jans

Alla inlägg den 3 mars 2022

Av Jan Sandström - 3 mars 2022 08:24

Godmorgon världen torsdag den 3/3


Inte annat än att jag rycker det börjar bli lite traligt

Alltså skriva det här morgoninlägget.  


Men igår blev det en fin dag (om man bortser från galningen Putin) med sol och värme.

Takdropp och en hustru som nu ligger sjuk här hemma.

Då hon jobbar med äldre så blev det enklast att hon följde med upp till NUS där hon hämtade ut en covidtest, topsade sig i bilen och så lämnade hon in för undersökning.

Därefter åkte vi och handlade på ICA, eller hon satt kvar i bilen medan jag sprang in och köpte det nödvändigaste vi behövde.

Hem till huset där det blev te och kaffe och ute på altanen.


Jag gick iväg på en promenad

 


Såg att det var öppet vatten i Tvärån och att änder simmade där, tänkte återvända med lite nötter men det blev inte av.

Idag ska jag ha med mig en påse nötter och frön till dem.

På väg hem gick jag int på vår egne ICA HP:s som den hette en gång och köpte toapapper och kaffe.

Papper behövde vi då det höll på att bli slut och kaffe behövs alltid.

Hemma satt Inger ute med te och halvsov så jag gjorde henne sällskap men med kaffe och min pappersbok.

  Spännande när den utspelar sig här uppe i Ådalen men även avstickare hit till Umeå och man känner igen sig. Kanske inte på rättsmedicin på NUS men andra delar i stan.


Jag sov nog en stund jag också innan det blev dags för matinéfilmen då jag gick in och började städa i garaget.

Men antingen var det influensa eller så damm som gav mig huvudvärk och lite astma. Tror på det senare.

Gick in och lade mig på soffan med ljudboken och en gosig Lycka som kom och ville kela.

Fast det var nog godis hon trånade efter.


Middag där vi hjälptes åt, nått kött från frysen, nudlar och så naturligtvis broccoli och vitkålssallad.

Till maten såg vi matinéfilmen som gick tidigare men nu från SVTplay.

Flykten över gränsen

som är en Norsk/Svensk film från 2020 och handlar om barn som flyr från nazisterna 1942 under andra kriget.

Lite "Barnen från Frostmofjället" men med andra strapatser, dock lite barnvänlig äventyrsfilm så den slutar nästan lyckligt.


Efter den blev det två avsnitt på Sorjonen, den Finska deckaren som finns på Netflix.


Klockan blev midnatt då det blev sängen och Inger är inte kry. Inte heller helt däckad.

Men hon har tydligen svettats och sovit dåligt inatt och inte som jag bra hela natten.


Steg upp vid 7 men Inger ligger fortfarande kvar och sover och det får hon göra en stund till.

Idag blir det väl att sitta ute förutom en liten promenad då jag ska ge änderna lite mat OM dem är kvar i ån.

Plocka i garaget och vanlig dagspyssel här hemma.


Solen skiner och, ja se nu kom hon upp och tjatar om att städa garaget. Så hon håller nog på att bli frisk       


-0,1° utanför fönstret, svag vind från norr och sol = takdropp senare idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-03 08:45:15

Temperatur: 2,9 °C
Lufttryck: 1018,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 20,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
08:32
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
15:07
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
06:13
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1012,5 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
13:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:52
Sol upp: 06:40
Sol ned: 17:04
Skymning: 17:51
Dagsljus: 11:59 tim:min
Dag längd: 10:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:42
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 17:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är dagens bilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards