jans

Alla inlägg den 24 mars 2022

Av Jan Sandström - 24 mars 2022 08:59

Torsdag den 24/3

och en månad med krig i Ukraina.

Anders "firade" 20 år med diabetes och har ordnat med en insamling till Barndiabetesfonden


Imorgon fredag fyller Anders "lillpojk" ett år och han har blivit så stor på det här året.

Men hundar växer ju fort. Atho blir alltså ett år imorgon.

  eller blir det VoffVoffVoffVoff


Igår gick jag igenom och smorde cyklarna.

Sedan blev det en premiärtur för mig och det känns att det är andra muskler som jobbar än under promenaderna.

 

Jag höll mig borta från backarna och cyklade slättvis.

Men hela långa Industrivägen hade jag lite motvind på men det gick bra det också.

Kom hem lagom slut i benen och då blev det kaffe ute på altanen med datorn i knät och såg matinéfilmen.

Varmt och skönt och kisse var ute men så kom det några moln seglande och direkt dök tempen så jag och Lycka gick in.


Lite pyssel här och där och i garaget.

Tyckte att frysboxen lät lite konstigt, annorlunda men det är väl inte mer än 30 år eller så.  

Fast vi har hoppas på att den då håller ihop ett år till eller lite mer.


Lade mig senare på soffan med ljudboken och så fick vi besök av Anders och Atho.

Han körde firmabilen men vi upptäckte att kabeltrumman just inte gick in där bak, så det får bli släpvagnstransport till Stöcksjö.


Inger kom hem och det blev rester som jag lagade till middag, vi åt medan vi såg på två korta snuttar om Norge, behändigt med dessa 3-5 minuter korta inslag.

Sedan såg vi om uppfinningar och nu tunnelbanan.


Jag såg något annat då Inger gick och gjorde annat innan jag släckte och gick isäng.

Låg med ljudboken och kollade frysboxar i mobilen men svårt då skärmen är så liten.


Öppet fönster inatt och jag har sovit gott.

Upp runt 7 och så sitter jag här.

Paketen från Zooplus kunde inte levereras av Postnord, bortslarvade eller stulna eller...

Så jag har mejlat Zooplus om det och begärt pengarna tillbaks på det som inte kom. Får väl se hur det går men har egentligen inga stora förhoppningar om att vi får något tillbaks. Den dryga tusenlappen är nog ute och flyger den också.


Idag, tja en dag som andra då Inger är ledig och hemma, städa städa städa men det behövs ibland det också.

Sopa kattsand behövs då för Lycka har en förmåga att dra ut den på golvet.

Kanske ska ställa ut lådan till henne. Igår lade hon hen stor hårboll på golvet, först stod hon på hallmattan men hade i alla fall förståndet att göra den på parkettgolvet.


Jag har kikat lite på ny frysbox men svårt, vi behöver ingen stor på 420 liter som den vi har är på, eller ungefär det.

Så jag har funderingar på en liten frysbox och ett frysskåp så har vi en med i flytten till en lägenhet och om det behövs en till stugan.

Men skåpen är så mycket dyrare än boxarna.


Inte lika fint väder idag men nog så varmt och det har varit varmt hela natten. Som kallast +5,5° här på morgonen.


Nu +9,0° utanför fönstret, faktiskt nästan sol så det blir lite suddiga skuggor och vimpeln hänger slak utmed stången.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-24 09:15:15

Temperatur: 8,7 °C
Lufttryck: 1011,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 21,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
15:09
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
06:49
Temp - Min:
-3,9 °C
Klockan:
05:34
Lufttryck - Max:
1012,0 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Max:
1018,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
02:26
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:39
Sol upp: 05:26
Sol ned: 18:06
Skymning: 18:54
Dagsljus: 14:15 tim:min
Dag längd: 12:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:27
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna ser ut så här idag. Det har blivit lite ljusare sedan jag sparade bilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards