonen där Inger var, parkerade och lyssnade på ljudboken tills jag fick ett SMS om att hon var klar, SMS tillbaks och hon kom ut och kunde inte prata rent. Tandläkarbedövning   

Vi körde över till Granngården där det köptes jord, sättpotatis och lite annat innan vi körde på slaskig och vid Haddingen väldigt lerig väg så bilen blev därefter som du kan se.

   


Inte mycket utrymme mellan hjul och skärm.

Men kallt ute så det funkar inte med tvätt här, har ändå bara KALLvatten utomhus.
Solen får göra jobbet.

   


Här var jag trött och gjorde i ordning kameran, monterade extragrepp och skydd för displayen. KAFFE och en smörgås.

Slöade i soffan och så lite dator innan middan.

Restmat och Janssons Frestelse sådär lagom ljummen och go.

Vi såg ett naturprogram om Sri Lankas djurvärd och sedan grillade vi varsin korv och såg mer TV innan jag gick till datorn och kollade det sista och därefter sängen med ljudboken.


Har sovit och drömt om att jag haft värk i höger ischias, eller bakdel och jag hade faktiskt ganska ont där då jag vaknade.

Men det släppte då jag steg upp ungefär kvart över sex.


Idag skiner solen igen och senare idag åker nog Inger iväg med bilen till Vindeln för att ta bussen in till stan för nästa besök hos tandhygienist.

Jag stannar här och Inger tar bussen hem till lägenheten igen där hon ska vara fram till helgen.


Vi har liksom delat boende, ibland delar vi bostad och ibland på delat håll.  

Jag har göra här och hon har sitt där och det passar alldeles utmärkt.


Men det ska vara kallt här i veckan men soligt och klart så då blir det ändå lite takdropp, troligen det.

I morse hade jag -13,8° vid sextiden, nu kvart i nio -10.7° och i Vindeln lite kallare -11.2°, båda utanför fönster mot norr.


Väderstationen säger -10,0° och 1,0--4,1 m/s nordostvind alltså inte så skönt som det ser ut på bild.


Morgonbilderna ser/såg ut så här

   


Ingen ekorre då men nu är den här vid automaterna.

       


Ordentligt snööverhäng utanför mot norr.

    

Av Jan Sandström - Tisdag 2 april 08:06

Tisdag den 2/4


Igår "jobbade" jag faktiskt ute en hel del, körde snöslungan och tog bort plogkanter vi fått och tog det mesta på bilinfarterna, runt stugan blev det lite is och slask men då kanske det tinar upp lite fortare.

Men vinter har vi fått igen fast det blev ganska vitt mjukt och fint speciellt idag då solen skiner från en blå himmel.


Jag hade ju problem med mina kameror som lade av efter att jag bytte lösenord i min router.

Det tror jag var det sista som skulle åtgärdas och då jag först måste trycka på WPS-knappen på kameran, sedan trycka på motsvarande på routern så tänkte jag att Inger kan stå här inne och jag gå runt ute.

Men jag testade på en kamera att göra allt själv då jag nu ställt en trappstege inne för att komma åt routern utan att kliva i soffan, vilket inte är omtyckt då jag kommer utifrån med snöiga skor.

Det funkade faktiskt och jag hann springa mellan men fick ändå ta det lugnt med tanke på is och snö.

Lite strulade det men till slut var alla igång och den vid husvagnen passade jag på att flytta en aning.

 

Nu sitter den på stugväggen och jag ser lite bättre taket på vagnen och lite mer.

Tidigare såg jag inte så mycket i den då den satt lägre.
 


Efter allt spring och annat jag gjorde ute så gick jag in och gjorde kväll.

Satt i soffan och så tittade jag ut på...

 


En Sparvhök hade satt sig på fågelmatningen och där blev den sittande länge och väl, jag vågade inte stiga upp från soffan för att hämta systemkameran men mobilen fick ändå några fina bilder till bloggen.

   


Jag var bara rädd att den skulle få syn på mig och flyga iväg men den satt nog 20 minuter innan det blev dags att göra flygkontroll av alla roder m.m

       


Och så bar det iväg.

 


Det tog ett bra tag innan småfåglarna vågade sig fram igen men de här blev fina och kanske nästa års julkort.

 


Jag gick till datorn och Inger förberedde och gjorde i ordning mat, riktigt påskbord eller påsktallrik med gott gott och vi så ett naturprogram på SVTplay.

Sedan blev det mer och ett avsnitt på Frostbiten och Janssons frestelse innan det blev 

Scott & Bailey (TV Series 2011–2016)

Senare fastnade jag vid datorn som jag bara skulle släcka och gå isäng så när jag väl stängde blev det sängen utan ljudbok och jag har sovit gott i natt. 


Vaknade vid sextiden, kissa men gick isäng en halvtimme till innan det blev dusch och så göra frukost.

Jag har lite att göra nu på morgonen, få ut ett par papper och så ska vi åka in till stan (Umeå) då Inger har tandläkaren och jag ska till CyberPhoto och köpa ut min nya kamera.
Det blir en Sony Cybershot DSC-RX100 Va


Ska även försöka hinna med lite mer när jag nu är inne i stan, bl.a förbi firman som servat min luftvärmepump och prata om den och kommande ventillation här i stugan, ska göra värmeförflyttning via kallvinden.

Där ska det bli en fläkt som kan fjärrstyras och vara tyst som musen.

Ska i alla fall fråga proffsen vad som finns och som de har. Montering tänker jag göra själv.


Sedan bär det av hit till stugan igen och det är då fint väder även om det är lite nattkallt.

Bättre det än de snöoväder vi haft.


Nu -9.7° både här och i Vindeln, men i natt var det ned till, faktiskt inte mer än -10,4° här utanför fönstret.

Väderstationen visar nu -9.3° och kallast -10,1° kl 06:58

Vind 1,7--2,7 m/s från NO och igår regnade det 0,6 mm eller om det var snö som tinade i tratten. Fast en stund kändes det som duggregn ute.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

   


Ekorren låter sig väl smaka och så har vi domherrar, koltrasten och många andra.

 

 


Synd att vi måste in till stan för Inger skulle nog ha gillat att gå på skaren som det är och i solsken. Men fort blir snön mjuk så man ska inte gå så långt från vägen.


        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards