jans

Alla inlägg den 19 september 2021

Av Jan Sandström - 19 september 2021 16:42

...i form av människoätande morötter.


 

Av Jan Sandström - 19 september 2021 08:21

Söndag den 19/9


Igår jobbade vi och slet.


Jag städade i förrådet och carporten så nu kan man faktiskt gå igenom den utan att kliva över virke och annat.

 

Därefter tog jag itu med andra porten, där husvagnen står och ska stå för vintern.

Svågern P-G skulle komma med traktorn och köra ut gruset men jag kollade hur det var och stötte på en sten, resterna av den vi snigelsprängde förra året.

Men när jag sopade rent så såg jag en spricka o tog korpen, då vidgades den lite när jag slog och efter lite bökande så fick jag faktiskt upp en stor bit så att det skulle gå att sänka marknivån lite.

 


Det var den vita som ligger nere i diket, diket som jag vill fylla igen lite mer.


 


Kaffe och mat ute och Inger grävde i trädgårdslandet.

Så blev det eftermiddag och P-G ringde och undrade om vi var här och om han kunde komma.

Klart han kunde det så vi gjorde kaffe och satt på lilla verandan och beundrade allt vi gjort.


Så kom han och efter lite rådfrågan om hur vi ville ha det gick han lös på grushögarna.

       


Det blev några videosnuttar som jag ännu faktiskt inte ens kollat igenom själv.

Men traktorn är lite effektivare än och spade och skottkärra.



Jag fick mest stå och luta mig mot spaden.


Det är mycket att hålla reda på för att köra utan att riva ned allt runt omkring.

 


Nu återstår det att se OM jag kan backa upp husvagnen för det blev en liten backe men det är för att komma upp så att inte bakändan på husvagnen tar i takstolarna då den ska in.
Men jag kanske får använda mig av Eriks bil som har både fyrhjulsdrift och lågväxel eller Anders stora Passat med automatväxel och fyrhjulsdrift. 


     

Än återstår det några spadtag för att få fint och en liten grushög blev kvar till annat som ska göras.


Det blev även en skopa på andra infarten där det varit en svacka.

 


Gofika inne innan P-G tackade och körde hem till Tavelsjö dit det är en dryg mil, 14 km tror jag att jag mätt upp en gång.


Vi åt ingen middag utan gick ut och badade innan det blev film, andra delen på Arne Dahls A-gruppen som finns på Netflix.

Sedan blev det sängen och jag har sovit gott.

Bara Gunnar som velat ut och in.


Upp och gick en promenad för att titta och fota gruskörningen igår.

Senare idag åker vi hem till stan igen vi får se när vi åker upp hit igen för mer jobb.


Lite svalt i morse med +4,4° då jag var ut och nu har det stigit till 5,2° vindstilla och chans till lite sol ser det ut som.

Väderstationen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-19 09:00:14

Temperatur: 8,5 °C
Lufttryck: 1016,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från NE,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 351,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
17:07
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
00:28
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
05:33
Lufttryck - Max:
1016,5 hPa
Klockan:
08:21
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
23:21
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
01:11
Lufttryck - Min:
1014,1 hPa
Klockan:
02:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:26
Sol upp: 06:14
Sol ned: 18:50
Skymning: 19:38
Dagsljus: 14:12 tim:min
Dag längd: 12:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:34
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och fler bilder.

 

   


Jag vred lite på den här kameran igår men funderar nu på att flytta den då bygget anses som nästan färdigt.

 


Den här ska också få en ny bättre placering, kanske inne i husvagnen i vinter.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards