jans

Alla inlägg den 21 juli 2021

Av Jan Sandström - 21 juli 2021 08:40

Onsdag den 21/7


Igår, en vanlig förmiddag med Inger och vi åt jordgubbar med grädde innan hon tog bilen och åkte in till stan för att jobba.

Jag ska vara kvar här med katten och jobba, men hon hann inte långt innan jag såg hennes mobiltelefon här på bordet.

Hur skulle jag lösa det problemet då, jo jag klädde på mig MC-kläder och plockade med det som jag behövde, nycklar, väska och mobilen.

Men jag hann bara öppna dörren så står hon där och det hade jag inte väntat mig.

Tydligen hade hon kommit ihåg att hon glömt telefonen och vänt om innan hon kom ut på stora vägen.


Så jag fick ingen MC-tur in till stan och det var väl lika bra det.

Jag gick till min "gruva", jobb här i stugan och nu stod jobb på väggen under verandataket på schemat.

Men först bort med ett getingbo (kanske 15 cm i diameter) som satt under byggsågen men det var bara att ta en pinne och peta bort.

Förra gången vi var här sprutade jag medel på det och under regnskyddet så det fanns inga getingar där. Tidigare var det livat runt sågen men inte nu.

Jo det kom en stackare som snurrade runt sågen och mig men den fick bokstavligt talat bita i gruset.

 


Jag hade en vision om att det kunde bli bra med trall som täckning mellan takstolarna men efter två delar började jag fundera om det ändå inte skulle bli snyggare med vitt.

Och då höjden är 17 cm så tog jag en sådan vitmålad bräda och visst är det snyggare.

MEN jag hittade inte mer av den sortens fasadbräda så det blev till att hushålla. OCH den räckte.

Jag fick till och med en bit över        

 

Alltså den lilla biten till höger, den vänstra skulle upp på väggen vid knutbrädan..


Och så här blev det, men jag är inte helt nöjd, tycker det ser lite slaffsigt gjort och skulle velat gjort det lite mer utstuderat och kapar mer exakt.

 


Lockbrädorna skulle ha varit kortare och så en bräda tvärs över hela vägen tätt upp mot takstolarna. Men jag har och ids bara inte kapa alla brädor. Kommer det förresten att vara någon som tittar dit upp förutom ni som läst bloggen och kommer hit.  

 


Det kom mörka moln av och till och då kom det regnskurar så ingen direkt skön eftermiddag, tur att jag jobbade under tak men sågen stod en bit bort och ag gick ju 7014 (sjuttifjorton) gånger fram och åter och lika många gånger upp och ned på stegen.

När jag kollade vädret såg jag att regnet flög söderut, även det har gjort höst mitt i juli.

 


Eld i badtunnan och det blev ett skönt avslappnande bad innan jag gick in och värmde lite mat.

Sedan TV och jag såg en westernfilm på Netflix. 

The Magnificent Seven

Har sett den tidigare men skaplig action, men den gamla filmen med samma namn som de här döpte om till

7 vågade livet

var bättre, som jag kommer ihåg det. Får ta och leta om det går att se den.


Det blev kväll och Gunnar var ute någonstans, det är inte annat än att jag är lite orolig när han är ute och ränner sådär på natten.

Men jag somnade och Gunnar kom in någon gång på småtimmarna så att han fick värma sig hos mig i sängen.

Har sovit gott även om jag varit upp ett par gånger och fick ta en dos Alvedon mot värk i händerna och knäna.


Sju vaknade jag och låg kvar till närmare åtta, Gunnar hade kommit och låg på min arm där han kurrade och mådde gott.

Då steg vi upp och han gick ut, jag gjorde toabestyr, frukost och sitter nu här ute där det var 13° på altanen men här blåser det åtminstone inte, så mycket.

Däremot fullt liv på småfåglarna som även kommer in hit på altanen, tror det är svalungar som är ute och flyger men även en och annan talgoxe och blåmes och det kan vara nån annan också som jag inte hinner se.

Gunnar ligger på sin stol och sover, nä faktiskt nu har han vaknat och kikar efter dem men bara intresserat, inte så att han vill jaga dem.

Att ta kort av dem är meningslöst med mobilen då den inte är snabb nog. Även Gunnar blev suddig där han ligger och tvättar pälsen.

 

 

12.6° i skuggan så ingen varm sommardag men det ska nog gå att snickra lite även idag och kommer det inte regn i eftermiddag kanske det blir en MC-tur ut någonstans. Fast ser jag på himlen nu kan det mycket väl bli någon eller några skurar.

Fast nu skiner solen och en nordlig vind.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-21 09:30:14

Temperatur: 17,4 °C
Lufttryck: 1000,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 24 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 17,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 38,1 mm
Året: 194,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
12:45
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
02:59
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1000,9 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
997,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
991,3 hPa
Klockan:
07:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:15
Sol ned: 22:14
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:59 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 56s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:18
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut genom några webbkameror, såg att jag just blev med katt där hemma också, Anders larmade av (och på) när han slängde in Lycka som ska vara hos oss några dagar men till att börja med hos Inger som är hemma i stan och jobbar.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards