jans

Alla inlägg den 10 september 2021

Av Jan Sandström - 10 september 2021 14:09

När vi åkte till stugan så är det vägarbete efter väg 363 och det var lots en bit med bilkö.
Före Hissjö kom jag ifatt kön och bilarna körde väldigt försiktigt, tankbilen kröp och jag såg hur den liksom föll ned en bit.

Det gjorde även bilarna framför och de mötande. Till slut kom jag fram till vägkanten och det fattades säkert 15-20 cm i höjd som man grävt bort.

Tur att jag hade någorlunda fri höjd under men hög är den inte, såg då att på andra sidan verkade det inte vara mer än en hög trottoarkant och att det borde gå att komma upp igen, dom andra gjorde ju det men ned så tog jag lite fart och liksom hoppade ned.

Men vad skulle en av alla de bilar som ligger slickade mot vägen göra, dom skulle ha fått vända.

Skyltning innan, jo varning för gupp och så stenskott.  


 
Kameran visar men vidvinkeln ger inte rättvisa på allt utan avstånd förvrängs.


Båten vi hann upp senare skulle då inte haft motorn kvar om den kört ned i hålet.
Nu när vi åkte hem var vägen lagad och fin men jag hörde att den varit sådär en tid.

Av Jan Sandström - 10 september 2021 08:44

Fredag den 10/9


Igår sov vi länge, klockan var nästan halv nio när jag steg upp.


Morgonsysslor och så ut och jobba.

Jag fastnade i att plocka ihop och flytta grejor i förråden, från kallförrådet flyttade jag målarfärg och sådant som inte får frysa till varmförrådet och därifrån saker som tål att frysa.


Sedan snickerier, upp med fönsterbleck just under räcket och golvet där gaveln ska byggas. Senare fick jag upp balken

 


efter att ha grävt fram en lämplig planka från virkestraven.


Sedan fortsatte jag med söderväggen och skruvade fast lockbrädorna ovanför "fönstren". 

 


En hel del kaffe och lunch så dagen gick och solen började dala då jag tog och rensade gamla bordstaket så att det blev brännbart till badtunnan.

När det började bli mörkt gick jag ut och kröp ned i det varma vattnet.

Himlen var sjärnklar och mysigt när man släcker all belysning.

Senare gick jag ut och lade locket på badtunnan då det inte är mer bad på ett tag och så blev det sängdags, och jag har sovit gott inatt.


Upp efter 7 och frukost avklarad, ute har vi många Nötskrikor men så försvann dem och den här satt på ställningen.

 


Nu har den flugit vidare och skrikor m.fl har kommit tillbaks och lerar mat i potatislandet Inger grävt upp.


Passade på att ta ett fint kort på "lillstugan" när jag gick ut i morse för att ta bilderna här ovanför i inlägget.

 


Idag blir det inte så mycket jobb här då vi före lunch åker hem igen.

Inger ska jobba och jag hoppas på att jag får delarna till husvagnen, får jag inget SMS ska jag ta kontakt med dem och fråga vart det tagit vägen.


Solen skiner men lite kallt, +0,6° hade vi när jag steg upp, nu lite efter 9  är det +4.2° men inatt kröp det ned till -2,2°.

En skön fin morgon men det sägs ska komma regn i eftermiddag/kväll.

 

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-10 09:15:15

Temperatur: 12,2 °C
Lufttryck: 1003,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från W,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,5 mm
Året: 327,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,3 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
14:35
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
05:18
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1003,8 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1001,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
00:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:59
Sol upp: 05:48
Sol ned: 19:22
Skymning: 20:11
Dagsljus: 15:12 tim:min
Dag längd: 13:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:46
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och så mina morgonbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards