jans

Alla inlägg den 2 mars 2022

Av Jan Sandström - 2 mars 2022 08:06

Då var det onsdag den 2/3 och nu får man se fram emot att äta ägg till påsk.


Men igår var det fettisdag och semlor.

En liten var kvar i kylen och den tog jag till förmiddagskaffet.

Var ute och plockade ihop, hackade lite i snön som en riktig pensionär och så kaffe ute på altanen.


När jag ändå var påklädd och lurarna på huvudet så låste jag och gick iväg en sväng.

 


Tvekade om vilken väg jag nu skulle ta men tänkte ut på industriområdet kanske.

Borta vid "Hägglöv" (dom bodde där på Blomstervägen 6 en gång i tiden) blev det på impuls in till A-Star där Maria jobbar och jag kom ut med några semlor i en påse.

Dom hade fått en hel massa och det blev över så jag fick 3 små men riktigt goda semlor.

Så det blev inte industriområdet och förresten brukar jag bara gå där på helgdagar då det inte är så mycket trafik. Liksom inga trottoarer och övergångsställen direkt.  


Kom hem och ställde godiset i kylen och satte mig ute på altanen med katterna som varit ute under min promenad och i knät hade jag pappersboken.

  Jag har hållit på med den ett tag och den följde med ned till Jönköping tidigare.


En sydlig vind så Gunnar gick in och lite senare så kom Maria med Eriks bil. Hon hämtade sin cykel och Lycka ville tydligen hänga med hem till Tristan, Trassel o Tårtan.

 


Hon är alldeles hopplös på att fara in i bilar och skåp.

Jag gick in och det blev en semla till eftermiddagskaffet.


Inger kom hem och när hon höll på i köket och nedersta lådan med påsar m.m var utdragen så lyckades Lycka åla sig in och bakom.

Hon sa att de kunde ha funnits en mus där.


I alla fall blev det soppa och hårdsmörgås till middag medan vi såg Sorjonen på Netflix.

Andra avsnittet blev till hetvägg, alltså semla i varm mjölk med kardemumma.


Inger kände sig krasslig så vi stängde tidigt och det blev ganska tidigt isäng, redan före midnatt och jag lyckades flytta en aning på Gunnar som låg tvärs över på min säng.

Går fint bara han inte ligger uppe vid kudden.

Inger konstaterade förhöjd temp så hon blev tvungen att sjukanmäla sig.

Sådan är tydligen reglerna på äldreboendet och bra att man är aktsam om de äldre.

Men den där Putin kunde mycket väl få Corona och allt annat gånger 48 så att han "ramla av pinn".


Men jag har sovit gott inatt och vaknade halv sju, steg upp sju och morgonsysslor med dusch och frukost avklarat.


Idag blir det visst STÄDA GARAGET så Inger är inte så sjuk om hon kommer ihåg att jag måste göra det.  


Nåja något måste jag väl göra för åka till Anders och bygga hundkoja ska jag väl inte göra om vi har smitta i huset.

Men en promenad kan det bli, det måste bli det efter gårdagens semlor och så säger även vågen.


+2,7° och sydliga vindar enligt vimpeln och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-02 08:15:15

Temperatur: 3,5 °C
Lufttryck: 1006,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 14 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från WSW,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: -0,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 20,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
05:28
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
16:10
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
00:19
Lufttryck - Max:
1009,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
09:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:56
Sol upp: 06:43
Sol ned: 17:01
Skymning: 17:48
Dagsljus: 11:52 tim:min
Dag längd: 10:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:48
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 16:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut på dagens morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards