jans

Alla inlägg den 22 juli 2021

Av Jan Sandström - 22 juli 2021 08:36

Torsdag den 22/7


Igår var en blåsig dag här i stugan men i carporten eller husvagnsporten var det bättre och det var där jag skulle jobba.

Började så smått att såga och skruva upp tätning mellan takstolarna men stötte ganska fort på problem.


Dom som spikade väggen missade att hålla en jämn ovansida och några brädor satt, stack upp lite för mycket och behövde kapas.

Trångt och besvärligt att komma åt men jag har ju en bra maskin för jobbet, min Bosch multiverktyg. Perfekt för sådana här jobb.

  Men var 17 var den, till slut erinrade jag mig att Anders kanske lånat den vid hans vattenläcka i vintras.

Ringde och visst hade han den men till han är det nästan 5,5 mil. Men jag har ju MC så vad är det för sak.


Klädde mig och körde iväg men inte stora vägen utan från Hissjö tog jag Kullavägen och fick köra på nya trafikplatsen.

Men åkte först hem där jag ordnade några saker och hämtade några saker.


På vägen fick jag starta en ny ljudbok och det blev 

  

Iväg till Stöcksjö där Anders lagt ut  maskinen på verandan och så samma väg tillbaks fast en längre extrasnurr på Klockarbäcken.

Kom hit och sedan var det fort gjort att kapa och få upp resterande.

 

Jag har tjockare takstolar här så det blev nästan två trädor på höjden men det fanns det stumpar av så det räckte, nu är det bara Inger som ska klättra upp och måla.


Efter kaffe tog jag itu med att ta ned och rengöra en webbkamera, programmera om den och nu satte jag upp den upp och ned för det fungerade att vända på bilden men att justera tiden gick jag bet på, den ska ta routerns tid så jag får väl kolla vidare varför vissa kameror inte visar rätt tid.


Varmt i tunnan så det blev ett skönt bad där jag fick stretcha på kroppen och göra vissa rörelser.

Det blev lite TV på kvällen och det blev ett par avsnitt på The 100 bara för att ha något att göra.


Gick isäng och Gunnar var ute i gräset för att jaga möss, fast jag tror inte han fått tag på någon.

Han kom då direkt när jag gick ut en sväng runt stugan innan jag lade mig med ljudboken.

Lite senare kom han in till mig och jag har då sovit gott, Ingen värk inatt.

Gunnar ligger kvar på sängen så jag slipper bädda den så länge.


Idag blir det jobba jobba jobba, så varför kallar jag det här paradiset?    Jo för att det är så skönt här och lite småpyssel är alltid roligt att hålla på med.

Jag kanske skulle börja med förberedelser att bygga/flytta pumphuset, det där sandfiltret till badtunnan sitter eller ska sitta.

Har bara inte bestämt hur jag ska göra det men det lutar åt några trädgårdsplattor och så en lastpall på, det ska inte bli något märkvärdigt bygge då planerna i framtiden är att flytta allt, men då måste vi först tappa ut vattnet från tunnan   

Jag har ju planer på att bygga en bastu och få en spaavdelning på tomten. Men det ligger en bit bort i tiden. Säkert flera år.


Men idag kanske jag skulle ta itu med staketet på trappan upp till utsikten, altanen ovanpå carporten.

Det ska också göras i sommar men allra först ska jag bli klar med det här och så ska jag ringa och se om jag får hit lite grus.

Ett eller två lastbilslass ska vi ha hit

 

Men då får jag först flytta på hojen.

Jag har ju ringt tidigare ifjol men dom kom aldrig och jag måste passa på när vägen är körbar och grustaget inte frusit och stängt.


Ser på vädret på TV, 24° ska Erik och Tomas med familj få nere i Jönköping men det ska bli 21° här i Umeå.

Här har jag nu snart halv tio 15.5° men det blåser obehagligt mycket och nordväst rakt in över åkern.

Väderstationen där hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-22 09:30:13

Temperatur: 16,7 °C
Lufttryck: 994,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från NW,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 38,1 mm
Året: 194,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
15:22
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
02:10
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
02:59
Lufttryck - Max:
997,8 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
09:53
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
08:43
Lufttryck - Min:
997,4 hPa
Klockan:
23:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:18
Sol ned: 22:11
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:53 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards