jans

Alla inlägg den 8 juli 2021

Av Jan Sandström - 8 juli 2021 10:49

Har pysslat lite med husvagnen och fick lite hjälp.
Städat gasolkofferten, smort gummilister.

Då min hjälp tyckte att även där uppe måste kollas.

Jag borde komma upp och tvätta bort fågelbajs, småskräp och annat.
Men jag tror att hon överdrev.

Av Jan Sandström - 8 juli 2021 08:07

Torsdag den 8/7


Igår var en kall dag, bara runt 20° och det blåste, en normal sommardag här alltså.


Jag tog bilen till katterna på Marieberg och dom mådde fint, jag satt ute på balkongen med kaffe och så åt jag upp jordgubben och smultron som var mogna och goda.

När kisse fått lite omvårdnad, mat och ren toalett åkte jag till Clas Ohlson på Avion, vid Ikea där jag fick tag på de rostfria bultar och muttrar jag ska ha till badtunnan, in på Apoteket där det blev teststickor och avmaskningspiller, men dom ska Gunnar och Lycka få ett var av. Snacka om dyrt kilopris men dom 4 små pillren kostar.

En snabb sväng in på systemet och så körde jag över till Anders och kollade hur han mådde.

Jag fick inga biverkningar av min vaccinationsspruta men Anders drabbades värre.

Frossa nästan hela natten och kroppen svarade inte på insulinet så skyhögt blodsocker även efter dubbelt så många enheter som normalt pch igår domnade tre fingrar och ont i armen.

Han vågade ju inte ta fler för skulle kroppen plötsligt reagera kunde han ju dyka till negativt blodsocker och få saltvatten i ådrorna.

Nä men man kan hamna i koma och det är inte bra.

Men Anders är erfaren och förberett sig med sött och annat och var på benen liksom den halvvilda Ahto.


Till slut kom jag mig hem och lunch ute på altanen med kissekatterna som bor här.

Kollade hur husvagnen mår och det verkar OK.

Erik kom förbi en snabb sväng och vi fick några mandelkubb av han, Vi fikade några och resten sparade jag.


Inger kom hem och jag spolade av bilen som minst sagt var dammig efter den torra stugvägen och så blev det middag.

Värmde soppa och grillkorv inrullad i nått tortillabröd.

Det blev rött vin till maten och lite mer under kvällen där det senare blev film.

Diktatorn av och med Charlie Chaplin.

Se gårdagens inlägg.

Filmkväll med en favorit.

Gick isäng och Inger sov ute på altanen, och jag har sovit gott.

Upp vid 7-tiden och idag är det soligare. Igår kväll kom lite regn men inga mängder. 0,3 mm säger mätaren och mindre kan det visst inte mäta.


Frukost ute på altanen, det var runt 20° här då jag gick ut och idag står ett besök hos katterna på schemat men sedan har jag tänkt städa ur bilen lite och även göra i ordning husvagnen då vi tänker åka iväg en sväng imorgon eftermiddag.

Vart det bär av vet vi inte men möjligen till Östersund.

Det får vi se på fredag eftermiddag.


Men nu verkar det bli en skaplig dag. 19.8° på norrsidan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-08 08:30:13

Temperatur: 21,7 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 21,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 64 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 156,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
23,2 °C
Klockan:
12:51
Temp - Min:
18,3 °C
Klockan:
06:26
Temp - Min:
18,4 °C
Klockan:
23:28
Lufttryck - Max:
1002,0 hPa
Klockan:
08:26
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
22:24
Lufttryck - Min:
1000,6 hPa
Klockan:
04:57
Lufttryck - Min:
997,9 hPa
Klockan:
04:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:48
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:09 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 30s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:57
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 22:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är bilderna men nu även från husvagnen där jag övervakar temperaturen i vagn och kylskåpet, inte alls dåligt.

   

 

Men jag ska gå och öppna takluckorna för kylskåpet följer innetempen och det funkar fint på el så idag ska jag köra det på gasol och kolla.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards