jans

Alla inlägg den 3 september 2021

Av Jan Sandström - 3 september 2021 19:00

Och nu får dom igen för gårdagens angrepp på oss.
Jag menar så klart jordgetingarna som Inger nu är ute och bekämpar för andra gången.

 


Min stora skoteroverall, gummistövlar, insektsnät till takfoten på hus, pannlampa, spännstroppar, pannband och diskhandskar 

     


gick Inger till angrepp med en flaska radar, en flaska getinspray i skumform och till sist en hel flaska fogskum och så en träram med fiberduk över.

 


Hon fick avbryta första striden då två tog sig in under huvan så dom fick in två träffar men de två fick sätta livet till.

       


Jag höll mig på behörigt avstånd och eldar i badtunnan.
Det kom ett ordentligt mörkt moln med det blev bara lätt duggregn men väldigt fint när solen kom tillbaks.

         

Det ska bli skönt med bad i tunnan senare i kväll och förhoppningsvis blir det stjärnklart.


Tidigare idag åkte vi in till Vindeln men mer om det i morgondagens inlägg.


Av Jan Sandström - 3 september 2021 08:39

Fredag den 3/9


Igår en lugn dag, till att börja med.

Jag gick hemma och städade upp lite i köket efter surströmmingsfesten i förrgår.


Maria kom förbi en sväng med Atho och dom åt lunch hos mig.


Inger kom hem och det regnade inte, men det kom en ordentlig skur i 5 minuter då det slamrade på altantaken.

Packade ihop och tog katterna och körde över Kassjö till stugan, då slapp vi vägbygget på 363:an.

Gunnar tog sin egen middag som han åt på bilinfarten. Lycka fick vackert sitta och titta på.


Här gjorde vi eld i badtunnan och åt middag när Inger sa att vi skulle mäta ut var grushögarna/plintarna för förrådet skulle vara.

1:a pinnen gick bra, 2:a pinnen gick bra, 3:e pinnen gick bra och Inger tryckte bara ned den ganska lätt i marken.

Hon kände något på benet men det var väl ris som stack.

4:e pinnen gick hon till och jag gick till den tredje, tog upp pinnen för att få rätt avstånd.

Då var det något som stack på mitt ben och så såg jag som ett moln runt benen.


Tydligen hade hon stuckit pinnen rakt ned i ett jordgetingbo.


  vad det gjorde ont på benen och jag släppte grejorna jag hade i händerna när jag sprang upp på gräsmattan.

Ända upp under jeanskjolen var dom, jag ramlade och sprang slet av mig kläderna och in i stugan.

Totalt fick jag väl 20 stick eller fler, det var svårt att räkna dem alla.

Tre getingar följde med kläderna in och hade jag varit tänkande skulle jag slängt allt ute på altanen.


Det blev en hel del Salubrin på sticken och Inger fick också några, 5-7-10, vi har inte räknat.

Stoppade även i mig två Areus, mot allergi och så två Alvedon så kanske smärtan lindrades lite för ONT gjorde det.


Det blev inget bad men skönt att spola benen i svalt, nästan kallt vatten fast det lindrade bara för stunden för branden i benen släppte inte.

Vi gick isäng och jag i "mitt" rum. Katterna var ute och jag gick ut en stund barbent och det var så skönt. Synd med badet för det var stjärnklart så det gnistrade där uppe.

Eller var det arga getingar som flög där.


Det var svårt att somna men ljudboken i lurarna och spana efter katterna i mobilen och webbkameran.
Till slut såg jag lilltjejen Lycka så fram med godispåsen, öppna dörren och skaka godiset och hon kom snabbt in men upptäckte tydligen att hon blev lurad. Men jag släppte inte ut henne igen.

Jag fick släcka och försöka sova och Gunnar låg inne på soffan då han kommit in tidigare.

Men svårt att sova men efter tre någon gång somnade jag väl ordentligt och halv åtta steg jag upp.


Frukost och på benen är det bara lite besvär, lite stickningar och lite obehag men inte den brännande smärtan.

Inger har ett runt märke bak mellan rumpa och låt, kanske 5 cm i diameter men inte ont.


Vi har funderat på hur vi ska kunna bli kvitt getingarna där för det ska ju fyllas grus på platsen.

Jag har en fundering på att slänga ut en pressening eller byggplast och så slänga på grus runt kanterna.

Kanske slänga dit några tuber med Radar och skjuta sönder med luftgeväret.

Åka till Överskottsbolaget och köpa ut några handgranater.

Ringa flygvapnet som får komma och bomba, för vi har väl inga kryssningsrobotar i Sverige?

För nu har jag förklarat krig mot de små liven som kom svärmande likt utomjordingarna i filmen Independens day.


Idag ska vi i alla fall fundera på saken och så ska vi köra grus för det ska vi ha på fler platser än över getingboet.

Sedan blir det en sväng in till Vindeln där vi ska köpa medel mot getingarna, vi behöver mer än det vi har.

Ska se om vi får tag på en insektshatt så kan jag klä mig i skoterovarallen och den. Det ordnar sig på något sätt.

Äta mat ska vi också göra innan vi hämtar betongblock och ev. kantsten som jag fått via Facebook.

Det ska användas som plintar under förrådet.


Det var lite kallt i morse men tempen stiger och det ska bli en fin dag med sol.

Nu är det 7.6° men tidigare före 7 var det bara 2.4°

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-03 09:30:15

Temperatur: 12,1 °C
Lufttryck: 997,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 10,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 325,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
09:15
Temp - Max:
14,0 °C
Klockan:
17:36
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
05:17
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Min:
994,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,5 hPa
Klockan:
19:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:37
Sol upp: 05:28
Sol ned: 19:46
Skymning: 20:38
Dagsljus: 16:01 tim:min
Dag längd: 14:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och kisse är ute, katt på kallt plåttak kanske.

   

 

och mina vanliga morgonbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards