jans

Alla inlägg den 2 september 2021

Av Jan Sandström - 2 september 2021 20:41

Och KÄNNS rent ut sagt  .


Vi är i stugan och så skulle vi bara mäta ut var vi ska tippa grus inför förrådsbygget,

Inger gick med en märkkäpp och måttbandet ut i skogen. Kände något på benet när hon tryckte ned köppen i blåbärsriset.

Sedan till andra hörnet och jag gick ut till den hon stoppat ned.

DÅ slog dom till med full kraft.

 

JORDGETINGAR.


Jag sprang, snubblade, föll. Rev av mig kläderna och benen brann.


Jag har inte räknat men 20-30 stick kanske det är.

Baddar med Salubrin men saknar bedövande salva.

Jag fick ett stick uppe på halsen som känns och det är jag väl mest orolig för men nu har det gått en tid utan något mer allvarligt.


Inger fick ungefär 5 stick men det är nog några fler.


Så det där bygget får vi göra som NASA, skjuta upp. 
Frågan är nu hur  vi kan bli av med dem, vänta tills det blir kallt ute.
Spränga eller eller eller.


Vi som skulle bada men jag vet inte om jag kan krypa ned i varmt vatten, vill helst kyla ned benen.



Av Jan Sandström - 2 september 2021 11:32

För sent, nu är dem begravda fast maskarna i komposten kanske gillar dem senare när saltet gått ut.


2 kvar i burken från igår kväll.

Av Jan Sandström - 2 september 2021 09:04

Gormorgon världen nu torsdag den 2/9


Igår hade jag planer, och du vet väl vad som händer med mina så kallade planer. Som en väderbalong spricker dem.


Först skulle jag ju till väninna Maria för att pyssla lite med hennes husvagn av äldre modell (1966) och så hade hon sin födelsedag så jag tänkte att det kanske fanns kaffe och något gott.

Jag hann bara skriva och gratta på Facebook så kom ett SMS. "Jag är inte där utan här i stan", nått sådant och lite till så där sprack den planen.

Nästa var att ta cykeln (den med trampor) och hoja över till det som en gång var Bäcklunds och nu heter K-Bygg och ligger några hundra meter bort.

Skulle köpa trekantlist av gran.

 

Enligt deras dator ska det finnas några meter så jag kunde komma hem med de 16 m jag skulle ha.

Frågade och fick anvisning var det låg.

MEN jag hittade inte ens flisor av trekantlisten, inte ett spår så jag gick runt hela brädgården som inte är mycket att tala om.

Sämre brädgård har jag väl aldrig sett i mitt liv, mest bara skräp och snea/vinda saker.

Där kommer jag nog aldrig att försöka köpa något igen och det som säljs i butiken är för det mesta otroligt dyrt.

Men företag har kontrakt och jag tror kommunen fortfarande har köpeavtal med dem som med tidigare Bäcklund som då hade ALLT.

Jag blir inte förvånad om affären försvinner i framtiden.


Det blev så att jag cyklade hem igen utan lister men tur nog är det inte något överhängande utan jag ska bara sätta dem inne i hörnen på den "timrade" gäststugan. Jag tror att trekantlist blir snyggare än kvartsstav.

 


Hemma fanns det jobb så det räckte då Inger skulle ha kalas med surströmming för 16 gäster.

Det är alltid ett bortfall så jag gissade på att 8 skulle komma men ack så fel jag hade. Det kom 10 st av Ingers jobbarkompisar.

Årligen har hon haft den här festen och sitta ute så jag fick bära och kånka på bord och stolar då vi (dom) skulle sitta mot söder och gatan. Nordvästlig vind så kallt in mot tomten.

Infravärme ställde jag i ordning och drog sladdar till.

Bilen på gatan med kopplad släpvagn med skottkärran fastsurrad på så hela bilplatsen var tom att ställa deras cyklar på för de flesta skulle cykla eller moppe, en kör en elmoppe.

Dags att byta om och bli fin och så började dom komma och det blev en bil på gatan som parkerades rätt.

Nått tidigare år stod en på trotoaren och hon fick böter på 600:- så det blev en dyr strömming.

Men jag brukar kolla och påpeka sådant när vi har våra kalas.


Det blev trevligt även om jag mest höll mig för mig själv här inne och till middag blev det från fatet med lax, potatis och sallad.

Ett glas vitt till det och så såg jag lite film, försökte men den var tralig så jag stängde den och såg ett avsnitt på Startrek, andra avsnittet av originalet, alltså den första serien mes Spock, Kirk och de andra.


Vid åtta hade de sista gått och då fick jag jobba igen, plocka undan disk. Bära tillbaks bord och stolar och ställa i ordning på altanen igen. Undan med infravärme och rulla ihop skarvsladdarna.

Inger hjälpte till med disk och städa undan inne.

Vid 9 var jag slutkörd och grymt trött men höll ut en timme till innan jag gick isäng.

Det blev en kort kort stund med ljudboken som jag tror jag somnade ifrån.


Har sovit tungt inatt och vaknade vid 7 men låg kvar minst en halvtimme till.

Idag inga speciella planer, inte under dagen mer än plocka ihop lite.

Diskmaskinen är tömd, det gjorde jag medan jag ordnade frukosten men det finns mer kvar.

Inger jobbar och när hon kommer tar vi katterna och åker till stugan för att skotta grus. Sedan ska vi skotta grus.

Vi ska få hjälp av barnen som kommer upp så därför har vi nu tre skottkärror och spadar finns men inga planer för dom håller ändå inte.

Inger har någon sorts planering och det brukar stämma bättre.

Men till hon kommer blir det bara plock här hemma och så kaffe emellanåt för ute är det gråtrist och det skulle regna idag men än är det torrt på altangolvet.


Gräsklipparen är på gång men den sköter sig själv. I alla fall behöver inte jag köra den.

 


Dom är ute och klipper under kraftledningen så nu har inte katterna mycket att gömma sig i under sina musjägarrundor.

 


Gråtrist ute men det blir nog bad i tunnan i kväll, det känns som att det skulle vara skönt.

Faktiskt +10,5° där ute men grått som bilden visar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-02 09:45:14

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 999,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från WNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 323,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
09:32
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
16:00
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
05:55
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Max:
1003,3 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
10:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:33
Sol upp: 05:26
Sol ned: 19:50
Skymning: 20:42
Dagsljus: 16:09 tim:min
Dag längd: 14:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:32
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna. 

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards