jans

Alla inlägg den 23 juli 2021

Av Jan Sandström - 23 juli 2021 23:42

Skulle skjutsa dottern hem från en fest och åkte efter 21 in till stan.

Hämtade samtidigt grejor hemma i huset då jag fick återbud på taxikörningen, tjejerna hade fixat skjuts på annat sätt med en kompis så jag åkte tillbaks mot stugan.

Tur man är uppmärksam för vid Haddingen där det är 70 och strackst blir 80...


 

När såg du den?
Fast den syntes bättre naturligt än i kameran och hör ser det långt fram till den men det var ganska nära bilen. Men ingen risk.

Av Jan Sandström - 23 juli 2021 18:49

Det är nästan så att man kan tro att det är svalor på besök.


  Det var inte det lättaste att hinna få dem på film när svalungarna kommer svepande så att man får ducka här inne under altantaket.
Även Gunnar blev förvånad.

Men så roligt att ha dem här fast dom tagit bort både el och telefonledningarna.
Och nu blev det strömavbrott här hos oss. Får se om jag får upp det här via mobilen.

Av Jan Sandström - 23 juli 2021 09:25

Fredag den 23/7


Igår en jobbardag i min ensamhet om jag räknar bort Gunnar men han ligger mest och sover på sin trädgårdsstol.

I alla fall så påtade jag på med lite ett och annat, staketet i trappen blev det inget av, jag glömde helt bort att jag tänkt greja med det fast det blåste igår och en nordvästvind så det var ändå inte skönt att vara där.


Som sagt lite ett och annat som att försöka  få tag på grus, Vindel-Frakt där vi köpt tidigare har semesterstängt så jag provade med Falgrens och mejlade men har inte fått svar på om dom kan köra hit ett lass på 15-16 ton.

Så jag började förbereda för sandfilterhuset men där ligger en massa ved i vägen och jag försökte flytta på traven men det räcker inte att bara flytta lite.

 

Det blir dom tre raderna närmast som ska flyttas på för att lägga ut plattorna och så en lastpall på dom, därefter pumphuset jag byggt en gång i tiden. Det håller på att bli dåligt men duger säkert några år till.


Jag fortsatte senare inne i lillstugan där jag monterade de två nya sängarna vi köpte tidigare och så monterade jag isär den vita vi haft där.

 

Praktiskt att fota så att man vet hur det var monterat..


Till slut kom Inger med Lycka och middagsmaten.

 

Efter maten blev det bad i tunnan men lite för varmt för mig och jag satt i lite för länge så det steg åt huvudet som det brukar göra när tempen är 39-40 grader eller varmare. Jag blir yr och mår illa, hjärtat slår och det är bara att lägga sig ovanpå sängen och gärna naken och blöt så att kroppen kallnar.



Jag var så varm att det var skönt att lite senare gå ut naken för att ta några kort och Lycka trivs här i stugan där det finns saker att jaga.

 


Efter en stund påklädd inne så blev det läggdags och efter en stund med ljudboken sov jag, men vaknade av nått buller vid halv två.

Kollade i mobilen men ingen åska och då var det väl katten som rev ned något.


Nästa gång jag blev väckt var vid 4 och då såg jag orsaken, nusen först och Lycka efter inne i mitt sovrum.

Båda två sprang in till Inger där hon och Gunnar sov. 

 

Lite runt runt där inne men Lycka verkade inte riktigt jaga den för att äta utan mer nyfiken på den.

Jag öppnade ytterdörren och ställde några skivor så att musen skulle följa vägen ut, men den smet troligen in bakom det stora skåpet vi har.

 


Det var då där Lycka låg och kikade men jag drog ut det från väggen, då gick Lycka ut istället.

 

Så då gick jag isäng men hade lite svårt att somna om efter en timmes musjakt.

Det var ett antal år sedan nått liknande hände hemma i stan då Gunnar haft med sig en mus in och som klarade sig fast vi just då hade 4 katter inne i huset.

Då var det Gunnar och Anders katt Mirabell samt Marias Tristan och Trassel som Mona rår om.

Ingen av de 4 visade något intresse av att jaga en stackars mus som gömde sig bakom bokhyllan i rummet.

Lite senare vaknade jag av att den satt i en stor blomma så jag ställde ut den och mysen sprang iväg.

  

Halv åtta väcktes jag av att Inger slog på skåpet men när jag fotade så fanns ingen mus under det.

 



Den har nog sprungit ut under natten eller så är den kvar inne men dörren står ju öppen så den får göra som den vill.


Frukost ute och svalorna flyger omkring här och ibland tar nån eller några svängen in under altantaket men att fota dem är inte det lättaste.

   

Jag fick då en med på bild men mobilkameran är så seeeeeg att jag får trycka på att ta fotot långt före fåglarna svänger förbi.

Men inte lätt att vara insekt med säkert 20 hungriga svalor i luften.


Idag blir det jobb här och nu har Inger semester.


Det är en skönare morgon än de dagar som varit i veckan, runt 15 grader var det då jag gick ut och solen sken, men den gick i moln nyss och då blev det rackarna kallt så bara solen som värmer.

14.2° i skuggan bakom stugan och du ser på bilden ovan hur det set ut här.

 

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-23 10:15:14

Temperatur: 19,0 °C
Lufttryck: 1001,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 23 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 19,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 38,1 mm
Året: 194,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
14:21
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
03:42
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
02:10
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Max:
998,4 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
998,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,9 hPa
Klockan:
10:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:28
Sol upp: 03:21
Sol ned: 22:08
Skymning: 00:04
Dagsljus: 22:36 tim:min
Dag längd: 18:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så mina morgonbilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards