jans

Alla inlägg den 16 mars 2022

Av Jan Sandström - 16 mars 2022 23:15

Till supporten av bloggplatsen (support@bloggplatsen.se).

 

TA BORT eller stäng av rampljuset så att


 

dessa vidriga hakkors försvinner.


Av Jan Sandström - 16 mars 2022 17:26

Bli inte förvånad om bloggplatsen stängs inom kort för jag misstänker att någon hackat sig in.

Själv har jag nu bytt lösenord till ett betydligt starkare så den vägen ska dom inte komma in och skriva en massa nazisttecken.
 


Vi får se om det blir något inlägg imorgon.

Av Jan Sandström - 16 mars 2022 08:37

Ser att det är något skumt med rampljusets meddelanden.

Att ett konto kan ha det där men inte två kan jag förstå, såvida det inte är samma person som har båda.

 

Det är jag som raderat i bilden så att symbolen är förstörd och

Jo jag har mejlat suporten m.m

Av Jan Sandström - 16 mars 2022 07:24

Onsdag den 16/6


Ja då satt man här igen, inte utan att jag ibland börjar bli lite less på att i stort skriva samma sak dag efter dag.

Men det är så livet är för mig och jag trivs med det.


Men igår blev det lite annorlunda, straxt efter åtta kom killen som köpte barncykeln och han betalade hundringen till Rädda Barnen.

  Nu kom den i alla fall till användning.


Jag gick en promenad och lite längre blev den och änderna i Tvärån fick lite mat.   

 


Satt ute på altanen med korsord, ljudboken i lurarna och bara hade det lugnt och skönt.

Lycka kom och låg i mitt knä och även Gunnar kom en stund. Eljest tror jag de också myste i vårsolen.

Men det mesta tar slut och till slut gick vi in, eller katterna gav upp först och gick in och lade sig på sängen.


Jag gjorde mig skuldfri igår, skulden till Skatteverket. Deklarerade och gjorde i ordning betalning av kvarskatt, restskatt eller vad det nu egentligen heter. Fyllnadsinbetalning är det väl.

2472:- för jag och Inger tillsammans.

Tänk va enkelt det är att deklarera idag jämfört med då man var ung.

Blanketter och papper, jag var ordentlig och skrev ofta in på skrivmaskin.

Nått år satt jag på skolexpeditionen en kväll och lånade skrivmaskinen där, då jag jobbade som vaktmästare på Hedlundaskolan och Inger måste ha jobbat kväll den gången och före 1983 då vi inte hade barn.


Sedan skulle man posta och skicka in OM man inte körde ned till stan och lämnade in.

Många gånger åkte man förbi och lade kuvertet i Skattemyndighetens brevlåda kvällen innan sista dagen för inlämnandet.


Nu loggade jag in med bank-ID, först min egen och klickade på godkänna och sedan Ingers inloggning. Jo jag kan logga in som hon här från min dator. Och hon kan logga in som jag OM det skulle behövas.

Sedan logga in på banken och göra i ordning betalning för båda.

Allt tog väl typ 10 minuter.

Nu för tiden ids jag inte ens kolla igenom alla uppgifter och siffror för stämmer uträkningen så bra som det gör ids jag inte kolla och vi hade inte ens något ROT-avdrag förra året.

Det blir nog värre den dagen vi sålt huset.


Värmde nån korvgryta och kokade ett huvud med broccoli till middag som åts i rummet medan jag såg senaste avsnittet på 

Snowpiercer (TV Series 2020– ) - IMDb

Fast nu har serien börjat bli tralig så dags för avslut, men ändå var gårdagens avsnitt lite bättre än de tidigare.

Såg sedan en engelsk komedi även den på Netflix.

Ett gäng bovar som köpt ett kloster på en ö och gömde sig där med allt som kan hända på ett sådant ställe med helt okunniga personer, okunniga i allt utom råna tåg och sådant.

Crooks in Cloisters

och så blev det en fransk film

Opération Lady Marlène som utspelade sig under andra världskriget.


Inger kom hem och senare blev det sängdags.

Då låg redan Gunnar och värmde upp min sänghalva så det blev trångt att krypa ned på sidan om.


En stund med nya ljudboken, den gamla tog slut igår under promenaden så nu en ny SciFi

Äventyr på rymdstationerna från 1952 och skriven av Arthur C. Clarke

En enkel bok man inte behöver fundera på då man lyssnar.


Sedan har jag sovit gott hela natten och nu tror jag Corona gett med sig för mig.

Vaknade och steg upp kvart över sex, morgonsysslor avklarade och Inger har gått iväg till jobbet.


Idag ska jag iväg och se om jag får byta ut stavmixern som gått sönder.

När jag är där uppe blir det snabbt in på ÖoB där jag ska köpa schampo, tvål och lite annat vi behöver till hushållet.


-1,5° utanför fönstret, dimma och grått men vimpeln hänger rakt ned, björkarna är vita av frost

 

Jag undrar vad man får titta på den dagen vi flyttat till Vindeln? Vi har ju trotts allt bott här i 37 år nu i maj.

Men första tiden bor vi mest i stugan har vi tänkt. Och den har vi ägt i 42 år nu den första april.


Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-16 08:15:14

Temperatur: -1,6 °C
Lufttryck: 1023,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från SE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -1,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 20,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
08:14
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
12:31
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
02:49
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
06:07
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1021,6 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1020,1 hPa
Klockan:
01:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:08
Sol upp: 05:55
Sol ned: 17:42
Skymning: 18:30
Dagsljus: 13:22 tim:min
Dag längd: 11:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:38
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards