jans

Alla inlägg den 16 juli 2021

Av Jan Sandström - 16 juli 2021 09:24

Fredag den 16/7


Igår: En vanlig förmiddag med plock här och där, fixade kontakten till toppboxens bromsljus men det fungerade ändå inte så något annat strular..

Vi skulle ut på en MC-tur så tvätt av rutan blev det men då kom gamla grannarna som flyttade för ett år sedan efter att ha bott utmed oss i 35 år, vi köpte husen nästan samtidigt.

Jag gick till annat då Inger sa att hon bjudit några på kaffe, det var gammgrannarna.

Inger tyckte det var dags för faktiskt har vi aldrig gjort det tillsammans någon gång under alla år men pratat "över staketet" har vi däremot gjort otal gånger eller hjälpt varandra med något problem.
Nya husägarna kom också på gatan så dom pratade vi också med och jag lovade att med dem skulle det inte behöva dröja 35 år.

Hoppas dom förstod vinken.  


När grannarna gått så klädde vi på oss och åkte iväg, jag styrde E12 mot inlandet och målet var Granö Bekasin där vi skulle köpa glass och kaffe.

Vädret var fint men det fanns lite oro att det skulle växla, och det gjorde det.

 


Tur vi satt under "tak" så vi klarade oss från att få kaffet utspätt och kläderna blöta.

 


Nu blev det inga mängder av regn men ändå inte roligt att få kläderna under MC-stället blöta.

Den här bilen blev i alla fall blöt och det är en lite ovanlig bil, en Polestar elbil.

 


Regnet avtog och vi körde sakta hemåt men skulle förbi stugan och kolla jordgubbslandet.

Jag körde sakta men kom ändå ifatt regnvädret och nu blev det mer sådant.

In till Vindeln där jag körde en sväng för att kolla kvarteret dom kanske ska bygga hyreshus på så vi såg var vi kanske ska bo i framtiden.

Vidare och jag körde antingen ifrån regnet eller om det slutade för vägen blev torr och vi kom till stugan.

Jag gick och skulle kolla var och om jag skulle hitta mina hörlurar jag slarvat bort tidigare.

 


Jag lovar, DOM HAR INTE LEGAT DÄR HELA TIDEN!

Jag kan bara inte begripa hur jag kunnat missa dem för jag har kollat på bordet, flyttat på grejorna och tittat.

 

Antingen har vi tomtar i stugan eller så har jag "tomtar på loftet". Man blir ju lite fundersam.

Jag kollade ytterdörren och konstaterade att antingen byta hela eller så försöka få tag på nya gångjärn för dom har börjat bli lite slitna.

Jag ska först prova det senaste att byta gångjärnen, det blir då billigare.

Efter te/kaffe och en kaka så åkte vi hem med några liter jordbubbar och kryddor från Ingers odling.

Hemma hade det varit en tjuv som med nyckel slagit av larmet och stulit några nybakade bullar Inger gjort på morgonen

Vi lyckades spåra han och med en bild berättade han var han var.







 

Tror han försökte lämna landet men utan vaccinationsbevis är det svårt att komma över till Norge.

Nåja Erik fick ta bullarna och jag hoppas han fyllde soplarvätska också när han var förbi hem och nu var någonstans upp mot Vildmarksvägen som han skulle köra på sin roadtrip mot södern och Jönköping.

 

Hemma åt vi någon form av middag och så fördrevs en stund innan jag skulle gå isäng när jag tog en till tjuv och nu på bar gärning, men han/hon får gärna äta av kattmaten.

 

Det blev så att jag sprättade en burk blöt kattmat med tonfisk som jag gav igelkotten för det är länge sedan vi hade en sådan hos oss.


Gick isäng och sov till 4 då jag var upp och kissade, tog in kattmaten så att inte morgonpigga fåglar får tag på den och sedan sov jag till åtta.

En seg morgon för mig men har sovit gott.


17° då jag gick ut med frukosten och då var Inger redan ute.

Idag kattskötsel på Marieberg och så ska jag se om jag får tag på gångjärnen till stugdörren.

Biltema och Jula har liknande som kan passa med lite jobb.


Eljest en dag som andra, bara lite svalare idag och nu 18,5° i skuggan.

Men solen skiner och det känns skönt ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-16 10:00:15

Temperatur: 19,1 °C
Lufttryck: 1004,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från NW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 18,9 °C
Inne hos oss. Temp: 23,2 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 25,5 mm
Året: 181,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
09:53
Temp - Max:
27,5 °C
Klockan:
15:18
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
03:29
Temp - Min:
15,3 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1004,4 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
16:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:00
Sol ned: 22:28
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:28 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 33s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:56
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute och i stugan.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards