jans

Alla inlägg under september 2022

Av Jan Sandström - 11 september 2022 19:16

The Cruel Sea från 1953 då det kom att Max Fenders gjorde en låt med det namnet och den finns på nätet, som mycket annat.

Många gånger dansade man till Max Fenders och många är låtarna man gillade.

Vindens Melodi var en och skön tryckare att få dansa med sin favorittjej. Ja du vet vem.  


Ja det va tider det på 70-talet


Av Jan Sandström - 11 september 2022 17:26

Jag gör det enkelt när man är gräsänkling ????

Av Jan Sandström - 11 september 2022 09:46

Söndag den 11/9 och idag är det valdag här i Sverige.

Du missar väl inte att gå och lägga din röst på V eller till nöds    



I går snickrade jag  och gjorde nästan klart dörrarna, det saknas några panelbrädor längst ned men dom skruvar jag dit senare.

Men allt sånt här smått tar tid att fixa som att när dörrarna hände på plats så gick det inte stänga dem mer än en i taget.

Aningen för breda så ned med en och skruva ut skruvarna jag drog i ramen och så cirkelsågen för att ta bort en halv (½) cm.

Sedan gick det bra och så leta fram lister att skruva dit för att dölja springor och missar jag gjort.

   


Sedan monterade jag ihop dynboxen vi köpte innan vi åkte på vår husvagnsresa.


 

Men det är STOR, lade bärplockaren ovanpå så man kan få ett hum om hur stor den är och det här blir bra att lägga en massa dynor i.


Ont i händerna hade jag och efter att ha diskat upp här inne så värmde jag raggmunk som Inger gjort.

År medan jag såg en film, Star Trek: Beyond

En skapligt bra film men efter den blev det inget bad, jag bara orkade inte.

Utan Gunnar kom och ville att jag skulle komma till sängen och det gjorde jag, gick isäng med ljudboken men somnade nog ifrån den efter en stund.


Sedan väcktes jag efter ett par timmar av en tass på näsan då Gunnar ville gå ut.
Jag hade inte öppnat fönstret men gjorde det då, det var ändå 4 grader varmt ute.

Fast Gunnar ville in en timme senare och jag hade inte somnat om då höger hand värkte fast jag tagit Alvedon och smort ordentligt.

Jo jag hade även ont i axel och hela armen.

Jag har alltså sovit eländigt dåligt inatt.

Men mot morgonsidan så låg jag ändå mot halv åtta då jag steg upp och gjorde frukost, badrocken på och så ut till tunnan där jag gjorde upp eld i kaminen.
Kröp ned i vattnet som höll runt 37 grader men det blev sakta varmare.

   

Tror jag låg i 1½ timme, så skönt med fågelkvitter och ljud från skogen innan jag gick in och tog en lång skön dusch, raka mig och allt så nu sitter jag här på soffan i bara trosor och strumpor (smort fötterna) och har valet på TV och kollar nätet och skriver såklart bloggen. 


Idag har jag tänkt ta itu med trädgårdsbordets tak, förstärka och sätta dit några stag inför vintern.

Jag tror nog jag har fullt upp även idag och om det inte räcker ska det upp hyllor inne i förrådet men det kan jag göra även vid lite sämre väder då det är under tak.


10.3° ute bakom huset och badvattnet håller nu 41.8° så skönt att jag inte ligger kvar där.

Gråmulet men vindstilla och väderstationen visar, ja den har jag ju också tänkt flytta till en lite mer öppen plats.

Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-09-11 10:24:21

Temperatur: 10,5 °C
Lufttryck: 1017,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 1 m/s från S,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 10,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 203,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,5 °C
Klockan:
10:15
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
15:05
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
01:11
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
05:32
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,2 hPa
Klockan:
00:57
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
08:53
Lufttryck - Min:
1018,7 hPa
Klockan:
16:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:01
Sol upp: 05:51
Sol ned: 19:21
Skymning: 20:10
Dagsljus: 15:09 tim:min
Dag längd: 13:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:57
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och morgonbilderna.

          

Av Jan Sandström - 11 september 2022 08:29

Hade värk igår kväll och blev så trött att jag gick isäng utan att passera badtunnan.
Men fick inte sova skönt och länge för värk främst i höger hand. Det kändes som att det brann i tummen och handleden.
Dessutom en katt som stört mig då jag väl somnat.

Så lagom varmt i tunnan, nästan 37 grader och jag gjorde frukost och eld i kaminen innan jag kröp ner i badet.
Morgoninlägget kommer senare någon gång ?

Fåglarna kvitterar i träden men ekorren ser jag inte.

Av Jan Sandström - 10 september 2022 08:01

Lördag den 10/9


Igår jobbade jag efter att ha studerat rovfågeln som jagade skator här ute.

   

Men jag såg inte om den fick någon frukost eller lunch.


Gick ut och började med dörrarna till förrådet.

Ramarna var klara men nu en nar (snedstag) och förstärkning för gångjärnen, masonit och så panel.


     


Men jag hade för lite panelbrädor, skulle behöva två till och jag får se om jag får upp det när Inger kommer på måndag eller om någon har vägen förbi i helgen, nåja det är ju bara Anders som kan köra med släp och han har annat att syssla med där hemma.

Jag har annat att sätta händerna i här i stugan där jag är ensam med Gunnar.


 

Men jag fick hjälp med att få upp lyse i förrådet så nu kunde jag rulla ihop skarvsladden vi haft över hela gräsmattan.

Nu är det en elkabel istället som ska grävas ned och anslutas riktigt här i huset.


 


Inger gjorde raggmunk till middag då hon stått och grävt upp potatis, det blir inga mängder men räcker åt oss ett tag.

Det var gott och vi såg delar av andra avsnittet på den isländska serien Fångade.

Men jag skickade iväg henne innan det blivit för mörkt ute för hon har arbetshelg och det har jag också, ska vara kvar här och på måndag kommer hon hit igen.


Jag såg lite TV innan det blev varmt för bad i tunnan, stjärnklart men så steg något stort upp över skogen.


 

Det blev lite suddigt foto med mobilen. men det blev ljust också så efter ett tag gick jag in och Gunnar följde med mig.

Kaffe för mig och Gunnar lade sig utmed mig här i soffan där jag såg klart en film.

Monsterjakt på Netflix och den var sisådär.


Gick isäng och öppet fönster, Gunnar låg då här i soffan och sov tungt och efter en stund med ljudboken i sängen sov även jag gott.

Vet inte om katten varit ut då fönstret var öppet och han går fritt.

Men i morse låg han då hos mig i sängen och ute var det nästan två grader under noll.

Jag gick ut ohc hämtade in en korg med ved så nu är det en skön brasa i kaminen.


Idag blir det jobba på förrådet men även trädgårdsbordet ska få lite mer tillsyn.

Nu här jag att Gunnar vaknat, klockan i halsbandet plingar men han kanske bara kliar sig.


Det är fortfarande kallt ute, nåja det har stigit till +3.4° mot norr och solen skiner från en blå himmel och vindstilla.

Väderstationen (den ska jag också flytta på) visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-09-10 08:24:20

Temperatur: 3,9 °C
Lufttryck: 1020,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0 m/s från E,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 3,9 °C
Inne hos oss. Temp: 19,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 203,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
08:23
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
14:31
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
05:32
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1022,2 hPa
Klockan:
00:57
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Min:
1020,4 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Min:
1021,4 hPa
Klockan:
17:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:58
Sol upp: 05:48
Sol ned: 19:24
Skymning: 20:14
Dagsljus: 15:16 tim:min
Dag längd: 13:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:05
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna ser ut så här idag.

       

 

  

Av Jan Sandström - 9 september 2022 10:04

Sparv eller Duvhök som satt så fint på badtunnans skorsten.

Sedan flög den iväg och jagade skatorna.

Av Jan Sandström - 9 september 2022 08:21

Fredag den 9/9


Igår hängde jag på husvagnen och drog ut den på gatan.

Styrde fram släpvagnen dit där jag backar in husvagn och släp då det är en liten upphöjnng där.

Ned med baklämen och så fick jag ställa ut soptunnan vid draget då det stack halvvägs ut på gatan.

Lade på ramperna och så gick det enkelt att köra upp åkgräsklipparen på släpen utan att välta eller något annat elände.


Backade upp släpen på bilplatsen och kopplade på husvagnen.


Sedan blev det promenad, först till Maria på A-Star där jag åt spätta med potatis och sås samt grönsaker.

Dick en liten pratstund med dottern innan jag gick iväg till Hartan, Hartviksgården och Erik som jobbar där.

Han hade födelsedag och gjort en tårta så det blev en tårtbit men inget kaffe innan jag gick hem igen.

 


Kom hem och surrade fast gräsklipparen och första planen var att ta med mer på släpen men såg att det blev ganska fullt så det blir inget mer den här gången.


Inger kom hem och vi tog Gunnar och åkte iväg med husvagnen hit till stugan, fast jag hade gärna fortsatt mot inlandet.

Men då var det katten och så ska Inger jobba igen.


Här lyckades jag backa in vagnen utan att hamna i diket och sedan eld i badtunnan innan det blev kaffe.

Började snickra på dörrarna på förrådet men upptäckte att jag räknat fel eller köpt fel brädor för jag behöver två brädor till.

Men jag kan börja och ramarna är klara, nu ska bara en snedbräda dit, en nar och så masonit på insidan och panelbrädor på utsidan.


Två fyrkantiga ramar fick jag ihop innan jag gjorde kväll och så såg vi lite TV.

Först avsnittet på ny säsong, den tredje av Fångade, en Isländsk polisserie.


Sedan blev det bad en stund men tyvärr mulet men skönt för en ond kropp.

För ont har jag.

Gick isäng och har sovit gott, Gunnar trivs och har ränt omkring ute men så mycket kattmat som det gått åt har han nog inte fått sig någon mus.


Jag vet inte om Duvhöken tar möss men den har varit här ute och jagat skator och skator har jagat den eller stört och försökt skrämma bort den.


Idag fortsätta snickra så smått, lite roligare med sånt här än att bygga väggar.

Inger ska åka hem till stan igen för jobb i helgen men jag och Gunnar stannar kvar och jobbar och har det skönt.


10.6° och solen har tittat fram men vindstilla så snart ska jag klä på mig och gå ut.
Inger håller på att få kontakt med Hans W. för att höra om han har några säckar ved att sälja.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-09 09:45:13

Temperatur: 12,6 °C
Lufttryck: 1015,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från SSE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 12,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
12,6 °C
Klockan:
09:43
Högsta Temp:
15,6 °C
Klockan:
11:43
Lägsta Temp:
7,6 °C
Klockan:
02:16
Lägsta Temp:
-1,8 °C
Klockan:
05:50
Högsta Lufttryck:
1016,7 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1019,1 hPa
Klockan:
01:05
Lägsta Lufttryck:
1014,3 hPa
Klockan:
08:10
Lägsta Lufttryck:
1016,3 hPa
Klockan:
18:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:55
Sol upp: 05:45
Sol ned: 19:26
Skymning: 20:16
Dagsljus: 15:21 tim:min
Dag längd: 13:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:11
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:08

och morgonbilderna.

            

Av Jan Sandström - 8 september 2022 08:21

Torsdag den 8/9


Ja då var det dags igen.

Födelsedag i familjen och nu är det Erik som fyller år.

Det var inte så länge sedan men nu fyller han 36 år så 

 


Erik från jag och mamma.


Jag får se om det blir en promenad till dig och tårta.


Åter till vardagen och gårdagen.

Jag gick ut till husvagnen och monterade vattenkranen.

Det sket sig. Montering gick fint men då jag testade att spola så droppade det från kran eller någonstans.

Så jag rev bort allt igen och gick in.

En stund med datorn innan jag tog bilen upp till Skog & Trädgård där jag pratade om gräsklipparen som inte vill driva riktigt på hjulen.

Det är vår nu gamla Husqvarna men han trodde det var vajern som blivit slak eller för lång ?  

I och för sig beter sig vajern så men jag tror då mer på något annat fel uppe i hastighetsreglaget.

 

Lite mekande och grejande så nu driver den men vill inte sluta helt då man släpper drivningen.


Jag ägnade resten av eftermiddan till att sitta ute med korsord då jag inte satt här inne och knappade på senaste resesidan.

Och igår kväll ansåg jag mig klar så här finns den att läsa.


Jan på Saltfjell i Norge.

Augusti 2022
Vem reste: Jan och Inger
Ressätt: I bil, Ford C-Max 2016 och husvagnen Solifer 540DL 1987
Resväg: Strömsund, Gäddede, Vildmarksvägen, Norge med Hattfjälldal, Saltfjell, Silvervägen, Arjeplog m.m i augusti/september 2022.
Bilder: xx bilder totalt, många med klickbara GPS-koordinater.

Länkar till många ställen efter resan.

Eller om du vill läsa mer finns hela webbsidan här. https://rengard.one/index.html

Men inga garantier att allt är felfritt på den.


Det är höst och då samlas fåglarna i flock innan de flyttar söderut och igår fick vi besök av några.

Blev det inga på videon, så här såg det i alla fall ut.

 
   


Inger kom hem från jobbet och så tittade Anders och Atho in, eller ut för vi var ute på altanen just då.

Jag tog itu med husvagnen igen och nya bättre slangar då jag skruvade fast kranen igen.

Då hade jag testat den med tryckluft men inte hittat något läckage i den så det måste ha varit silikonslangarna jag använde tidigare.

Upptäckte att de var lite sköra och lätt gick sönder så de var inte så bra som jag först trodde men mjuka och smidiga.

De nya är armerade och ganska styva men doppar man ändarna i kokhett vatten så blir de mjuka att trä på.

Så vid nästa test kom inget vatten utanför utan allt rann i kranen.

Silikon och så skruvade jag fast bänkskivan jag tidigare tog loss, det var lättare att komma åt bakom diskhon.


Det blev middag och vi såg ett naturprogram om Himalaya och efter det såg vi Albert o Herberts julkalender, första lucköppningen   Riktigt kul humor. 


Sista kollen i datorn innan det blev sängen och jag har sovit gott inatt.

Vaknade halv sju men Gunnar ville ligga kvar och gosa så då gjorde jag det efter att ha stängt fönstret.

Ute var det lite under noll så det är inte så tokigt med julkalendern ändå.


7 steg jag upp och Gunnar gick ut.

Idag, dra ut husvagnen på gatan, försöka lasta åkgräsklipparen på släpvagnen utan att tippa omkull allt med mig under.

Kanske skulle rigga upp en kamera.

Men jag har en idé om hur jag ska göra. Problemet är att lägger jag bara ramperna så kommer troligen inte klipparen över kanten uppe mot flaket men kanske det går om jag ställer släpen på gatan och utgår från gräsmattekanten eller plattorna här där det är ett trappsteg ned.


Erik har tårta på sitt jobb hörde jag så kanske blir det tid över eller så går jag och äter lunch hos Maria, hon har panerad spätta idag för endast 95:-

Senare i eftermiddag kommer Inger hem och då åker vi upp till stugan och husvagnen får följa med dit där den står bra.

I September får Anders lite semester och funderar på att låna den.


Jag ska försöka få ihop dörrar till förrådet när vi är där. Eller jag är där för Inger tänker lämna jag och Gunnar då hon ska jobba och är här i stan.


Lite varmare ute med +5,8° utanför fönstret, sol och vindstilla är det också.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-08 08:45:13

Temperatur: 10,6 °C
Lufttryck: 1018,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 228,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
10,6 °C
Klockan:
08:44
Högsta Temp:
15,7 °C
Klockan:
14:32
Lägsta Temp:
-1,8 °C
Klockan:
05:50
Lägsta Temp:
1,2 °C
Klockan:
23:57
Högsta Lufttryck:
1019,1 hPa
Klockan:
01:05
Högsta Lufttryck:
1018,7 hPa
Klockan:
23:46
Lägsta Lufttryck:
1018,1 hPa
Klockan:
08:35
Lägsta Lufttryck:
1014,0 hPa
Klockan:
00:05
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:52
Sol upp: 05:42
Sol ned: 19:30
Skymning: 20:19
Dagsljus: 15:27 tim:min
Dag längd: 13:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:22
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----

och morgonbilderna.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards