jans

Alla inlägg den 5 mars 2022

Av Jan Sandström - 5 mars 2022 22:34

mest troligt den här virusen.
45 graders feber.
38 å 7 blir 45 ????
Nä jag tror inte jag har feber, inte i eftermiddag då jag provade den.
Men trött, och flera symptom.

Nu en stund med ljudboken.

Av Jan Sandström - 5 mars 2022 07:34

Lördag den 5/3 och så har jag ramlat dit.


Igår kände jag mig sisådär, inte sjuk men nån föraning att allt inte var helt OK.


Under dagen så åkte vi iväg med bilen fullastad med papper, plast, glas och metall som dumpades i kontainrarna på Rödäng, där man ska slänga det som ska återvinnas.

Det blev tomt här hemma i garaget.


Skruvade isär dammsugaren som inte fungerat och blåster rent med tryckluft, nya filter och ett blåste jag bara rent.

Skruvade ihop och den fungerade inte nu heller, överhettningsskyddet löser ut och den suger halvdåligt.

Funderade och sa att det måste bara vara i slangen det är halvstopp och visst var det så.

Ut i garaget och ut på bilplatsen med slangen där jag provade med tryckluft och en, någonting flög iväg så nu suger den som den ska igen.

Hade redan börjat kolla efter en ny men nu hänger den här förhoppningsvis med några år till. 


Kupévärmaren hade också lagt av men den var enklare att laga, bara att trycka in återställningen på överhettningsskyddet.


Kaffe ute på altanen och nu är det många plan i luften, de här möttes på väg till och från någonstans.

    Jag iddes inte starta appen och kolla vad det var men mest troligt höll de olika höjd som brukligt.


En påse med jordnötter och solrosfrön i fickan och så gick jag iväg till Tvärån, den mellan Västerslätt och Rödäng där några änder höll till.

Det var 6 st häromdagen men nu en hel flock på runt 20 st.

       


Vi satt en hel del ute och katterna trivdes. Jag läste eller lyssnade på en bok, sov inte men skönt att bara må gott en stund.

 


Kompisen Christer kom förbi med sin nya bil, Kia Ceed plugin som han leasar, man kanske skulle göra det istället för att köpa en bil.

Men då vi har Corona här så blev det ingen närmare koll på bilen.


Men solen dalar och vi gick in och då jag lyckades laga maskinerna så sparade ju några kronor så det blev ett bidrag till 

 


Fast det skulle jag nog ändå ha skickat iväg för det behövs hjälp där borta.


Plockade och rensade ute i garaget eller min gamla verkstad så nu kan man faktiskt mötas två st. där.

Men det är mycket kvar att sortera och rensa.


Sent omsider blev det middag och ärtsoppa som vi åt till Sorjonen.

Men jag tycker att serien tappar sin gnista, inte lika bra som första säsongen.


Gick isäng tidigt då jag var trött och anade att jag skulle få den här Corona, somnade nog ganska fort och vaknade. Trodde klockan var 3-4-5 nånting.

00:01 visade klockan och Inger var på väg isäng.

Jag hade då ont i halsen så efter toabesök blev det en karamell. Somnade om och vaknade på riktigt runt 6.

Hade vaknat några gånger men inte pangförkyld utan bara irriterande ont i halsen och lite snuva.


Steg upp halv sju, tror jag och duschade skönt då jag kände mig svettig och skitig.

Tänkte då att jag skulle krypa isäng igen men det blev inte av.

Läst tidningen, frukost och nu kom Inger upp och klockan är nu 08:00


Idag blir det väl städa i garaget men även sitta ute på altanen då det ser ut att bli ännu en fin dag.


Just nu -6,9° och solen skiner men himlen ser inte helt klar ut.

Det var dimma inatt så nu är björkarna vida av rimfrost.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-05 08:00:15

Temperatur: -5,9 °C
Lufttryck: 1012,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från SW,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -5,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 20,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
03:14
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
11:18
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
06:46
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
06:49
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1022,7 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
23:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:46
Sol upp: 06:33
Sol ned: 17:10
Skymning: 17:57
Dagsljus: 12:11 tim:min
Dag längd: 10:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:31
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards