jans

Alla inlägg under september 2022

Av Jan Sandström - 22 september 2022 08:38

Torsdag den 22/9


Igår började dagen, förutom dusch och frukost med att ta ned den stora björken som stått länge hos grannen.

Synd för det var en sådan vacker björk och tittar man på stubben hade den inte tendensen till att vara sjuk.


Men nu fällde man den och det blev flis men även stockar och jag hoppas att man då tar tillvara av allt och gör ved så att det inte bara hamnar i värmeverkets panna.

 


Efter att ha kollat av nätet så gick jag en promenad och ned på stan.

 

Gick in på Helens Under där det blev köp av en BH.

Men det var lite jobbigt då jag varit dålig på att gå mina rundor men jag kom hem och det blev lunch.


Maria kom förbi och lånade bilen, jag satt mest ute på altanen med kaffe, korsord och Gunnar och senare kom Maria tillbaks med undran om hon kunde låna den även under kvällen och det fick hon.


Inger kom hem och hon grävde potatis, jag fortsatte med mina siffror och räkningar m.m innan det blev middag där jag värmde ärtsoppa och ett par smörgåsar allt till en serie på Netflix som heter Skogen.


Inger skulle göra annat så jag gick ut i garaget en stund och sorterade grjeor, beslag, kedjor och annat som är bra att ha.

Sängen lockade och det blev den med öppet fönsterm, svalt och enkelt för Gunnar att gå ut och in.


Vaknade vid tre och gick upp för att kissa, vaknade nästa gång halv fem med en   värk i höger knä då jag legat krokigt på något sätt då Gunnar klämt ned sig mellan mina ben.

Trodde att benet gått av och knät var svullet men lyckades ändå somna om ända till sju.


Normal morgon idag och Inger är ledig.

Maria kom förbi med bilen och sedan ska vi lasta bilen och ta släpvagnen till stugan där potatis ska tas upp och jag ska försöka få dit de sista brädorna på förrådsdörrarna, kanske hinner/orkar med något mer förutom ställa undan sågar och rensa lite på gräsmattan.

Sedan ska vi åka och köpa en säck/pall med ved vi lyckats få tag på.

Fullt upp idag alltså.


Men solen skiner och vindstilla fast lite kallt med 7,6° som det faktiskt stigit till.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-22 09:00:13

Temperatur: 11,7 °C
Lufttryck: 1011,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 51,6 mm
Året: 279,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
12,4 °C
Klockan:
08:48
Högsta Temp:
15,6 °C
Klockan:
12:56
Lägsta Temp:
1,8 °C
Klockan:
06:19
Lägsta Temp:
-2,2 °C
Klockan:
04:51
Högsta Lufttryck:
1012,8 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1014,5 hPa
Klockan:
08:42
Lägsta Lufttryck:
1011,1 hPa
Klockan:
07:32
Lägsta Lufttryck:
1012,7 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:34
Sol upp: 06:22
Sol ned: 18:40
Skymning: 19:28
Dagsljus: 13:54 tim:min
Dag längd: 12:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:05

I stugan kröp tempen ned till -1,3° inatt.


Så här fina är dagens morgonbilder.

         

Av Jan Sandström - 21 september 2022 09:44

Onsdag den 21/9


Igår lastade jag släpvagnen med grejor från trädgård och hus.

Åkte upp till stugan (mötte två ambulanser med blåljus och senare polisbil inte under utryckning så jag förväntade mig en olycka efter vägen men ingenting hade hänt där) med allt och där hade jag stämt träff med köparen av min spånsug.

En liten pratstund och så klirr i mobilen och sugen hade ny ägare och faktiskt inte så långt från stugan, fågelvägen då det låg på andra sidan Vindelälven.


Sågade panelbrädorna till förrådsdörrarna men jag hade glömt skruvdragaren så jag iddes inte stå och handskruva efter att först ha lyft loss dem från gångjärnen.

Gjorde kaffe och satt på altanen istället efter att ha lagt in allt på sina platser. Regnvattentunnan står bara uppochned på gräsmattan.

Tog fram min dator och påtade på med Telldus, OCH fick det faktiskt att fungera så nu kan jag ha en väggsändare där man startar och stannar filterpumpen till badtunnan utan att behöva plocka fram mobil eller dator.

Fick även igång väderstationen som hängt sig.


Mäklarbyrån ringde och ville prata om hus i Vindeln och vårt hus här men vi bestämde att ta det senare i veckan.

Åkte hem och var trött men Anders hade flaggat för att köpa bänkskivorna till köket.


Fast han hörde inte av sig så jag trodde att det inte skulle bli förrän vid 6-tiden då han ringde.

Han hade jobbat hela dagen, men nu är han less på det där stället, Umeå Camping för det verkar vara ett struligt ställe att styra.


I alla fall stod bil och släp på gatan så vi bestämde att träffas på K-Rauta då dom hade öppet till 19.

Snabbt in och lasta på och betala.

Surra fast på släpen och så körde vi till Stöcksjö där jag hjälpte till att bära in och vi pratade en hel del om lösningar i köket innan jag klappade katten Lycka och hunden Atho och åkte hem.


Inger ute i trädgården fast det var mörkt, finns ju pannlampa   


Det blev middag som vi åt till ett naturprogram och senare sängen men i natt har jag sovit oroligt.

Så jag sov länge idag, ända till ½8 och så dusch.

Hörde trafik på gatan och det kom en bil från

  som parkerade utanför oss, men vi har ingen stubbe eller träd att ta ned. Eller det har vi väl men inget bokat just nu.

Det var den stora fina björken ett par hus bort som fick stryka på, roten.

   


Synd för den har varit så fin och nu är det nog inget träd kvar efter gatan som tidigare varit som en allé.


Idag har jag funderat på att ta en promenad och kanske ned på stan i ett ärende, behöver en dosa från Kjell & Co så nytta med nöje.

Det ser ut att vara en fin dag även idag, igår sken solen och det var så skönt i stugan så kanske det blir så idag med.


8,2° har det stigit till i skuggan utanför fönstret. Solen skiner och vindstilla, i alla fall nästan.


Väderstationen visar att det varit frost både här och i stugan men nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-21 10:00:14

Temperatur: 11,4 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 18 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 51,6 mm
Året: 279,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
12,3 °C
Klockan:
09:48
Högsta Temp:
16,4 °C
Klockan:
16:28
Lägsta Temp:
-2,2 °C
Klockan:
04:51
Lägsta Temp:
-0,6 °C
Klockan:
23:59
Högsta Lufttryck:
1014,5 hPa
Klockan:
08:42
Högsta Lufttryck:
1013,0 hPa
Klockan:
23:56
Lägsta Lufttryck:
1012,7 hPa
Klockan:
00:11
Lägsta Lufttryck:
1001,9 hPa
Klockan:
00:00
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:31
Sol upp: 06:19
Sol ned: 18:44
Skymning: 19:31
Dagsljus: 14:00 tim:min
Dag längd: 12:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:18
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:11

och morgonbilderna.

       

 

Av Jan Sandström - 20 september 2022 08:28

Tisdag den 20/9



Idag har dotter Maria sin födelsedag men firandet hade vi ju i lärdags i vårt fritidshus.

Så då blir det bara ett litet

 


Men igår så blev ännu en lugn dag här hemma, Efter att Inger cyklat till jobbet så sorterade och rensade jag lite i garaget.

Fotade saker som ska läggas ut till försäljning.

   Två luckor från IKEA som blev över från tidigare renovering i stugan.    Liksom en låda som inte blev använd.

 En riktantenn för mobil eller Internet, också från stugan och bara provad men vi fick fiber istället innan den blev till nytta.

 Lysrör från husvagnen då jag bytte till LED och de här går alltså på 12 Volt.

Två klänningar som bara hänger och som inte passar, de här har jag provat att sälja tidigare men utan lycka.

    Man ska ha en viss kropp för att de ska passa och det har inte jag. En som de passar dessa alltså.


Hängde på släpvagnen och åkte till BYGGmax där jag köpte två brädor men gasolen var slut så det blev inget byte av tub till husvagnen.


Värmde middag och satte mig i soffan där jag såg en ny serie, Jaguar heter den och skapligt bra men man blir bara så ilsk på alla dessa nassar.


Inger kom hem och det blev sängen och jag har sovit gott inatt, inte ens varit upp och kissat.

Runt 7 vaknade jag och steg upp.


Igår blev inget inköp av bänkskivor för Anders då han fick jobba men idag kanske han får tid i eftermiddag.

Jag funderar på vad jag ska göra, kanske lasta släpen med grejor som ska upp till stugan, sådant som ändå ska upp här i höst.


Kanske blir det köksjobb hos Anders i eftermiddag och det skulle passa då vädret är fint.

Lite svalt med +5,9° utanför fönstret men solen skiner och det blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-20 09:00:14

Temperatur: 9,4 °C
Lufttryck: 1006,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 51,6 mm
Året: 279,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
9,4 °C
Klockan:
08:54
Högsta Temp:
10,4 °C
Klockan:
13:48
Lägsta Temp:
4,6 °C
Klockan:
06:07
Lägsta Temp:
8,2 °C
Klockan:
06:15
Högsta Lufttryck:
1006,7 hPa
Klockan:
08:55
Högsta Lufttryck:
1002,1 hPa
Klockan:
23:56
Lägsta Lufttryck:
1001,9 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
995,6 hPa
Klockan:
00:10
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:28
Sol upp: 06:16
Sol ned: 18:47
Skymning: 19:35
Dagsljus: 14:07 tim:min
Dag längd: 12:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:19

och morgonbilderna

       






  

Av Jan Sandström - 19 september 2022 08:24

Måndag (igen) den 19/9


Igår blev en dag här hemma förutom då jag skjutsade hem tjejerna, Maria o Mona som kom hem från stugan och födelsedagsfirandet.

Vi fick en bit smörgåstårta som tack för bil och stuglån. Snålt för det kunde ha fått vara en större bit.      

Nä den räckte till oss och dög gott och godare än när vi åt i stugan i lördags, saftigare var den och god till eftermiddagskaffet.


Städa och plocka bland grejor, Inger städade matkällaren/kylrummet och jag fotade min spånsug och lade upp till försäljning på nätet.

  Jag har i stort sett aldrig använt den då det inte blev något snickeri i det blå rummet.

Så jag sågat har jag stått ute på bilplatsen.


Sent omsider blev det middag som jag gjorde i ordning, smörgåstårta och (te till Inger och ett glas rött till mig) jag skar upp till oss och så blev det TV.

Slutet på den norska serien Försvinnandet som finns på Netflix, men med resultatet så se den inte. Upprepande och, nä det hände inget spännande eller roligt.

Smörgåsbitarna tog slut så jag fick gå och skära upp resten av tårtan och så såg vi om Jonas Sjöstedts tågresa.

Den såg vi inte klart utan jag återgick till min dator och satt lite med stugstatistik och elförbrukning m.m


Fick ett par förfrågningar på spånsugen och det slutade med affär för en, han bor inte långt från där vi har stugan så vid tillfälle tar jag med mig den upp och vi gör affär.


Sedan blev det sängen och efter ett tag sov jag gott.

Gunnar som legat och sovit hela dagen var och åt mat ett antal gånger hörde jag men Inger säger att han legat hos henne ett tag.


Upp klockan 7, måndag så blodsockermätning (7,1 mmol)  och vågen visade 83,6 kg, det blir nått kg upp och nått ned ibland men håller mig däromkring 83 kg.

Fast jag sa en gång inte över 80 fast det är svårt när kroppen inte vill samma sak.


Idag blir det nog ut och handla, bänkskivor till Anders kök och så får jag se om det ska kapas sågas och fräsas idag.

Eljest lastar jag kanske släpvagnen och åker med ett lass upp till stugan och då får väl spånsugen följa med ut till skogen där köparen sitter och jagar älg, inte långt från stugan.

Jag kanske skulle byta den mot en älgstek, fast älg är inte gott. Föredrar falukorv och gris.


Det har regnat den sista tiden men nu verkar det som att det ska bli bättre väder eller uppehåll och sol om man nu gillar det.

8,8° utanför fönstret, men grått och aningen blåst och gult på marken av björklöv.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-19 08:45:14

Temperatur: 9,6 °C
Lufttryck: 997,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 51,0 mm
Året: 279,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
9,6 °C
Klockan:
08:38
Högsta Temp:
12,6 °C
Klockan:
14:22
Lägsta Temp:
8,2 °C
Klockan:
06:15
Lägsta Temp:
8,7 °C
Klockan:
01:21
Högsta Lufttryck:
997,3 hPa
Klockan:
08:39
Högsta Lufttryck:
995,9 hPa
Klockan:
23:47
Lägsta Lufttryck:
995,6 hPa
Klockan:
00:10
Lägsta Lufttryck:
985,5 hPa
Klockan:
00:00
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:25
Sol upp: 06:13
Sol ned: 18:51
Skymning: 19:38
Dagsljus: 14:13 tim:min
Dag längd: 12:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----

Nu verkar stugans fäderdator ha tappat kontakten med stationen igen.

Den där fungerar inte riktigt stabilt.


Men så här är dagens morgonbilder.

   


Och husvagnen står då kvar ser jag.

 


Vi måste upp och städa undan mer innan vintern och så ska jag köpa de där sista brädorna till dörrarna.

Det kanske jag gör idag.

   

Av Jan Sandström - 18 september 2022 08:45

Söndag den 18/9


Igår var det födelsedag, nere i Jönköping och det var Tomas som fyllde 40 år, lillpojken våran.

Här hemma firade Maria sina 30 år, lillflickan våran.

  Och flaggan här hemma var hissad.

Barnen växer upp och blir stora antingen man vill det eller inte, förhoppningsvis gör de i alla fall det om allt går bra vill säga.

Men roligt att de är självständiga och snart växer om oss gamlingar, yrkesmässigt har de i alla fall gjort det.


Efter att ha påtat på här hemma, fixat papper och annat som skulle med till kalaset och Inger som städat lego och andra leksaker samt diskussion om hur vi skulle ta oss upp till stugan.
Peter messade att Anna och Emil inte var riktigt krya, förkylning på gång så de avstod och stannade hemma så då blev det så att Anders kom förbi och hämtade upp oss och vi åkte till stugan där Erik redan var.

Jag tog itu med att fixa några småsaker som montera fasadflaggorna Inger sytt ihop på morgonen. Det är dålig kvalitet på sådant idag.
De första vi hade höll väl ihop i nästan 40 år, de här gick sönder i fästsnöret efter 2-3 år ändå var de köpta från en flaggfabrik och inte Biltema.

Men bara Bauhaus öppnar här i Umeå ska jag köpa ett par flaggor där för de har i rätt storlek.


Det blev tipspromenad och fasligt vad lite man vet om sina barn. Att hon gillar katter vet vi ju men så mycket annat de anammat under åren.

Mona hade gjort drygt 30 frågor och jag fick visst 16 rätt, men några var rena slarvfel så jag borde ha fått högre poäng.

Men jag fick i alla fall smörgåstårta, nån chokladtårta, godbitar och så kaffe som jag gjorde själv, ville inte tömma termosen.

Efter några timmar så blev det dags för oss att åka hem men först hade hon öppnat sina presenter.

Från familj och vänner blev det en resa till Island och hyrbil en vecka. Nån paketresa Erik fått tag på.

Gåvor till den kunde man och kan man fortfarande vara med på om man Swishar till mig, så blir det mindre för mor o far att fylla upp så att det räcker.    

Andra paket fick hon också, både seriösa och roliga saker som kattmemory och så en hmmm "jättefin" kattstaty.

 

Den ska hon tydligen (tacksamt) ha hemma i lägenheten och inte i stugan   


Sotaren med fru kom, ja hustrun är Marias kompis Sara som var med då de gick skola i Kanada för några år sedan och vi fick en liten pratstund innan vi åkte hem igen.

Atho var förresten med och gillade att så många pratade med han och så fick han springa av sig ute på åkern.


Det skulle regna mest hela gårdagen men vi fick en fin eftermiddag då regnet tog vägen ut mot kusten och vid avresa så sken den nedåtgående solen på berget men höstfärgerna kom inte riktigt med på mobilfotot.

 


Vi kom hem och det blev ingen middag, däremot såg vi senare två, jag såg 1½ avsnitt på den norska serien Försvinnandet.

Jag blev bara så trött att jag gick isäng och det blev ingen ljudbok.

Däremot kröp Inger ned till mig med resultat att när Gunnar kom in så ville han klämma ned sig mellan oss. Vet inte om han blir svartsjuk men vet inte på vem av oss.


Har ändå sovit skapligt gott och 7 steg jag upp igen.

Idag, ja det blir väl det vanliga att städa och plocka bland grejor och få undan saker och ting.

Fullt upp alltså och höger handled är bättre men lite känner jag ändå av det onda jag hade i början av veckan.


Ute har det då regnat så smått men just nu uppehåll, men det kommer mera, först på måndag ska det upphöra och på tisdag kan det bli sol enligt yr.no


Men nu 10,6° mulet och i stort sett vindstilla.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-18 09:15:14

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 988,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från WNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 9,3 mm
Månaden: 48,9 mm
Året: 277,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,0 °C
Klockan:
09:07
Högsta Temp:
14,2 °C
Klockan:
09:56
Lägsta Temp:
8,7 °C
Klockan:
01:21
Lägsta Temp:
9,4 °C
Klockan:
23:43
Högsta Lufttryck:
988,0 hPa
Klockan:
09:08
Högsta Lufttryck:
986,0 hPa
Klockan:
19:59
Lägsta Lufttryck:
985,5 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
981,6 hPa
Klockan:
00:00
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:22
Sol upp: 06:10
Sol ned: 18:54
Skymning: 19:42
Dagsljus: 14:20 tim:min
Dag längd: 12:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:32
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:53

och morgonbilder här ifrån stan, ni vet hyresgäster i stugan och då inga bilder därifrån då jag inte kollar kamerorna där.

        

Av Jan Sandström - 17 september 2022 17:34

Nu är det badtemp ?

Men det gäller att passa på för det blir kallare.

50,3 grader som mest.

Eljest har vi trevligt.

Av Jan Sandström - 17 september 2022 08:49

Godmorgon världen denna lördag den 17/9 2022


Nej vi har inte fått barn idag men för 40 år sedan så kom vår son Tomas som idag firar sin födelsedag men flaggan är i topp idag här hemma.

 

Jag vet inte vad som fastnade på bilden just ovanför flaggan.

 

Så ett stort 

 

till dig med några bilder från förr.



Nyfödd i stugan där vi tillbringade några veckor.

   


Vad säger din fru Sara om att du fick stå så du nådde bakmaskinen?

 


Den där tror jag fick komma tillbaks till potatislandet.

   


Men åter till vardagen igår, jag gjorde inte så mycket då heller utan lindad handled och tog det lugnt.

Fast jag åkte ut och tankade bilen och gjorde ett par ärenden innan Maria kom och hämtade bilen.

Men innan hon gjorde det ringde Anders och vi åkte till K-Rauta där vi kikade på bänkskivor till hans kök.

Sedan bjöd han på lunch och jag tog fisk o pommes frites.

Maria messade en frestande bild från sitt jobb men på förfrågan fick vi inte något sådant hem utan det var till en kund sa hon.

 


Jag kom hem och gjorde eget kaffe och senare kom Inger hem från jobb och affären där hon handlat mat m.m


Det blev middag och vi såg början på en ny serie, en Norsk på Netflix som heter 

Försvinnandet – Lørenskog 31 oktober 2018

En verklig händelse men den går att se som en vanlig polisserie också.

Två avsnitt såg vi så tre kvar men jag vet inte om det är någon andra säsong.


Det blev sängen och det blev musik i mina lurar igår innan jag sov gott och vid 7 vaknade jag så smått.


Idag är det födelsedagskalas, närmare bestämt 30-årskalas   Nu har jag börjat bli gaggig tänker väl du  

Nä det har jag   inte för vår dotter Maria firar sin födelsedag idag och i stugan fast hon fyller år först den 20/9

Vi fick alltså våra 5 barn nästan inom en 10-årsperiod.

Så hon är där och gör i ordning för en massa gäster och idag blir mor o far gäster i vår egen stuga, fast det är ju familjens tillhåll.

Hon har min bil så vi har haft lite problem att få allt att gå ihop.

Erik ute på något mot Vännäs, Anders ska vara i Vännäs, Peter jobbar och Anna har ännu inte körkort.

Så det blir troligen så att Peter kommer förbi här innan han ska till jobbet, tror han ska till Skellefteå idag och filma något för TV.

Då kan vi låna Peters bil och Emil o Anna kan åka med.


Men det löser sig sa han som sket i badvattnet.

Badvatten är det inte för mig just nu utan det är bara blött av allt regnande men nu tror jag att solen kan skina mellan några moln.


11,4° utanför fönstret och det har regnat av och till och björklöven rasar från träden.

Väderstationen här hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-17 09:30:15

Temperatur: 11,9 °C
Lufttryck: 983,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 11,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 6,6 mm
Gårdagen: 15,9 mm
Månaden: 44,7 mm
Året: 273,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,9 °C
Klockan:
09:29
Högsta Temp:
16,5 °C
Klockan:
10:52
Lägsta Temp:
10,0 °C
Klockan:
01:29
Lägsta Temp:
10,2 °C
Klockan:
07:30
Högsta Lufttryck:
983,5 hPa
Klockan:
09:25
Högsta Lufttryck:
981,8 hPa
Klockan:
23:51
Lägsta Lufttryck:
981,6 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
979,5 hPa
Klockan:
08:53
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:19
Sol upp: 06:07
Sol ned: 18:58
Skymning: 19:46
Dagsljus: 14:27 tim:min
Dag längd: 12:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:11
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 17:01

och i stugan där kalaset ska vara ser det ut så här i väderstationen.

Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-09-17 09:32:35

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 991,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 1 m/s från NNE,
i byarna 2 m/s
Kyleffekt: 11,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 11,7 mm
Månaden: 48,0 mm
Året: 251,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
11:20
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
05:06
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
992,1 hPa
Klockan:
15:38
Lufttryck - Min:
991,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,5 hPa
Klockan:
09:42
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:19
Sol upp: 06:08
Sol ned: 18:59
Skymning: 19:48
Dagsljus: 14:29 tim:min
Dag längd: 12:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:59
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 17:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så ni som läser det här och tänker åka till kalaset klä er varmt för fika verkar hon ha utomhus, mammas dotter alltså och ni kan kolla stationen på den här adressen.

http://sandstrom.vasterslatt.se/weather-rengard-mobil.html


Så här är morgonbilderna här ifrån stan, Maria är i stugan och då kollar jag aldrig kameror där, det gör jag inte oavsett vem som är där förutom Inger.

 

    

Av Jan Sandström - 16 september 2022 07:37

Fredag den 16/9


Igår gjorde jag bokstavligen ingenting, nästan i alla fall.

Inger lindade min handled och så tog jag det lugnt en satt och petade på datorn lite, såg på film och serier.

Scannade in några kvitton och lätt jobb och det gav resultat att jag inte hade så ont i handleden.


Värmde middag och bytte plats till soffan och den stora TV-n.

Såg en småmysig film om en familj som flyttade från Holland till Frankrike och skulle renovera ett gammalt hus hon ärvt.

Det blev som det blev med snesteg med hantverkare och annat, nått mord och sådant som händer. På film alltså.

Hittade igen vad den hette och det var 

Rendez-Vous

Sedan avslutade jag kvällen med Star Trek (1966), originalserien med Leonard NimoyWilliam Shatner och de andra.


Gick isäng ganska tidigt och efter en stund med ljudboken, som nu är en ny 

En hondjävuls liv och lustar

så sov jag. Och har sovit skapligt gott så innan 6 så steg jag upp och kunde duscha utan att högerhanden gjorde allt för ont.


Idag ska jag ta det lugnt och har lindat handleden men ska göra upp med Maria om att jag skjutsar upp dem till stugan i eftermiddag för det har kört ihop sig med biltransporter imorgon, men det kanske vi ändå löser på annat sätt.


Tyvärr verkar det bli regn i helgen vilket är trist för Maria som har sitt 30-årskalas i stugan och då blir det svårt att hålla till utomhus.

Men det ska i alla fall inte snöa.


Nu regnar det här i Umeå och +11° men blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-16 08:00:14

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 979,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 10,9 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 6,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 256,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,6 °C
Klockan:
00:00
Högsta Temp:
13,7 °C
Klockan:
12:18
Lägsta Temp:
10,2 °C
Klockan:
07:30
Lägsta Temp:
10,4 °C
Klockan:
03:52
Högsta Lufttryck:
980,7 hPa
Klockan:
00:51
Högsta Lufttryck:
981,9 hPa
Klockan:
00:01
Lägsta Lufttryck:
979,7 hPa
Klockan:
07:28
Lägsta Lufttryck:
980,2 hPa
Klockan:
23:54
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:16
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:02
Skymning: 19:49
Dagsljus: 14:33 tim:min
Dag längd: 12:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:24
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 15:15

Men jag skulle vilja ha båda stationerna utmed varandra fast det vet jag inte om jag kan fixa till, tror inte det går direkt men kopierat till Word så blir det så här.
 

Det blir jobbigt och omständligt att ordna.


Men så här ser dagens morgonbilder ut.

       


Det är bara att inse att det är höst när björkarna ser ut så här.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards