jans

Alla inlägg den 27 september 2021

Av Jan Sandström - 27 september 2021 09:18

Måndag den 27/9


Igår, ja då brände dom en massa bilar igen här i Umeå och tur att sonen Peter inte hade sin under tak som förra gången näe han bodde i tobleronehuset. Nu stod hans ett par rader bort.

      Peters bil har ZAP.


Här blev det lite småpyssel och så dök Erik upp med Maria och Mona och då blev det inte mycket gjort förutom prat och grilla korv till eftermiddagsfika.

Anders kom inte förbi så vi/jag använde Eriks bil för att backa in husvagnen under tak och det gick bara fint.

Så nu står den där och jag ska "bara" kanske sätta en liten presenning fram och bak med några stödribbor.
Fast det har tidigare inte blivit någon snö på vagnen.

 


Kanske dra den nån dm längre bakåt.

     


Ganska skönt ute när jag tog bilderna men HÖST och vindstilla så älgarna håller inte igång.

 


Jag fixade några skarvsladdar och flyttade kameran jag haft i husvagnsporten för att visa infarten men nu är den klar så då sitter den för att visa nästa projekt som är förrådsbygget.

Men där händer inget mer i vinter så jag ska ta och flytta kameran igen och vrida den lite.

Du ser en bild av skogen längre ned och grushögarna där jag trampade ned i jordgetingboet för några veckor sedan.


Svägerskan Margareta kom även förbi igår och fick fika, prata och bjuda på en riktigt god laxpaj till middag men då hade barnen åkt hem igen.

Margareta åkte och jag tog ett snabbt bad, på tok för varmt i tunnan men ändå skönt de minuter jag låg i vattnet.

Lät isolerlocket vara öppet och gick in, vi fikade och såg Arne Dahls A-gruppen på TV och så blev det ett avsnitt av Gråzoon även den på Netflix innan vi gick ut och badade i lite svalare vatten.

Men det är skönare att ta det då tempen stiger än som nu sjunker och det blir lite kallt att kliva upp och gå in.

Mulet så inga stjärnor men skönt och kanske, troligen årets sista bad för nu blir det att tappa ut vattnet för vintern.


Det blev sängen och jag har sovit gott, bara Gunnar som velat in och lägga sig hos Inger, Lycka har legat hos mig.

Vi sov till efter åtta i morse och nu är frukosten avklarad och jag har varit ut och fotat husvagnen, bilderna ovanför.

Idag småjobb och förbereda höst.

Husvagnen tömde vi igår men batteriet ska ut och gasolflaskorna in i förrådet och lite annat.

Tömma badtunnan och skura ur den. Inger ska gå ut och plocka lingon men bara här bakom stugan.

Jo jag ska programmera om några Nexa-styrningar.

Senare idag åker vi hem igen och fortsätter där att göra höst eller så blir det ingenting gjort.


Skapligt fint väder och runt 8 grader när jag var ut tidigare.

Nu 10.2° och väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-27 10:00:14

Temperatur: 12,5 °C
Lufttryck: 1012,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från SW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 11,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 81,6 mm
Året: 405,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,5 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
09:57
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
06:36
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
04:09
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:49
Sol upp: 06:36
Sol ned: 18:22
Skymning: 19:09
Dagsljus: 13:20 tim:min
Dag längd: 11:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:15
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 15:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut hemma

   


och här i stugan med husvagnen på plats

 


och fina solstrålar i kameran jag ska vrida åt höger.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards