jans

Alla inlägg den 5 juli 2021

Av Jan Sandström - 5 juli 2021 07:37

Måndag den 5/7


Igår var ännu en varm skön dag där jag började med att ta en dusch bakom stugan, starta vattenspridaren, gå in och klä på mig, göra frukost som jag åt här ute på altanen.


Skulle flytta på pumphuset men det gick inte som beräknat, har nog skruvat fast det för ordentligt i stubben den står på och så är det målat ordentligt även på gångjärn, beslag och skruvskallarna så att jag fick inte loss mer än ett par skruvar.

Sågade med sticksågen i golvet runt stubben men tydligen använde jag ordentliga reglar så jag måste prova med tigersågen.

Problemet var att när jag står sådär framåtböjd började jag få ont i ryggen så jag gav upp för stunden och gick in.


Min kompaktkamera har funkat dåligt då objektivet hakat upp sig ibland och när jag igår skulle ta ett foto fick den inte någon skärpa.

Så efter lite letande hittade jag mina verktyg

 

och började lossa på millimeterstora skruvar.

Fick isär bakstycket, skärmen och några delar men avbröt och skruvade ihop den igen.

 

Tänkte att den får gå till återvinningen när den helt lägger av, den funkar ju ibland. Och ibland inte.

Nu funkade den så jag tog senare med den när Anders och Atho kom och vi åkte till Vindeln.


Först lunch på Caféet och det blev räkmacka och jag köpte en öl som visade sig vara en starköl. Men jag åkte ju så det gick fint det med.

Sedan fick en ivrig Atho följa med på promenad.

 


Nu var det lite vatten i forsen men den brusade ändå ordentligt

   


Atho fick känna på vattnet och svalka sig lite för det var varmt men ändå inte olidligt vid älven.

 


Även jag tog av mig skorna och gick ned i vattnet som kändes skönt men jag skulle nog inte badat helt i det.


Efter att ha gått upp och över gångbron så vände vi tillbaks mot Café Mjölnaren.

   


Det är nog några år sedan man satte upp den här flaggstången

 

och det syns tyvärr inte på bilden men stugan står på säkert en meterhög trave av stenar i hörnen på nedersidan av slänten.

Jag gissar att man borrat hål igenom alla och har förankrat dem för det syns inget murbruk.


Det var en slutkörd Atho som somnade när vi drack kaffe och jag köpte två kulor glass som inte var glass utan sorbet men den svalkade i alla fall.

   


Anders skrev sedan att "Latmasken orkade bara gå till skuggan", men vem orkade göra mer efter promenaden som blev



 


Senare blev det lite småpyssel med mest satt jag med korsord här och somnade nog ibland.

Inger målade mer vitt vid lillstugan så idag kan jag montera spaljéerna.


Det blev middag och jag gjorde lite eld i badtunnan så att det blev lite varmare vatten och det blev ett bad.

Första riktiga för oss i nya tunnan.

Men Inger är kort och antingen får jag hitta på något att sitta på eller så får vi tappa ut lite vatten vilket är enklaste lösningen.


Varm och skön kväll så vi satt ute till midnatt, då hade även Gunnar vaknat för han låg och sov under altanen hela dagen igår.

Lycka fick vi tag på så hon fick vara inne i svalkan när vi åkte bort.


jo när vi satt här så kom Lycka som fskjuten ur en kanon upp på altanen och efter en skrikande drast så hon hade säkert fått nått tjyvnyp i svansen då hon varit för närgången vid något bo.


Gick isäng och har sovit gott.

Upp halv sju och sitter nu här.


Idag lite småjobb, skruva upp spaljén eller skärmväggen, vindskyddet eller vad man ska kalla det.

  och kanske blir det nått mer men det ska bli ännu en sommardag vi inte är så bortskämda med.


Nu har jag 20,1° här hos mig på altanen, i skuggan bakom stugan är det 20.3° och himlen är blå och vindstilla .

Hemma i stan dit vi för övrigt ska åka senare idag eller i kväll visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-05 08:00:14

Temperatur: 28,0 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 23 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från SW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 28,0 °C
Inne hos oss. Temp: 24,4 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 156,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
28,0 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
31,2 °C
Klockan:
08:20
Temp - Min:
14,0 °C
Klockan:
03:34
Temp - Min:
13,7 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
04:05
Lufttryck - Max:
1003,7 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
19:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:32
Sol ned: 22:54
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:22 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 55s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:47
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och mina morgonbilder.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards