jans

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 oktober 2016 09:55

Söndag den 23/10


Igår strulade jag på med Tellsticksystemet jag skaffade.

Otroligt nog fungerar det att styra de urgammla brytarna från Nexa, de man ställde in koden manuellt på.

Men den nyare jag har för att styra sovrummets taklampa går inte att få in, konstigt, jag har försökt med alla möjliga alternativ.

 

I övrigt gjorde jag inte så mycket igår, satt med papper till Anders hus och planerade men i slutskedet är det ju han som får avgöra vad han vill ha gjort.


Det blev rotmos och fläskkorv till middag, smarrigt och sedan tog jag en kvällspromenad runt områdena.

Det blev Sandåkern och Grisbacka och där efter Storgatan upp till Backenvägen kom en polisbil i full fart med ljuset blinkande.

Otroligt vad det bländar när man får det rakt i ögonen men det syns.

   

Sedan såg jag det blå ljuset lite överallt och jag tror jag räknade till 6 bilar som åkte omkring.

     

När jag gick under Vännäsvägen från Sandåkern stod en bil mitt i rondellen, eller den stod på vägen runt rondellen med alla ljusen blinkande och där stod den länge som att de spärrade vägen men bilar körde förbi på sidan om den om än VÄLDIGT FÖRSIKTIGT.

Jag har inte sett något i tidningen om det hänt något eller kan det bara ha varit en övning från polisskolan.

Jag kände mig då trygg ute då man har poliser överallt omkring sig och då de inte är mig de jagar.


Jag kom hem och fick klä av mig, skönt för jag hade klätt mig ordentligt den här gången, i förrgår frös jag så då blev det en kort snabb promenad.

Vi satte oss och såg en film på TV, "Två pistoler" eller något sådant hette den men dessa reklamavbrott kan göre en mer galen än jag redan är.


Gick isäng och det blev som vanligt, trångt i sängen men till slut somnade jag.

Var bara upp och släppte ut Gunnar och då öppnade jag fönstret jag inte öppnat.

Hade ju hoppats på lite   och då vill man ju inte ha iskallt i sovrummet. Men det blev inget nu heller.

Har sovit gott och länge, steg upp närmare 9 och idag blev det 6,0 mmol och vikten 80,3 kg


Maria kom just förbi och ska hämta några saker innan hon ska ut på Mulle eller vad hon nu ska göra ute i skogen.


Jag har tänkt åka till stugan och hämta lite grejor att använda i Stöcksjö.

Bl.a min lilla tryckluft och så har jag elkabel och sådant där.

Jag vet inte om Inger skulle medm hon ska väl ta upp mer morötter som sitter kvar i jorden.


Kanske åker vi då förbi och fikar någonstans.


Det är en grå höstdag idag med och jag har +3,2° utanför fönstret men det blåser inte.

Det ska komma regn enligt prognosen eller kanske det blir snö som de varnat för.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-23 10:15:11

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 1048,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från E,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 330,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
09:55
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
13:35
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
00:54
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
01:55
Lufttryck - Max:
1049,5 hPa
Klockan:
01:01
Lufttryck - Max:
1049,6 hPa
Klockan:
23:37
Lufttryck - Min:
1048,0 hPa
Klockan:
06:24
Lufttryck - Min:
1046,5 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:03
Sol upp: 07:53
Sol ned: 16:52
Skymning: 17:42
Dagsljus: 10:39 tim:min
Dag längd: 08:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:43
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 

Nu lite mer kaffe och prata med Maria.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards