jans

Alla inlägg den 3 juli 2021

Av Jan Sandström - 3 juli 2021 21:31

Men det finns säkert dem som tycker att jag hädar när jag stoppar isbitar i vinet.

Om man vänder på stickkontakten till infravärmaren så får man infrakyla. ???

Av Jan Sandström - 3 juli 2021 13:47

Satt på trappan till utsikten.

Av Jan Sandström - 3 juli 2021 12:42

Skulle göra ett arbete men upptäckte att jag saknade verktyg.
Så jag klädde på mig och tog hojen för födelsedagskaffe.

Efter 8 mil kom jag fram till Maltträsk där jag fick en mugg kaffe av Mona och Maria.
Sedan samma väg hem hit till stugan.

Av Jan Sandström - 3 juli 2021 07:28

Lördag den 3/7


Idag säger jag 

  

till Mona-Liz, Marias kompis som hängt med henne och oss sedan hon var 2 år och var hos grannen Malte som är hennes farfar.

Inger o Malte flyttade in samtidigt som oss men flyttade för snart ett år sedan efter 35 år som goda grannar.


Igår var en het dag.

 

Då var det gott med en kall glass, men den var så liten.

Gunnar och Lycka (katterna) låg och flämtade här ute så jag bar helt resolut in dem där det var svalt och skönt, luftvärmepumpen gick i kylläge och 21° kändes nästan kallt men jag låg ändå inne ett tag efter att ha grejat på med spaljén vid lillstugan.

   

Jag kollade ju aldrig då vi köpte dem hur breda de var och 90 cm var för brett mot de 80 cm jag tänkt ha.

Meningen var att de skulle sitta innanför brädorna som ska hålla fast dem men nu får jag sätta fast på utsidan istället.

Men först ska brädorna målas vita.


Så här är det tänkt att fontänen ska bli men än är det jobb runt omkring för att dölja lådan.

  

Fast det blir på Ingers bord, eller mark. Det är hon som har hand om alla växter och sådant som växer.


Erik kikade förbi som hastigast efter ett jobbmöte han haft, liggandes i hängmatta nere vid bäcken.

Han fick visst klassat som dagens finaste kontor.

 

Efter hans besök så gick jag en promenad ned mot hästhagarna, fast nu är det inga hästar där utan de är här utmed stugan. Nåja ett par hundra meter bort inne bland träden där de säkert har det skönt.


Där inne bland träden tror jag att dem är, det är då stängslat där.

 

Tänk när vi köpte stugan 1980 var det äng där och jag körde faktiskt bil där och runt en stor lada som stod på platsen.

Vi hade då även fri sikt ända bort till kurvan vid bron.


   

Man kan ju fundera hur granen håller sig fast på stenen.


 

Men man behöver inte fundera på varför man inte kört på den här biten ute på åkern.


 

Stora ytor även här vid hästhagarna som vi kallar dem.

 

Och så var det att traska hemåt igen.


Det blev inte mycket gjort igår utan mest kaffe då jag inte drack vatten eller halvsov inne och tidvis ute.

Middag och senare tog jag ett dopp i tunnan, men att 31° kan kännas så kallt men det var uppfriskande.


Slötittade på en film från Netflix. 

Samhällstjänst på landet (2005)

En fransk komedi som var sisådär.

Efter filmen fick jag liv i Gunnar som ändligen kom sig ut och det var lite svalare.

Han och Lycka var nog ute mest hela natten tror jag, jag har då sovit men vaknade redan före 6 efter att ha sovit gott.

Ut ganska tidigt och satte igång vattenspridaren en stund på landet innan det blev frukost.

Sitter förståss ute men det känns att tempen stiger och snart är det nog för varmt för jobb.


Nu ligger Gunnar fortfarande inne men Lycka har hängt med mig och ligger nu på stolen här utmed mig men hon ska jag stänga in senare.

Själv har jag tänkt ta itu med pumphuset en stund nu innan det blir soligt där och för varmt.


Nu visar termogivaren

21.2°C
2021-07-03 07:58
Blå himmel och vindstilla så inte ens aspöven darrar, eller jo litegrann rör dem på sig.
Väderstatinen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-03 08:00:13
Temperatur: 27,0 °C
Lufttryck: 1003,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 27 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 27,0 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 51 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 156,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
27,0 °C
Klockan:
07:55
Temp - Max:
29,3 °C
Klockan:
16:52
Temp - Min:
13,9 °C
Klockan:
03:23
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
02:56
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
07:34
Lufttryck - Max:
1006,1 hPa
Klockan:
01:01
Lufttryck - Min:
1002,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
19:32

Dagens sol och måntider.
Gryning: -----
Sol upp: 02:28
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:29 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:50
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:50

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Men tempgivaren hemma som sitter i skugga visar 

22.3°C
2021-07-03 07:56

Så här är då mina morgonbilder.

         


Bakm diket ser man surhålet på åkern och tre tranor håller till där.

 

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards