jans

Alla inlägg den 26 juli 2021

Av Jan Sandström - 26 juli 2021 05:43

Måndag den 26/7


Igår gjorde jag inte så mycket, förmiddan tillbringade jag med att onnes med datorn och GPS-program och kartan.

Den gick ju inte att uppdatera och försvann till slut.

Fullt på hårddisken var nog orsaken fast jag rensat och det borde ha räckt till.

Till slut på gränsen till dubbelsidig hjärnblödning så rensade jag hårt och så tog jag bort allt med namnet Garmin i fil eller katalognamnet.

Och se halva hårddisken försvann och när jag skulle uppdatera gick det nästan.

Men när jag tog min gamla GPS som sitter på min MC så gick det nästintill, bara det sista momentet fallerade.

Fast sedan fungerade det ändå men jag har ju inte kört igenom allt så det är kanske nått problem.


Problem har jag även med slanganslutning till kamin och pump. Storlekarna stämmer inte.

38 mm slang vill inte passa på 40 mm anslutning.

Så tills vidare får jag väl montera det ändå, min gröna fina stabila slang jag skulle ha är hård men jag kan kanske använda en blå billigare såvida den inte blivit spröd och hård så den spricker sönder, men den kan man värma och tränga på lite större kopplingar.

Men den är väl bara 35 mm så frågan är om det fungerar.


Vid lunch åkte vi till Vännäsby på kalas och kalas blev det men även jobb.

Jag flyttade en vägg-TV och det gick smidigt och fort innan alla de andra kom men hann inte testa att den fungerade.

Det gjorde den inte visade det sig, dålig mottagning på kanalerna så jag får väl göra ett återbesök och kolla över antennsladden.

Men vi bjöds på fika och mat och efterrätt och efterrätt och en kiskeligt massa gott.

Vi kom dit före två och åkte hem efter 21 och ett fantastiskt fint väder med värme, nästan för varmt men ute var det skönt i skuggan.


Väl här läste jag mejlet från Falgrens i Vindeln, han undrade när jag ville ha mitt gruslass så mitt svar "blev idag", nä men gärna medan vi är här men ingen panik de första veckorna så jag får vänta och se vad han säger. Folk har ju semester nu. 


Lycka som varit instängd ville ut och fånga möss, och fånga möss gör hon.

Vi gick i alla fall isäng och jag har sovit gott fram till 4 då Inger fick liv i mig, hon jagade mus ute i hallen.

En liten stackars näbbmus som vi lyckades schasa ut genom dörren och Lycka var snabbt efter, då stängde vi dörren och även fönstret.

Jag såg just hur ho kom bärande på en stor mus eller sork. En gnagare var det i alla fall men råttor tror jag inte vi har här.

Undrar hur många hon lagt upp på det vi nu kallar djurkyrkogården som är under altanen.

Den filmen gick visst nyligen på TV sa Inger men där återuppstår ju de begravda. Stephen King har ju skrivit boken så då förstår du.


Idag blir det jobb, jag kunde inte somna om fullt ut efter musjakten då det är varmt inne och så kom grubbel i huvudet.

Då steg jag upp vid halv sex och gjorde frukost.

Hängrännor står på schemat idag men jag måste kontrollräkna alla delarna, tror jag nallat lite av sådant jag köpt in till lillstugan där jag kompletterat så det kan vara för få rännkrokar och någon rörböj.


Ute har tempen stigit till 12.1° men det var bara 9-10° då jag steg upp och det ska bli närmare 30° idag.

Solen är uppe och himlen är blå och flaggorna hänger rakt ned men i eftermiddag spås det regn och ev. åska.

 

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-26 06:00:13

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1005,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 38,1 mm
Året: 194,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
29,6 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
04:39
Temp - Min:
14,4 °C
Klockan:
04:15
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
05:44
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
22:28
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1001,6 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:51
Sol upp: 03:30
Sol ned: 21:58
Skymning: 23:41
Dagsljus: 21:50 tim:min
Dag längd: 18:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:13
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så morgonbilder.

 


Blomvattnaren måste ta slangen och fylla vatten i fontänen.  

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards