jans

Alla inlägg den 13 juli 2021

Av Jan Sandström - 13 juli 2021 07:24

Tisdag den 13/7

Igår var en varm dag, skönt men svettigt speciellt om man ska jobba och greja i solen. Vilket jag gjorde.

Men först åkte jag och besiktade bil och släpvagn, det gick inte alls bra.

Bilen blev godkänd men släpvagnen fick underkänt med ombesiktning efter åtgärd.

Påskjutsdämparen i draget var slut och mer som en cykelpump.

Hem och så leta på nätet efter en sådan och Mekonomen skulle kunna ha en hemma.


Åkte sedan och tittade till och gosade lite med katterna på Marieberg, alltså Peter o Annas kissekatter Otis och Bella.

Men nu ska dem inte behöva vänta länge till.

Efter att ha suttit på balkongen och haft det skönt så körde jag över till Biltema, ännu mer som ska införskaffas till stuga och hem.

Därefter till Mekonomen och visst hade dem en sådan som jag tog med hem.

Förberedde mig med parasoll, verktyg och mod. Vickade upp släpen bakåt med en bräda under draget.

Lossade bultar och så dit med nya, inte så märkvärdigt jobb egentligen men bökigt och jobbigt för mina händer.

Till slut satt den där och jag kunde plocka undan och belönade mig med en glass från frysen, därefter kaffe.


Erik kikade förbi som hastigast och pratade semesterplaner.

Jag kikade på lite hur jag ska laga hållaren för toppboxen på min MC, deen som gick sönder i ett gupp när jag åkte till stugan förra veckan.

   


Den har allttså gått av på mitten men Erik tipsade om ett företag som lagar och gör nytt.

Plattan är en 5 mm tjock aluminium men behöver inte se ut exakt sådär, bara den håller utvändiga måttet på ett ungefär så blir det bra.

Men jag har inte hittat en på 25x25 cm och 5 mm tjock platta i aluminium eller stål fast den kan nog vara lite tunnare.

köpa plattjärn och svetsa ihop tre bitar på bredden skulle kunna gå men bökigt och svårt det med.

Jag tror det får bli laga och jag har provat och sett att det bör gå med plattjärn jag har på 3x30 mm.

Lägga bitar på längst med på de yttre och en mitt på över S:er och på båda sidor för att sedan borra rakt igenom och bulta ihop så ska det bli stadigt.


Sedan var jag trött och less så det blev middag med rester jag värmde.

Senare på kvällen gick jag in och startade en film, kaffe och ett glas rött.

Det blev en film som heter 

Death Wish

Med Bruce Willis, En hyfsat bra film.


Inger kom hem och senare gick jag isäng och somnade ganska fort

Jag har sovit gott, bara upp vid 5 för att kissa och sedan sov jag 1½ timme till då jag steg upp.

I dag sår laga boxhållaren på schemat liksom kika till katterna och så ska jag, eller har tänkt köra min lagade släpvagn till Anders i Stöcksjö, lämna den och ta hem min andra äldre släp hit för att göra ett jobb på den också.

Ett fjäderpaket som det heter har gått sönder. Tror inte det är så märkvärdigt svårt att åtgärda bara jag får tag på ett men han på Mekonomen har ett i lager men inte i Umeå OM det nu är ett som passar, jag har bara letat på nätet men vill mäta och kolla bättre innan jag beställer/köper.


Sedan har Inger bjudit hit gäster för att äta surströmming, suck ska man måsta supa ikväll med. Nä det måste man/jag inte och inte heller äta strömmingen som jag av erfarenhet mår dåligt av, jag får värk i mina reumatiska leder och tror det är saltet. Eller nått annat.

Ska bli roligt i alla fall bara vi slipper regn och vad metrologerna håller på med vet jag inte.

Så här står det i SMHIs app.

 


Vind och temperatur kan nog stämma men den där solen lyser med sin frånvaro.

I och för sig är det skönt men det är kladdvarmt på nått vis.

 



Kan tänka mig att det blir något idag så jag ska inte söla bort tiden här, dricka upp kaffet och sätta igång.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-13 08:00:15

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,2 mm
Året: 181,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
07:58
Temp - Max:
29,5 °C
Klockan:
14:11
Temp - Min:
14,3 °C
Klockan:
03:56
Temp - Min:
15,6 °C
Klockan:
03:37
Lufttryck - Max:
1006,4 hPa
Klockan:
02:50
Lufttryck - Max:
1006,1 hPa
Klockan:
23:30
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:52
Sol ned: 22:36
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:44 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   


Mobila kameran har fått komma tillbaks i kontorsfönstret men jag tror det måsta putsas någonstans eller är det ljusreflektioner i glaset. 

 


Men i stugan skiner solen.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards