jans

Direktlänk till inlägg 19 november 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 november 2018 09:41

Måndag den 19/11


En vecka sedan Inger åkte söderut och igår morse kom hon hem igen.

Vid 7-tiden hämtade jag henne på stationen.


Sedan en lugn förmiddag innan Emil med föräldrar kom, vilken energi ungar har men så mysiga.

Nu händer det mycket med de små liven.

Leksaker har vi kvar och nu är det fullt på golvet som när våra var små och bodde här hemma.

   

Även varmor var med och körde tåg men jag tittade mest på.

 

Jag hade en lugn skön vecka men det är roligt med lite liv i luckan också.


Gofika och pasta till middag.

Jag satt tidvis med min HTPC och fick faktiskt igång TV-kanalerna igen så nu börjar den fungera, fast jag har inte kollat om inspelning fungerar. Men det ska den väl göra.


Jag hade fint besök här ute och Nätskrikan är här varje dag.

 

Det är en färggrann fågel.

 


När Emil åkt hem satte vi oss och såg veckans avsnitt av Sthlm Rekviem

Efter det blev det nästa serie och sista avsnittet på Springfloden

Men jag gillar inte dessa serier som inte har något egentligt slut eller konstigt slut,

Då är de amerikanska med action och där bovarna får en kula i sig och det är helt klart vem och hur de åker dit bättre.

De här är fär flummiga och oklara tycker jag. Trams och fördomar och en massa känslor och konstigheter.

Pang på ska det vara när det är film.

 

Vi gick isäng efter att jag gått en stund på bandet, sedan gympa i sängen med benlyft och stretching och jag har sovit eländigt dåligt, har haft sådan värk inatt och har fortfarande ont i händerna men knäna är lite bättre även om de inte är felfria, framförallt höger knä jävlas.

Men idag får jag ta det lite lugnare.

Steg upp just före åtta och idag fick jag 6,1 mmol och vikten 78,4 kg.

 

Inger ska till jobbet vid lunch och då kommer Erik och hämtar bilen som han vill låna och det får han göra.

Jag ska ändå ingenstans, eller jag borde ta mig ut, lämna tillbaks böckerna på biblioteket men vi har inga nya på väntehyllan att hämta.

 

Ute har jag -1,7° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-19 10:15:09

Temperatur: -2,0 °C
Lufttryck: 1041,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från WSW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -5,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 22,5 mm
Året: 309,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,9 °C
Klockan:
00:59
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
00:39
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
03:51
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
23:29
Lufttryck - Max:
1043,3 hPa
Klockan:
00:36
Lufttryck - Max:
1045,3 hPa
Klockan:
12:19
Lufttryck - Min:
1041,0 hPa
Klockan:
07:54
Lufttryck - Min:
1039,6 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:16
Sol upp: 08:17
Sol ned: 14:31
Skymning: 15:32
Dagsljus: 08:16 tim:min
Dag längd: 06:14 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 51s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:41
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 01:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



Så här ser himmel och jord ut.

 

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards