jans

Alla inlägg den 19 juli 2021

Av Jan Sandström - 19 juli 2021 18:39

Före lunch tog jag bilen och åkte ned till Sotarn, alltså Sotarns badtunnor där jag fick tag på brännskydd till skorstenen

 


 och isolerin på vattnet. Det där kan jag ha istället för det hårda otympliga plastlocket till vardags

 


Det skyddar mot både kyla och mindre djur som katten och fåglar att hamna i vattnet.

Dessutom är det tvådelat så att det är enklare att bada, bara att vända ena halvan på den andra så får vi sitta närmare varandra.

Men har vi barn här blir det hårt lock som gäller.


Problemet med flytande lock är termometrarna men jag tror att jag gör två hål i den ena så får dom sitta fast där.


Jag fick även svar på ett antal frågor och väl hemma monterade jag fästen för hårdlocket.

 


 

Jag har även haft loss gångjärn till ytterdörren, köpte ju nya men det slutade med att jag renoverade de gamla som är mycket bättre än Biltemas.

Smorde upp dem då det är kullagrade och riktade till dem så nu går dörren som den ska.

De nya kan jag ha till det kommande förrådsbygget, när 17 jag nu ska få tid och ork med det.

Men det är ju ett år nästa år också eller så får arvingarna (inte orkestern) göra det.


Nu har jag gjort eld i badtunnan och snart är det middag.

 

Av Jan Sandström - 19 juli 2021 08:55

Måndag den 19/7


Igår åkte jag upp till katterna igen, försökte sitta ute på balkongen men det blev lite för kallt så jag lade mig på soffan med korsord och kelsjuk katt.

 


Bella gick ut på balkongen en stund efter att ha ätit tonfiskmat och blivit mutad med skinka och ost.

 


Hemma igen så ställde jag bilen på gatan och kopplade på släpvagnen så att det skulle vara lättare för Inger att åka iväg.

Vi har ju köpt två sängar på IKEA som skulle hit till stugan.

Men, det drog in mörka moln och det kom en ordentlig regnskur.


Kaffe ute på altanen då jag inte plockade i annat, kopierade datafiler och ordnade POI i min GPS.

Värmde middag och till slut såg jag en lucka bland molnen där jag kanske skulle klara mig torr hit till stugan.

Jag skulle ju köra MC och Inger komma senare på kvällen med bil och katt.


Först upp till Kronoparken där jag tankade, vidare mot Klockarbäcken och vägbygget där som skulle ha öppnats igår men så var det inte då jag körde där för att ta Kullavägen upp till Hissjö. då slapp jag nämligen vägbygget, asfalteringen efter 363:an där dom rivit upp så det är ganska jobbigt att köra. Men tids nog blir det bättre.

Vid eller upp mot Tavelsjö mötte jag en regnskur men den gick över efter nån mil så det gick bra.

Körde in hojen under carporten där husvagnen stått och bar in det jag tagit med.


Gjorde kaffe och eld i badtunnan och plockade i ordning saker och ting.

Det blev kallt så jag gick in och såg lite TV och till slut var det badvärme.

Men lurt med tempgivaren så från de 44 graderna sjönk det snabbt till 36 när jag spolat i lite kallvatten och rört om.

Inger kom så jag gick upp och då mer eld i kaminen.


Gunnar gjorde sig hemmastadd med att gå runt och kolla in läget och när vi plockat in det som skulle in tänkte vi bada.

Men 47 grader kändes lite för varmt så vi gick in och då var det närmare midnatt så vi gick isäng.

Gunnar var ute och jag sov gott tills jag vaknade vid 3-tiden med ont och ont, då bytte jag säng till röda rummet där jag sov till halv åtta.

Gjorde morgon och måndag = testdag men nu har jag slutat skriva om blodsocker och vikten här i bloggen.

Låg i alla fall på 7.0 mmol idag.


Idag liite småkallt ute med 11-12 grader då vi steg upp så även Gunnar ligger kvar inne på sängen, eller vi ligger inte på sängen utan sitter på i rummet.

Det blir väl lite jobb men jag funderar på ett dopp i tunnan. 38.1° låter ganska behagligt i vattnet.

 

Ute är det nu 14.8° men det blåser en västvind och det är nog ganska kallt även om solen skiner.

Hemma i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-19 09:30:14

Temperatur: 18,0 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från W,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 9,9 mm
Månaden: 38,1 mm
Året: 194,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
13:30
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
01:53
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
23:32
Lufttryck - Max:
996,1 hPa
Klockan:
07:01
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
993,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
987,3 hPa
Klockan:
02:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:09
Sol ned: 22:19
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:10 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 47s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:15
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder som jag sparade ned lite tidigare.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards