jans

Direktlänk till inlägg 29 mars 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 mars 2022 09:09

Tisdag den 29/3


Nu var det slut på snöväder, för den här gången.

Det ramlade och yrde så det blev nån dm eller 2 på sina ställen.

Allt blev skinande vitt som i en tvättmedelsreklam.

Drog igång gamla snöslungan och körde bort plogkanten hos oss och fyra grannar, tvärs över gatan skottade jag undan på hela bilplatsen, praktiskt då dom var borta med bilen.

Tacksamt nog kommer det här att rinna bort ganska fort bara tempen stiger över noll någon gång men det gör den nog senare idag.


Igår mådde jag bra hela förmiddan men eftermidda och kväll var jag sämre, den vill inte försvinna den här Corona eller efterdyningar av den.

Hostar ibland ordentligt men som Inger läste blir man "hjärntrött" och så är det, ibland får jag tänka efter en extra gång vad jag skulle göra.

Fast det får jag ju ändå till vardags, disträ kallas det också och det är väl ett kännetecken för proffessorer och andra intelligenta varelser.


I alla fall lyckades jag plocka och rensa lite i garaget och så började jag bygga om snöslungan, men där får jag tänka efter lite före så att säga.

Ska ju göra elektrisk reglering av, tippen eller lossa på gasdämparen så att slungan kan luras bakåt. Den banddrivna slungan då.

Gillar inte riktigt att den är låst i en viss höjd hela tiden och manövreringen är en trög knapp till en wire som regleras med höger tumme.

Det är tänkt att bli en strömbrytare där och en dragmagnet gör jobbet. Eller det blir två brytare, en momentan, alltså den fjädrar tillbaks och en vippbrytare då jag vill ha den lossad hela tiden.

Alternativet är en spak man fäller fram och tillbaks men varför krångla till det.       


Jag började så smått innan det blev middag men jag hann med stunder på soffan också och med Lycka på min mage.

Mitt på dagen cyklade Inger ned på stan så då kunde jag ta det lugn på soffan.


I alla fall bev det kyckling och nystekt i ugnen så inga rester igår, ris och sallad samt broccoli som åts medan vi såg en kort snytt om Norge och senare uppfinningar och igår blev det dammar.

Kaffe och ett litet glas sherry (för mig) medan vi såg den isländska serien som går på play. Den där man röker super och knullar i varje avsnitt och om fisketrålare med alla problem som verkar finnas där.

Egentligen ingen toppenserie men...


Det blev tidigt isän och närmare midnatt stängde jag ljudboken.
Fick upp för Gunnar som ville något så då passade jag på att kissa, men katten försvann så jag hittade inte igen han.

Först när jag gick isäng hittade jag han där så jag undrar varför han väckte mig och gick iväg.


Vaknade senare efter 4 någon gång och mådde dåligt, hostig och kände mig riktigt förkyld, igen.

Men somnade om och sov till närmare åtta.

Idag blir det lite snöskottning, går ut och finskottar med spaden, sopar av bilen och sådant men nu behöver man ju bara dra snön åt sidan.


Kallt ute och i stugan var det -20° i morse, här har vi nu -6,3° och tempen stiger stadigt, solen skiner från en blå himmel men det blåser en aning från nord eller väst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-29 09:30:14

Temperatur: -3,5 °C
Lufttryck: 1001,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
01:53
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
06:14
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,0 hPa
Klockan:
06:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:20
Sol upp: 06:09
Sol ned: 19:21
Skymning: 20:09
Dagsljus: 14:49 tim:min
Dag längd: 13:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:06
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och fina vinterbilder.

         


Jag ids inte åka och skotta i stugan utan det här kommer att tina bort ganska fort då infarten är mot söder och ingen oroväckande plogkant.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards