jans

Alla inlägg den 23 september 2021

Av Jan Sandström - 23 september 2021 17:33

Med ett torrdass när regnet skvalar på plåttaket och vinden sveper runt de bakre delarna.

Av Jan Sandström - 23 september 2021 16:35

Skönt att vi kan sitta inne i det här vädret.

Katten myser inne och glad att matte kom hem.
Brasa i spisen men något bastubad blir det inte.

Av Jan Sandström - 23 september 2021 07:29

Torsdag den 23/9


Fast idag är dagen inte så god om man inte gillar vatten förståss.

Men igår var det bättre väder och Inger ledig så vi städade ihop ute på tomten, men först åkte vi till stationen på Rödäng och slängde plast, papper och glas innan vi åkte hem igen och lastade släpvagnen full med gamla plasthinkar, blomkrukor, ris och annat.

I bilen fanns sedan tidigare metall, olja, elskrot och annat som skulle till Klockarbäckens återvinning.

Men det började duggregna medan vi lastade det sista och trodde det stora regnet var på väg.


Det gick fint att köra bort allt och väl hemma blev det lunch och sedan intog jag soffan en stund.


Kaffe innan vi fortsatte städa ihop i barnens gamla rum, mittenrummet var mer än fullt och en skrivbordshurst hade jag som förvaring av datordelar, men jag tror att barnen också lagt dig lite.

Mycket är bra att ha men de som nu behärskar tekniken ska få kolla igenom och slänga det som är oanvändbart idag och kanske spara några grejor.

 


Gamla minneskretsar i massor.


 


Speldelar men det ska nog läggas ut till försäljning alternativt ges bort till den som vill ha.

 


Två dockningsstationer. Ska nog slängas men nätdelarna har jag kvar, kan användas till mycket.

 


Gitarrer.

 


Pedaler till gitarrerna tror jag. Skrot säger ena sonen, återbruk säger en annan.

 

Det blir nog Returmarknad av något slag då det kan finnas något värde men först ska jag lägga ut på Facebook i olika grupper.


Hårddiskar är det ingen brist på och upp till 500 GB men dom ska jag gå igenom idag och se till att dom är tomma innan det blir skrot.

   


Men den här sötnosen ska jag nog ha kvar, det är min andra hårddisk jag köpte till första datorn.

210 MB och vilket språng det var när jag fick sätta in den och uppdatera från de 40 MB som var originalet.

ALLT rymdes ju på den.

 


Efter att ha städat och rensat blev det middag, raggmunk igen men Inger hittade inte igen fläsket i frysen så det fick bli falukorv.

Inte lika gott men jag blev då mätt och till maten såg vi på TV-serie från Netflix.

Till kaffet senare blev det mer TV och sedan sängen för att sova.

Men jag hade lite svårt att somna och händerna värkte.
Gunnar sprang ut och in, ut och blötte upp sig i regnet som kommit och så in och värma sig vid fötterna hos Inger.

Men till slut måste jag ha somnat ordentligt för jag vaknade när Inger gick till jobbet runt halv sju.


Låg kvar en stund innan jag steg upp.

Idag plocka ihop lite som jag ska ha med i eftermiddag men även kolla hårddiskarna, OM jag ids. Det är ju ingen brådska med det.


I eftermiddag ska jag ju hämta väninnan Maria och vi åket ut till Skeppsvik där vi ska ha trevligt.

Äta gott och prata, det blir nog ett glas vin till maten för gäststugan är i ordning så jag kan övernatta om jag inte ligger i hennes gamla husvagn. Fast med tanke på vädret blir det nog inomhus i stuga.

Synd att det ska regna så idag för eljest kanske man kunde ha bastat och dopp i havet, men jag är väl för feg för det.


 

40 mm eller mer varnas det för idag så vi får väl se hur det blir.


Regnar och blåser gör det då nu och +9,7° utanför fönstret.

Väderstationen visar men regnmätaren har nog gått sönder Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-23 08:00:16

Temperatur: 10,0 °C
Lufttryck: 999,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 6,5 m/s från S,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,8 mm
Året: 352,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
11:44
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
01:42
Lufttryck - Max:
999,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
17:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:38
Sol upp: 06:25
Sol ned: 18:36
Skymning: 19:23
Dagsljus: 13:45 tim:min
Dag längd: 12:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:18
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Regnmätaren av plast ute på gräsmattan har då fått nästan 10 mm vad jag kan se i kikaren.

Så här ser det då ut på mina bilder.

         

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards