jans

Alla inlägg den 21 mars 2022

Av Jan Sandström - 21 mars 2022 17:22

Då tänker jag än en gång på Ryssland och "den där Putin"  


Det jag menar är att kommer det upp en lång mur nu mellan öst och väst?


Fast allt beror väl på vad han (Putin) tar sig till.

144,1 miljoner (2020) invånare är inte att leka med om dom blir arga så det kan urarta till ett inbördeskrig.

Fördelen med det är att då ryker Putins huvud men tagiskt för den ryska befolkningen     som inte vill ha detta krig mot Ukraina.

 

Fast jag är ju bara en amatörtyckare på Facebook fast vi vet ju ändå bäst här i världen, angående allt.

 

Nu ska jag värma lite mat och så blir det nog något på TV = Netflix
Eljest har jag ju sagt att min blogg ska vara politiskt och religöst fri men ibland kan jag inte hålla tyst.

Av Jan Sandström - 21 mars 2022 10:15

...solvärmen.

Men det är skönt här ute på altanen.

Av Jan Sandström - 21 mars 2022 08:52

Har ögnat igenom nyheter från Ukraina och kan inte annat än förfasas.
Men vad har Putin   tänkt egentligen, eller har han något att tänka med.  


Hur ska landet Ukraina byggas upp igen och vem har han tänkt ska betala allt, Ryssland är ju nästintill bankrutt idag så dom har väl inte råd med återuppbyggnaden.

Eller har han bara tänkt lämna allt i ruiner.


Nu är var fjärde ukrainare på flykt och det innebär 11 miljoner människor som flyr.


Vi får fortsätta hoppas och be om ett slut på kriget men jag är själv orolig för att det kommer att utökas och bli värre OM man inte kan stoppa Putin på något sätt.

Prata med han verkar ju inte fungera.

Av Jan Sandström - 21 mars 2022 08:16

Måndag den 21/3


Igår var en härlig dag i stugan. Solen sken och snön smälte.

Jag var ute och Emil likaså, Inger kom också ut och katterna var någonstans.


Efter lite ishackande och rörande i snön så kom Anders med Atho och Erik åkte med han.

Hunden drog pulkan med Emil och höll på ute i snön, grilla korv och jag grejade i carporten där jag förberedde för el.

Skruvade upp några eluttag och en lysrörsarmatur som senare ska kopplas in.


Erik hjälpte mig (gjorde hela jobbet) med att byta routern i lillstugan och som jag såg det var det inte så lätt.

Men efter nån timme så ska det fungera. Nästa steg är att ordna Telldus och Nexa som går på två enheter.

Jag har tänkt montera en bättre antenn så behövs bara en central och det blir enklare än två som jag nu har.


Dom kom och skrapade och breddade plogkanterna på vägen.

 


Stadiga maskinder idag. Jag undrar hur många liter diesel den drar i timmen eller per mil.

 


Vi plockade ihop och skulle hem men Gunnar var försvunnen. Han gillar ju inte Atho och hade väl gömt sig.

Inger och Emil gick in och såg på TV, jag satt ute med korsord men gick runt och ropade emellanåt.

Till slut kom han sakta ned för trappen från utsikten, den där altanen ovanpå carporten.
Men han hade nog legat på portens plåttak som är under trallen, fint gömställe.


In med katter och Emil och så hem till stan.

Lämnade Emil hos föräldrarna och så hem, av med snöslungan

 

och så skottade jag av lite på altanen här bak efter snöraset från taket.


 


Snön var fortfarande lös efter den varma dagen och det var så mycket att jag kunde köra upp slungan utan rampen.


Tippade omkull kabeltrumman och parkerade släp och bil.

Ska höra med Anders när han vill ha hem trumman och om vi ska göra nått jobb.


Gick in och det blev middag, två grillkorvar i ett tunnbröd som vi köpte i Rödånäs.

Till det såg vi lite TV men det blev en tidig kväll och jag har sovit gott.


Det tar på med friskluften i stugan.

Vaknade 6 och steg upp, morgonsysslor och efterlyst paketen från Zooplus som tydligen ligger på posten då dom inte körde ut två av de tre paket som kom.

Dom skulle ha körts ut redan på onsdag kväll men så blev det tydligen inte.


Idag pyssel här hemma men det blir nog en dag ute om jag inte åker över till Anders, beroende på om han jobbar eller inte.

Solen skiner och vindstilla, +2,6° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-21 08:30:16

Temperatur: 7,6 °C
Lufttryck: 1026,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 17 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 21,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
04:46
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
23:38
Lufttryck - Max:
1031,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1036,6 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
07:55
Lufttryck - Min:
1031,1 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:50
Sol upp: 05:37
Sol ned: 17:57
Skymning: 18:45
Dagsljus: 13:55 tim:min
Dag längd: 12:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:12
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så här är morgonbilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards