jans

Direktlänk till inlägg 16 november 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 november 2020 08:24

Måndag den 16/11


Testdag idag och det blev

6,6 mmol och vikten 81,4 kg


Igår gick jag ut och monterade bromsbackarna på släpvagnen, men ouppmärksam som jag kan vara ibland lade jag inte märke till att av 4 fjädrar var två lite längre krok på och de andra alltså kortare.

När första sidan var klar och jag tog andra så märkte jag, först då att fjädrarna inte riktigt satt bra.

Jag hade naturligtvis av en händelse tagit de längre och satt fast på ena sidan.

Så fast med hjulet provisoriskt och tillbaks till första sidan, bort med allt och ena fjädern och så ihop med allt igen.

Åter byta sida och så skruva ihop allt och plocka bort verktygen.

Så nu ska den ha fungerande bromsar igen och inte ett låst hjul.

   


Erik kom förbi och åt palt innan han åkte hem igen, eller vart han nu åkte.

Jag kikade på min HTPC och skulle installera TV-kortet på en annan dator som Erik sa.

Provade på min men det var så struligt med allt så jag slopade bort det och kastade skiten istället.

Får skippa det där med att spela in filmer och naturprogram som sänds och bara ha datorn till att se på playkanaler, sparat på hårddisk och Netflix.

Får inrikta mig på att se matinéfilmerna då dom sänds och inte senare.

Idag är det Pang i bygget men inte serien med John Cleese som hotellägare utan en Svensk filmmusikal.

Pang i bygget är den tredje filmen i en serie med Thore Skogman i huvudrollen, från 1965 i regi av Ragnar Frisk. och handlar om handelsmannen Skog som har en livsmedelsaffär i den lilla staden Fagersund, men de tre elaka bröderna Grym gör allt för att komma åt den.

På SVT1 15:25 - 16:45


I alla fall så stod Inger hela dagen och gjorde palt, stora goda paltar och hon delade ut till vänner då vi inte kunde ha gästerna här hemma som vi brukar.

Vi fick då lite mindre disk.


Jag blev av med ett trädgårsdbord och en mekarbok jag lagt ut på Facebook.

    Nu gav jag helt enkelt bort dem och är nöjd att det kommer till nytta.


Dagen gick och jag hann med en stund på soffan och så fick äntligen jag också två stora paltar till middag som åts medan vi såg om 

Hur tågen förändrade världen

på UR Play dit även länken går.

Nu handlade det om Tåg och krig, Avsnitt 5 · 50 min

Under krig har tåg använts både som vapen och för transporter. Tåg var avgörande i krig under 1800-talet, och i de båda världskrigen var det tåg som avgjorde hur... 


Efter den såg vi en film på Netflix och det blev

Kyss mig (2011)

Filmen blev mycket uppmärksammad som en av få svenska filmer som skildrar kvinnlig homo- och bisexualitet.


Underhållande men det finns både bättre och sämre filmer.


Det blev kväll och sängen, en stund med ljudboken innan jag släckte och har sovit skapligt gott.


Upp före 7 och duscha, frukost och nu bloggen.

Idag måste jag nog ut och jaga tändstift men även förbi Ersboda och hämta två hyllplan från Peters lägenhet.

Fullt upp även idag och jag får väl se vad det mer kan bli att göra.


Det är regngrått även idag men förmiddagarna har varit bättre än eftermiddag och kväll då det regnat men nu regnar det och blåser an aning.

+4,7° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-16 09:00:12

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 1017,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 1,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 85,2 mm
Året: 681,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
00:15
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
15:22
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
08:50
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
10:36
Lufttryck - Max:
1018,7 hPa
Klockan:
00:54
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
11:10
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
05:12
Lufttryck - Min:
1018,1 hPa
Klockan:
23:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:09
Sol upp: 08:09
Sol ned: 14:38
Skymning: 15:37
Dagsljus: 08:28 tim:min
Dag längd: 06:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:09
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 14:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Så här ser det ut idag.

       

 

Nu blir det mer kaffe och så ögna igenom dagens VK på vk.se

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards