jans

Alla inlägg den 25 mars 2022

Av Jan Sandström - 25 mars 2022 09:07

Fredag den 25/3


Idag fyller "barnbarnet" Atho 1 år så då blir det ett stort 

 

till han, tänk vad en hund växer fort på ett år.


Mejl till Postnord om mina försvunna paket och så ringde dom upp, en trevlig tjej sa efter lite dividerande att dom skulle köra ut dem.

Tydligen hade de legat på terminalen hela tiden. Så idag efter lunch ska jag få dem men det tror jag på först när allt ligger här.

Jag hann mejla Zooplus om återbetalning innan tjejen från Postnord ringde och pengarna skulle återbetalas. Men direkt efter samtalet iväg med ett nytt mejl om att INTE betala fast det såg dom tydligen inte så nu går pengar tillbaks till Maria.

Men det får vi väl föra tillbaks igen.


Jag gick en promenad och med jordnötter och solrosfrön i fickan gick jag till Tvärån, men inga änder där så vidare till nästa bro, inga där heller och inte på nästa heller

 

Men efter Cirkel K så fanns dom i ett större antal så jag strödde ut maten på snön vid sidan om ån.


Gick hem och funderade på frysen, pratade med kassören om de två jag hittat på nätet.

En mindre frysbox på Elgiganten och ett frysskåp på NetOnNet.

Snabbt förde jag över 9000 till inköpskortet via mobilen och så baxade jag ned kabeltrumman och kopplade släpet.

Iväg till Elgiganten där vi efter lite dividerande köpte båda frysarna och då det andra skåpet var 1500 billigare så fick vi pruta på det som han hade på Elgiganten.

Hem med frysarna och Inger plockade undan inne medan jag baxade ned och fick in dem.

Lite trångt med skåpet genom garaget men efter att vi halvvägs in fastnat tog jag bort all frigolit runt och då gick det bättre.

 


Lycka tyckte det var en fin plats att ligga och titta på när jag jobbade.

 


Den här gamla frysen från Gram har gjort sitt och ungefär 31 år har den tjänat väl.

 


In med kontakten och så flyttade vi över en massa så nu är skåpet välpackat men mycket kvar i gamla frysen.

 


Idag ska vi rensa och tömma gamla frysen som sedan ska ut och då ska den här nya in på platsen och fyllas.

 


En bild till och nu står lilla frysen på plats och är fullpackad.

 

Vi hittade mycket skräp under gamla frysen, bl.a papper daterade 1993.


Det blev rester från frysen till middag, soppa från 2002, korv från 2010, någonting som var oläsligt från 1994 och så var det nått mer som åkte i komposten.

Nä så gammalt fanns inte men lite åkte faktiskt ut i komposten och lite blev middagsmat som vi åt i rummet när vi såg på TV.

Snuttar från Norge och uppfinning av cykeln.

Inger gick till sitt och jag såg slutet på en film.

Hade värk i kroppen igår eftermiddag och kväll.

Det malde i mina leder och när jag kollade så var det regn på gång under morgontimmarna och blåst är på väg idag.


Men piller och smörja och jag har ändå sovit gott inatt.

Vaknade och steg upp vid 7.


Toabestyr, frukost och ögna igenom tidningen.

Nu blir det sntraxt förmiddagskaffe så ska vi ta frysarna innan Inger går till jobbet.


När jag tidigare tömde kattens toa så skulle hon promt dit och krafsa men jag kom på att lägger jag ut lite kattgodis (kattmat men det vet hon inte) i trädet som hon får leta och äta så hinner jag tömma toan och göra fint och nu ligger hon och väntar på det goda.

 


Men piller och smörja och jag har ändå sovit gott inatt.

Vaknade och steg upp vid 7.


Toabestyr, frukost och ögna igenom tidningen.

Nu blir det straxt förmiddagskaffe så ska vi ta frysarna innan Inger går till jobbet.


Kanske blir det en promenad i eftermiddag och nu kommer faktisk solen fram en aning.

Kanske tar in snöslungan i garaget eller står där ute och kollar hur jag ska modifiera den på några ställen.

Det beror på hur mycket det kommer att blåsa.


Just nu vindstilla här vid marken men molnen driver fort fram, +3,7° utanför fönstret och av o till lite sol.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-25 09:30:17

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 998,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 1,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 22,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
09:38
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
02:10
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1011,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
14:56
Lufttryck - Min:
998,7 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
02:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:35
Sol upp: 05:23
Sol ned: 18:09
Skymning: 18:57
Dagsljus: 14:22 tim:min
Dag längd: 12:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna.

           


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards