jans

Alla inlägg under februari 2020

Av Jan Sandström - 19 februari 2020 08:44

Onsdag den 19/2


Igår, jo då satt jag och rippade CD men det tar sån tid att hålla på med det.

Sedan gick jag till vårdcentralen för en träff med min diabetessköterska och förutom de vanliga förmaningarna så var nått kolesterol aningen för högt så det blir prat med läkaren igen och ännu nått prov av en medicin.

Jag har provat två gånger tidigare men den mådde jag bara så dåligt av att jag inte tog mer än nån vecka.

Huvudvärk och illamående och det är tydligen en vanlig biverkning på den tabletten, ändå skrev hon ut samma andra gången.

Får jag den nu så hämtar jag bara inte ut den men det finns andra fast dom är väl dyrare.


Jag fick i alla fall en promenad på isiga vägar.

 

Här hemma blev det kaffe och så fortsätta rippa ljudböcker.


Till slut gav jag upp och värmde ärtsoppa till middag som jag åt medan det blev en Bondfilm, det blev 

Tid för hämnd (engelska: Licence to Kill) från 1989

Lite mer TV och annat pyssel och till slut blev det sängen där Gunnar redan sov, men han ville ut lite senare så jag fick räta på benen.

Och jag har sovit riktigt gott inatt

Tog sovmorgon i morse, låg 12 minuter längre innan jag steg upp.


Idag rippa skivor men funderar även på att snickra lite.

Ska göra en trappa till Gunnar så att han lättare kommer upp i sovrumsfönstret och så slipper vi ha en pall stående ivägen.

Jag vet inte om han har problem eller vad det är när han ska upp och ned från fönsterbänken.


Jo nu fick jag pling i mobilen att ett paket är på våg.

Jag kunde inte motstå att köpa en ny skruvdragare, en AEG som jag hade tidigare men nu gett upp.

 

Det är nog den bästa maskinen jag haft och nu fanns den på extrapris och efter en tids funderande slog jag till OCH jag hoppas att mina tidigare batterier passar för då har jag 4 st. och två laddare.

Vad den skruvdragaren har fått jobba för mig men jag överbelastade den nog när jag drog nytt vatten i stugan och körde hålsågen genom väggarna.

Då tappade den orken på högvarv men lågvarv orkade den fullt ut och fick dra skruv när vi bygger lillstugan.

Min andra DeWalt är tung men den orkar allt.

Den köpte jag efter fönsterköpet hit till huset och stugan, då var det extrapris och så fick jag en rabattcheck så jag gav inte många hundra för den.


Vädret ska vara skapligt idag men jag vet inte om det blir nån promenad för jag har skapligt ont i höger knä.

Vet inte om bilden visar men jag är ganska svullen på insidan.

 

Men snickra borde jag klara av och så självklart dricka kaffe,   sköterskan sa att jag borde dricka lite efter kaffe som är vätskedrivande så jag får väl börja ta en whiskey efteråt då.      Men hon menade kanske vatten.  


Just nu -1,2° och det ska bli sol, men imorgon och fredag är det dags igen.

 

Nederbörd, plusgrader och sydlig vind. Det ÄR nått fel på vädret och klimatet.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-19 09:15:10

Temperatur: -1,0 °C
Lufttryck: 1006,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 63,9 mm
Året: 90,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
01:07
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
11:16
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
04:53
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
02:07
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
984,4 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:32
Sol upp: 07:22
Sol ned: 16:25
Skymning: 17:15
Dagsljus: 10:43 tim:min
Dag längd: 09:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:52
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilder som även visar att jag har besök.

       

Det är grannen tvärs över vägen som kommer hit varje dag.




 

  

Av Jan Sandström - 18 februari 2020 09:10

Tisdag den 18/2


Jag tycket det var evigheter till den dagen jag skulle bli ensam här hemma.

Och så är det idag, eller igår kväll rättare sagt.

Nu sitter jag här ensam i min stuga med katt men utan fruga   

Sist jag hörde av Inger var hon i Skövde då hon skickade ett SMS med godmorgon.

Hon sitter alltså på tåget ned till Jönköping och jag är gräsänkling i veckan.


Men igår var hon hemma och stökade på som vanligt.

Jag tog faktiskt bilen upp till Grubbebiblioteket där jag lånade 

 

några ljudböcker.

De i färdigt MP3-format tog jag direkt och lade in i Ingers spelare.

Alla andra måste rippas CD för CD, döpa om alla filer enligt mitt eget format och så ändra ID3-taggarna.

Hämta hem bilder till alla som inte har till taggarna, enklare än att skanna fodralen.


Vi åt middag som jag gjorde i ordning, värmde bruna bönor och stekte falukorv som vi åt medan vi såg först det nya avsnittet på Tunn is. Efter det två avsnitt om Severin.

Just som vi skulle åka ringde det på dörren och en killa kom och sålde rökt fick och mjukt tunnbröd, vi köpte två paket bröd.

Sedan var det dags att skjutsa Inger till tåget. Lämnade henne när tåget rullade in och så åkte jag hem igen och strödde ut grus på bilplatsen och vid postlådan.


Gjorde en macka och drack lite apelsinjuice medan jag såg färdigt Bondfilmen jag började på i förrgår.

Sedan sängen med Gunnar vid benen och öppet fönster, det var ju +3° ute och vindstilla och jag har sovit gott.

Stängde fönstret vid 5-tiden och Gunnar låg inne hos mig.


Duschat och frukost, läst tidningen och senare idag ska jag promenera till vårdcentralen där jag har träff med diabetessköterskan och få skäll igen.

Jag får väl höra vad hon säger om mina prover jag lämnade förra veckan.


Eljest blir det nog rippa skivor idag och surfa runt på nätet. Dricka kaffe och gosa med Gunnar på soffan. 

Skönt att vi inte har söndagens väder idag, nu kan det bli sol. Men det blir nog broddar under fötterna men ingen täckkjol.


Just nu är det +3,1° utanför fönstret, den 18:e februari   

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-18 09:45:10

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 992,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 63,9 mm
Året: 90,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
04:47
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
12:39
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
02:07
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
992,2 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
985,4 hPa
Klockan:
13:24
Lufttryck - Min:
984,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
978,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:35
Sol upp: 07:25
Sol ned: 16:22
Skymning: 17:12
Dagsljus: 10:37 tim:min
Dag längd: 08:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:41
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så här ser det ut och jag ids inte uppdatera den andra bloggen.

         





Av Jan Sandström - 17 februari 2020 09:12

Måndag den 17/2


Igår var en blöt dag, det regnade och blåste men en kort stund kom det lite snö.

Fast den försvann fort.


Jag gjorde som vanligt inte så mycket, satt här vid datorn, pysslade lite i köket, en kort stund på soffan med Gunnar o.s.v

Jag var faktiskt ut en stund, fyllde på jordnötter till fåglarna.


Inger kom hem dyngsur och senare blev det middag, bruna bönor, falukorv och stekt fläsk samt broccoli och en massa pizzasallad.

Allt åts medan vi såg på två avsnitt på säsong 3 av Severin

Det är något du Anders skulle se, speciellt avsnitt två på säsong tre men det finns även andra avsnitt där jag tänker på dig och vad du skulle gilla.


Inger gick och gjorde annat och jag satte på en ny Bondfilm, den med Dalton.

Ja alltså inte Daltongänget från Lucky Luke utan Tomothy Dalton. Nu blev det 

Iskallt uppdrag (1987eller The Living Daylights (original title)

Men jag såg inte hela filmen utan stängde ned då Inger gick isäng och jag ville inte störa henne allt för mycket med kulsprutor och granater.

Så jag gick hit till datorn en liten stund för att kolla upp lite till bygget av lillstugan.

Ramlade över (inte snubblade) min gamla skruvdragare som nyligen gav upp och som jag älskat. Men körde slut på efter många år och hårt arbete.

Nu finns den till extrapris på Bauhaus och jag blev jäkligt sugen på att skaffa den, då får jag två laddare och 4 batterier då jag har kvar de gamla.


Men jag gick isäng och lyssnade på ljudboken och Homan innan jag släckte.

Gunnar som legat i Marias gamla rum i andra änden av huset blev väl mörkrädd och kom och lade sig hos mig där han låg hela natten.

Och vi båda har sovit gott, jag hade släckt klockradion redan igår så först åtta vaknade vi och steg upp.


Måndag och testdag, jag fick skapliga värden även idag.

6,3 mmol och vikten 79,0 kg

men på vikten försvann ett par hekto till efter ännu ett toabesök just efter vägningen.

 

I kväll blir jag gräsänkling   

Hon ska ta tåget ned till Jönköping och barnbarnen, en liten egenresa som är rolig och nyttig.

Inger behöver få åka ut och inte bara jobba ihop pengar till mig.      

 

Eljest blir det kanske en promenad idag förutom pyssel här hemma, jo jag måste ta mig till biblioteket och hämta ut en massa böcker men jag tror inte jag går dit även om vädret är fint.

 

Nu har solen gått upp och himlen är blå, mestadels blå och ingen hård blåst.

+1,4° utanför fönstret men det är nog ganska isigt och blött ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-17 09:45:11

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 984,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 18,3 mm
Månaden: 63,6 mm
Året: 89,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
19:11
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
08:12
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
984,6 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
978,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,0 hPa
Klockan:
20:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:19
Skymning: 17:09
Dagsljus: 10:31 tim:min
Dag längd: 08:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och bilder.

       


Nu ska jag se om jag enkelt kan kopiera det här inlägget till den andra bloggen http://jansandstrom.blogg.se/ för jag ids inte skriva ett helt nytt.

 

Av Jan Sandström - 16 februari 2020 10:41

Söndag den 16/2 och Inger jobbar.


Igår tog jag det lugnt här hemma, en vanlig dag alltså.

Men det blev lite tid här vid datorn, på soffan med Gunnar och naturligtvis kaffe.


Ärtsoppa som Inger kokat värmde jag till middag där jag såg på 007.

Först Moonraker och sedan Octopussy


Sängen med ljudboken och jag har sovit skapligt gott inatt så straxt före 7 var jag uppe igen.

Tog ju både en dos Alvedon och smorde ordentligt med Diklofenak, säkert överdos men jag fick sova.


I morse var Gunnar lite blöt när han kom in men tur att han kom då för nu har regnet vräkt ned samtidigt som det blåser.

Men han ligger och sover i sovrumsfönstret.


Det har varit problem med bloggplatsen på morgonen men nu verkar den vara igång igen efter att jag skrivit ett inlägg i min allternativa blogg på Blogger eller bloggspot som adressen går till

Men den är strulig och svårjobbad så jag har lagt ned den flera gånger.


Men idag blir det inte mycket gjort, inte utomhus i alla fall.

Jag har letat och sökt friskluftventiler och paxfläktar på nätet men det jag hittat har varit för dyrt.

Fåglarna där ute har i alla fall fått mat.


Nu har jag +2,5° utanför fönstret och det blåser.

Väderstationen visar 


och så här ser bilderna ut.

     


Det blir då ingen promenad idag.

       





Av Jan Sandström - 16 februari 2020 10:26

Kopierade inlägget jag skrev i min alternativa blogg på http://janesandstrom.blogspot.com/

 

Söndag den 16/2

Jag får väl försöka återuppliva min alternativa blogg här då bloggplatsen.se ligger nere av någon okänd anledning.
Men allt är nytt och okänt igen så jag får väl försöka lära mig från grunderna igen.

Igår var en dag hemma i lugn och ro, Inger kom hem på timmar och jag drack kaffe.
Det blev en hel del tid vid datorn där jag inte gav upp sökandet efter en lösning på problemet med Anders golvvärmetermostat som ska kopplas ihop med Telldus så att den går att fjärrstyra i dator och mobil. Men inte hittade jag nått mer som gav ljus på problemet.

När hon cyklat iväg till jobbet igen värmde jag ärtsoppa till middag och senare satte jag på en Bond-film då jag fått min DVD-spelare att fungera, dessutom eller jag tror att min skiva med Moonraker är trasig eller väldigt känslig i lilla spelaren.
För den fungerar här i datorn och där såg jag den.

Kaffe och popcorn medan jag såg

Octopussy (1983)

Jag vet inte om jag fått dit länken till imdb.

Det blev kväll och sängen med ljudboken och sedan har jag faktiskt sovit skapligt. Men det kanske beror på piller och salva mot värk.

Upp tidigt, straxt före 7 var jag uppe igen och Inger var/är på jobbet.
Ute skitväder så idag blir en dag inne i värmen.
Det regnar-snöar-regnar och blåser men det lär bli ännu värre under dagen och kvällen.

Nu har jag +1,9° utanför fönstret, frukost avklarad men det blir straxt mer kaffe.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-16 09:30:11

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 8,5 m/s från SE,
i byarna 11,9 m/s
Kyleffekt: -3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 2,4 mm
Dygnet: 6,9 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 51,0 mm
Året: 77,1 mm


Dagens
högsta - lägsta.

Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
13:24
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
09:26
Lufttryck - Min:
1012,7 hPa
Klockan:
13:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:41
Sol upp: 07:32
Sol ned: 16:16
Skymning: 17:06
Dagsljus: 10:25 tim:min
Dag längd: 08:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:14
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 
och bilder vet jag inte om jag får upp från mobilen.
Har inte installerat bloggens app ännu.
 
Men trädgården ser ut så här. OM jag nu klarar av det också.


Men jag kan ju lägga till att jag inte nu heller gillar formatet på den här bloggen och andra jag provar är ännu svårare och även här behövs att Flash är aktiverat.
 
 
Men jag ska se om jag orkar/ids skriva ett riktigt inlägg här nu när bloggen kanske kommit igång igen.
 
Av Jan Sandström - 15 februari 2020 09:01

Lördag den 15/2


Ja då har halva februari gått och kanske bara 1½ månad kvar tills det är dags att sätta in batteriet i hojen för en första sväng.

Det brukar jag ju göra i början av april.


Men än är det vinter och mor säger att man ska ha strumpor och skor.

Eller "Än få ni gå med strumpor och skor, än är det vinter kvar, säger mor."

som rätta texten är.


Men igår var en fin dag med sol och, ja sol och bara sol. Ingen sommarvärme men jag åkte iväg ut och handlade lite på Strömpilen.

Två tuber Diklofenak på apoteket och så kattgodis på Arken Zoo men gick även in på ICA där jag köpte två linnen, en packe strumpor/sockar och så tights. Ett paket hårdbröd halkade också med och så över till Stöcksjö.

Jag har ju haft ovanan att äta upp Anders hårdbröd då jag är där så nu köpte jag ett nytt till han.


Hem och kaffe innan jag gick en liten promenad.

 

Tidigare när jag gick en sväng och över Tvärån så såg man spåren efter regnet som kom och att det var lite högre vatten då.

   

Då passerade jag Grisbacka och Eriks jobb och hans bil sticker verkligen ut bland de andra.

Riktigt tuff bil.

 


Efter gårdagens promenad blev det inte så mycket gjort, lite här och lite där och så klappa katten som låg på min mage medan jag låg på soffan. Det är en liten stund vi tar på eftermiddan.


Senare värmde jag fläskkorv eller om det var julkorv, nått liknande och så lite potatis i sås, broccoli och så ett lass typen pizzasallad.

Allt medan jag såg på film och igår startade 007 men skivan med Moonraker är tydligen trasig för den vill inte fungera.

Nu såg jag nästa film som är, ja va 17 hette den?   Måste gå och kolla. For Your Eyes Only (original title) eller

Ur dödlig synvinkel (1981)

Inger kom hem och det blev kväll, alltså sängen för att sova men först lite ljudbok för mig. Inger sov efter 10 sekunder på kudden.

Men jag har faktiskt sovit skapligt inatt.


Det har blivit tögrader ute men först kom det lite snö så att det blev vitt på marken men inte så att jag behöver skotta.

Nu regnar det även lite såg jag på sovrumsfönstret mot söder där Gunnar sover så gott.


Idag inga speciella planer, småpyssel men jag funderar på att ta mig ut och tigga fika någonstans.

Kanske hos Antys mamma, Anty är ju hon som nu sitter inlåst i det där huset och alla filmas dygnet runt.

Storebror heter det programmet.


Men jag kanske hittar på nått annat idag, nån promenad tror jag inte det blir.

Nu har jag+1,0° här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-15 09:15:10

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 1014,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från WSW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 44,1 mm
Året: 70,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
14:57
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
17:27
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:35
Sol ned: 16:12
Skymning: 17:03
Dagsljus: 10:19 tim:min
Dag längd: 08:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:36
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser dagens morgonbilder ut. Det borde gå att gå in den här kameran till väderstationen,

det kan bli dagens strul för mig       

          

Av Jan Sandström - 14 februari 2020 09:37

Fredag den 14/2


Idag är det "Alla hjärtans dag"   


Igår började jag dagen med en promenad på fastande mage till vårdcentralen så att en ung fin tjej fick sticka en nål i armvecket och tappa mig på lite blod.

Sedan fick jag låna kaffekortet till maskinen så jag fick en mugg kaffe och kunde äta mina mackor jag hade med innan jag travade hem igen.

 

Här blev det mer kaffe och så satt jag vid datorn, smorde fötterna och naturligtvis skulle Erik komma då och dörren var dessutom låst.

På med strumpor men han har ju nyckel så han hann före, lite prat och han behövde inte låna släpvagnen som det först var sagt.


Datorpyssel och jag blir inte klok på Anders golvvärmetermostat som ska kunna fjärrstyras med Z-Wave.

https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-trm2fx/

ska fungera mot

https://telldus.com/se/produkt/z-wave-gateway-tellstick-znet-lite-ver-2/

Trodde jag hittat en app tidigare men det gick inte alls när jag kollade.
Däremot fungerar nu fjärrkontrollen till luftvärmepumpen igen. 🙂

Den började bara få kontakt igen så det problemet låg nog ute på nätet någonstans.


Jag borrade hål i mina järn och så ett lager lack på igen.

   

Hålen har jag borrat med ca 2 cm förskjutning mot varandra så att inte skruvarna ska krocka med varandra.

Nu återstår bara att se vad jag mätat fel för det kan bara inte fungera sådär rätt av.


Inger kom hem från kursen en kvart efter att jag och Gunnar lagt oss på soffan så det blev bra timing.


Middag och vi såg omöjlig ingenjörskonst från play och världens största lyftfartyg, den kan sjunka 20 m under ytan för att dra över sig ett kryssningsfargyg eller oljeplattform och sedan stiga upp och ha lasten förankrad.

Det kan bära Eiffeltornet och Frihetsgudinnan samtidigt.

Säsong 5 — Avsnitt 6: Världens största tyngdlyftsfartyg


Sedan skulle jag sätta på en DVD med 007 men det gick bara inte, tänkte se nått annat men nu fanns inte kontakten med min dator i rummet utmed.

Det bara         

Så jag gick isäng tidigt och lyssnade på ljudboken medan jag kikade lite på porr i sängdatorn.

Det är ett problem med att bli äldre, varierande sexlust mellan personer.

I alla fall blev det inget mer utan vi släckte lyset och jag hade Gunnar sovandes mellan mina ben och jag har sovit krokigt och dåligt inatt.


Upp vid åtta och vågen visade endast 78,0 kg   Alltid något positivt.

Dessutom skiner solen idag och jag har egentligen inga planer idag, ska försöka mobilisera ork till en promenad och nu ljudbok i lurarna.

 


Nu har jag -4,6° här utanför fönstret men tidigare var det runt tio grader kallt, i stugan betydligt kallare med -22,3°, nu är det bara -16.2° där.


Väderstationen här hemma visar (att solen värmer) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-14 10:00:09

Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 1022,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från NW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 42,3 mm
Året: 68,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
09:48
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
12:45
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
01:56
Temp - Min:
-12,2 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:38
Sol ned: 16:09
Skymning: 17:00
Dagsljus: 10:13 tim:min
Dag längd: 08:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser och såg det ut.

       

 

Jag tycker det var evigheter sedan vi höll på med isolering och utvändigt. Men så skönt att ha det gjort.

 

   



Av Jan Sandström - 13 februari 2020 09:34

Torsdag den 13/2


Jag har varit ut på en promenad nu på morgonen och på fastande mage men dubbar under skorna.

 

Jag har alltså varit och lämnat lite blod på vårdcentralen, provtagning alltså inför besöket hos Diabetessköterskan nästa vecka.


Men igår åkte jag och köpte vinkelstålet, väl hemma fram med vinkelslipen och tumstocken fast nu är det bara cm och mm på skalan.

Efter tillkapning, slipning, tvättning och borsta med stålborsten så lackade jag dom.

 

Nu ska jag bara borra hål för skruvarna och den här gången lackade jag före borrning men det spelade nog ingen roll.

Däremot tror jag att det blir ett lager till, jo nu rollade jag på färgen, förra gången använde jag pensel.

       

Jag ska byta ut den där till höger mot ett vinkelstål som är styvare och täcker kortsidan åt vänster.


Det blev matinéfilm igår och en western och en gosig Gunnar på magen, en stund i alla fall och naturligtvis kaffe.

Den brinnande dalen (1942)

American Empire (original title)
 
Senare på kvällen blev det middag och TV men nu såg vi om Månen.

Intressant program och efter det gick Inger till sitt, jag tänkte sätta på en Bondfilm på DVD men det ville inte fungera.

Jag fick bara inte igång spelaren, har ju en liten lös USB-spelare och den brukar fungera men inte igår.

Så då fick det bli en inspelad film som inte var speciellt bra, om en limousinechaufför som råkade ut för ett och annat.

Stretch (2014)

Det blev kväll och sängen med ljudboken och jag har faktiskt sovit skapligt.


Upp runt ½8 och dagen verkade fin så jag beslutade att gå till vårdcentralen och lämna mina prover idag, egentligen hade jag tänkt det imorgon men varför vänta.

Trevliga flickor där och det tog bara ett par minuter att tappa några rör ur armen, sedan låna kaffekortet och få kaffe ut automaten, sitta med det och mina mackor jag hade med innan jag travade hemåt igen.

På väg dit såg jag en grön motorvärmarsladd på vägen, i och för sig trasig mitt på men hem fick den följa med sedan.

Det är bilkontakten som jag vill ha men jag kan skarva ihop den till antingen en kort eller förlänga med en sladdbit.

Dom är ganska dyra att köpa de där specialsladdarna, fast nu har Jula extrapris på den.


Mer kaffe här hemma och det är därför morgonens inlägg är lite sent. Ja inte kaffet utan det andra.

Idag inga mer planer, promenaden avklarad om det inte blir en till i det fina vädret, men mest troligt ingenting mer än borra i stålet och lacka ett lager till.

Sedan soffan med katten.

Fast jag får se om det dyker upp något annat, det brukar bli sådant.


-10° när jag gick i morse men nu bara -6,6° utanför fönstret och vindstilla enligt vimpeln. Solen skiner och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-13 10:00:08

Temperatur: -2,7 °C
Lufttryck: 1003,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,0 mm
Året: 68,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
09:53
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
07:40
Temp - Min:
-8,7 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1003,1 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
996,5 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:50
Sol upp: 07:42
Sol ned: 16:06
Skymning: 16:58
Dagsljus: 10:08 tim:min
Dag längd: 08:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:56
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så solen värmer termometern där uppe på maströret.


Så här ser det ut här och där.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards