jans

Alla inlägg den 4 mars 2022

Av Jan Sandström - 4 mars 2022 21:37

...omn dagen är bra för magen.
I alla fall ärtsoppan som dessutom är god förutom nyttig.

När jag sökte för min tarmkatarr så fick jag rådet att äta bönor och ärtor som stabiliserar min mage och det funkarde och fungerar.
Andra kan få gaser men min bli "lugn som en filbunke" som man säger här i norr.

Nu har vi sett två avsnitt av Sorjonen och nu är det dags för sängen och sova och jag vet inte om jag håller på att ramla dit i Corona.
Inger är ju konstaterad det och i kväll/natt bör jag ramla dit om vi räknar rätt.


Men det är kanske som att jag har tyfus, från början känner man ingenting.        


I alla fall godnatt och är jag inte allt för sjuk imorgon så återjkommer jag efter nio någon gång, beroende på hur länge jag nu sover.

Av Jan Sandström - 4 mars 2022 17:21

Lyckades laga dammsugaren så nu behöver vi inte köpa en ny.
Överhettningsskyddet lösta bara ut och den sög halvdåligt.
Skruvade isär och kollade och så rengjorde och bytte jag filter.
Ingen förbättring tills vi hittade nästan stopp uppe i handtaget. Sedan sög den fint igen.


Kupévärmaren i bilen funkade inte heller i morse så jag bytte ut mot min andra och även den hade överhettningsskyddet löst ut på.

Så då gav jag bort lite pengar istället.
 

Där gör de nog mer nytta än på banken.

Av Jan Sandström - 4 mars 2022 14:10

Gick en sväng och hade med mig en påse jordnötter och solrosfrön.
Igår var det 6 änder och ryktet spred sig.

Av Jan Sandström - 4 mars 2022 11:00

Men det gick bra.

Av Jan Sandström - 4 mars 2022 08:46

"Fössta tossdan i mass" läste jag på Facebook och idag är det torsdag den 4/3

 

Men igår var det onsdag och en solig fin dag.

Efter de vanliga morgonsysslorna så gick jag en promenad förbi Tvärån där jag matade änderna.

 

 

Skottade snö här hemma. Alltså inte nysnö utan det som låg på altan här bak och så kunde jag inte låta bli att skotta hela tomten ren. Började då här bak där det burkar ligga kvar länge i skuggan och då snön var lagom lös så körde jag undan den också med snöslungan.

 

 

Satt ute och läste m.m m.m och så gick jag till ICA där jag i förrgår glömde mina broddar.

Hade dem ju på mig men tog av innan jag gick in och slängde dem i kundkorgen och glömde dem naturligtvis då jag gick ut.

 

 

Men jag fick en liten promenad till och här hemma satt vi ute tills det började bli lite för kallt,

Då fortsatte jag på soffan men hörde något i lurarna, backade men dånet hördes inte då.

Snön rasade från taket på södersidan.

Senare gick jag ut och skottade bort det som låg på gångvägen mot släpvagnen och där jag har ett par fågelautomter i lönnen.

Tung blötsnö men tog det försiktigt med spaden.

 

Inger planterade om några blommor och så körde hon sönder dammsugaren.  

Påsen blev full och överhettningsskyddet löste ut, det hände mig tidigare en gång och även efter påsbyte och avkylning så hände det igen så idag får jag gå igenom och se, byta finltren som sitter där och ta tryckluften och blåsa ur.

Eljest får jag väl skruva isär den, igen, och felsöka.

Typiskt när jag för ett tag sedan köpte 5 förpackningar med påsar om den nu ska gå sönder helt.

Inte nog med det, för några dagar sedan gick stavmixern sönder, igen.

Den ligger nu i bilen för att se om jag får en ny på garantin som jag tror är två år och gäller.

 

Men någon resa till NetOnNet blir det inte och ingen annan stans heller för igår eftermiddag fick inger besked att hon är positiv på Corona.

Så vi blir hemma några dagar till, Inger är bättre men inte helt återställd och jag har ännu inte ramlat dit eller så har jag redan haft det då jag fär några dagar sedan hade örstygn och lite frossa.

Det kanske inte blev värre för mig eller så har jag allt kvar i helgen eller nästa vecka.

 

Jag blev beordrad ut i garaget för att städa och gjorde så, sorterade några backar med elsladdar, datorsladdar och andra sladdar tills jag blev less och gick in igen.

 

Rester till middag, Inger åt soppa och jag kött och nudlar till Sorjonen från Netflix.

Efter det blev det Vetenskapens Värld på Play och programmet om tvångssyndrom och hur man kommer tillrätta med det.

Eller lindrar med elektroder i hjärnan och elchocker m.m Det är mest Inger som är intresserad av att se sånt där.

Skönt att jag bara har artros och diabetes.

 

Och Putin håller på och ger sig inte i Ukraina men det går inte så lätt för han som planerat.

Vi får hoppas och be för att han ger sig och backar ur så att det blir fred och sedan kan han ta en sten och hoppa i älven.

Men han är tjurig, envis och som jag ser det helt galen och knäpp i skallen.

 

Vi gick isäng och efter en stund med boken sov jag och har sovit gott, vaknade 6, kissade men gick isäng igen till halv åtta.

 

Soligt idag men kallt nu på morgonen men idag ska vi lassta bilen och åka till stationen här på Rödäng för att slänga papper, kartong och plast.

Det är otroligt vad det blir plastskräp, när 17 kommer det in här i huset.    

 

Ute skiner solen, vindstilla och nu bara -5,5° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-04 09:15:15

Temperatur: 0,3 °C (solen värmer där uppe)
Lufttryck: 1022,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 13 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 20,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
09:10
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
06:49
Temp - Min:
-9,0 °C
Klockan:
23:30
Lufttryck - Max:
1022,7 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1020,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:49
Sol upp: 06:36
Sol ned: 17:07
Skymning: 17:54
Dagsljus: 12:05 tim:min
Dag längd: 10:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:36
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut den här morgonen fössta tossdan i mass.

         


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards