jans

Alla inlägg den 26 mars 2022

Av Jan Sandström - 26 mars 2022 08:21

Lördag den 32/11

Det kan då tro när man tittar ut för det är vitt ute.


Lördag den 26/3 är däremot rätt datum idag.

Den snö som föll inatt eller nu i morse kommer att försvinna ganska fort så jag passade på att fota direkt när jag steg upp.


Sitter här igen och försöker komma ihåg vad jag gjorde igår.

Först baxade vi undan gamla frysen så den stod snett, sedan fick vi in nya som inte vägde hälften ens men den var ju nästan tom.

Gamla frysen hade allt kvar som skulle ned i nya.

 

Det gick faktiskt enklare och fortare att byta frysar men den blev full och lite fick vi inte plats med.

Men behöver man 32 liter hallon, 25 liter blåbär o.s.v

Nåja så mycket var det nog inte men Inger sa att barnbarnen ska få äta bär när dom kommer upp om en månad.

Med nya frysen på plats och den gamla ute på bilplatsen så...

  Ja då blev det kaffe.

Sedan cyklade Inger till jobbet.

Jag orkade bara inte gå någon promenad igår.


Enligt Postnord skulle paketen, de som varit försvunna delas ut 13--15 igår men så fick jag SMS om utdelning 17--22.

Men hör och häpna, klockan två (14:00) som kom en bil och stannade här ute och han bar upp två väldigt skadade paket på altanen.

     

Skadeanmälan var gjort men jag skulle gå igenom och kolla att allt var med.

Först fotade jag kartongerna från alla håll och kanter, sedan bar jag in och öppnade.


Den ena Dreamisförpackningen var trasig men innehållet verkade då oskadat, i alla fall inte en massa kattgodis som åkte omkring.

 


Påsarna med sand var också hela men ibland har jag fått påsar där sand har runnit ut.



 


Nu återstod bara att ta reda på vad jag skulle ha och vad som ska upp till Maria.

Men jag hittade en gammal skärmdump på WhatsApp med vad jag skulle ha.


Återbetalningen av de beställda grejerna som jag försökte stoppa gick inte igenom.

Och så har Zooplus av någon anledning gjort i ordning en ny order med Dreamis och kattsand till oss och den gick inte heller att stoppa sa dom, så pengarna tillbaks och lika mycket skickat igen. Fast det har vi inte begärt.

Vi får diskutera hur vi gör, betala det ena är ju självklart men det andra, gå i retur eller lösa ut???


Anders kom förbi och frågade om jag ville fika på Ulla´s, Blev sugen men mådde heller inte bra utan drogs med hosta och kände mig inte så pigg. Så jag avböjde.

Fick då träffa Atho som fyllde ett år igår.

Jag drack kaffe och satt inne.

Egentligen hade jag tänkt få upp gamla frysen på släpen och köra upp till återvinning samtidigt köra kattsand till Maria.

Men jag kände mig ju inte pigg och Maria var inte hemma så det blev lite småpyssel här hemma och så såg jag på Aidensfield här på datorn.


Skickade över en slant till Anders insamling till Barndiabetesfonden.

Anders har ju haft det i 20 år nu.


Värmde rester till middag, rester är en maträtt som kan varieras i det oändliga men igår bestod det av grillkorv och potatissallad och vitkålssallad.

Såg på TVm nån gammal film och något annat men halvsov nog mest hela tiden.


Inger kom hem och senare blev det sängen med öppet fönster.

Mådde inte bra, gaser i magen och, ja inte bra. Men somnade när jag lagt en tung filt på mig och fått Gunnar i knävecken.

Har sovit gott från 2-tiden kanske och steg upp vid 7


Idag var det vitt ute och jag har planer på att köra bort frysen och så får Maria sin kattsand.

Näe, nu snöar det mer och jag som trodde det skulle smälta bort ganska fort det som kommit.


-0,6° utanför fönstret och nordlig vind så det blåser in genom kattluckan.

Men solen har skinit och den spås komma fram under dagen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-26 08:45:15

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1009,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 7,0 m/s från NNE,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: -5,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 24,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,5 °C
Klockan:
00:45
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
14:36
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
06:08
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
02:10
Lufttryck - Max:
1009,4 hPa
Klockan:
08:43
Lufttryck - Max:
1011,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
22:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:32
Sol upp: 05:19
Sol ned: 18:12
Skymning: 19:00
Dagsljus: 14:28 tim:min
Dag längd: 12:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut tidigare och även nu fast då är himlen inte alls blå utan helgrått.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards