jans

Alla inlägg den 16 september 2021

Av Jan Sandström - 16 september 2021 18:08

Tydligen vill dom inte ha viss kritik.

Jula

Hej Jan S,

Tack för din recension på Jula!

Vi kan tyvärr inte ta emot recensioner av produkter som är trasiga vid leverans. Dessa problem inträffar ibland oavsett varumärke och utanför butikens kontroll (t.ex. under leverans), och de är normalt sett inte en reflektion av produktens kvalitet eller övriga egenskaper.

Om du inte redan gjort det rekommenderar vi att du i detta ärende istället kontaktar Julas Kundservice, kontaktuppgifter finns på http://www.jula.se/kundservice/

--

Jag skrev ju:

Ett skapligt bra och litet element som jag har två av i ett varmförråd.
Fick ersätta det ena som värmeelementet gick sönder på men när jag monterade det nyinköpta så visade det sig att termostaten var trasig, den slog aldrig ifrån men tryckte jag på ratten klickade den och bröt strömmen men slog på då jag lättade på trycket.
Då jag befann mig i stugan långt från stan där jag köpt det så skruvade ja upp och bröt lite i termostaten så att den började fungera igen. Finjustering av tempen får jag göra senare i höst när det är kallare ute.
Men man ser ju att det är billiga grejor man köper då man öppnar och kollar tillverkningen.
Man får vad man betalar för.  

Av Jan Sandström - 16 september 2021 17:57

Gick ju ned till Classe och köpte rottingväven.

Som man skulle så lade jag den i blöt efter att ha lyckas klippa två remsor.
När jag skulle sätta fast på lampan så funkade det faktiskt, väven var mjuk och smidig och häftpistolen fäste bra på insidan.

 


Det var sedan det gick galet  då mina fingrar och händer inte är riktigt att lita på.

   

Jag tapppade glaset som låg ovanpå ned på bordet och glaset i miljoner bitar,  bara att ta ett steg bakåt och undvika glasflisor i sockarna för jag hade inga skor på mig.


Det värsta var ju att Ingers platta låg kvar på bordskanten och den fick en smäll så att den sprack i kanten. Tror inte försäkringen täcker det här så det blir väl en ny platta till henne.

 

Den startade då men jag har inte kollat mer utan nu kokar jag havregrynsgröt efter att ha sopat upp glas och dammsugit bord, stolar och golv.


Meningen var att jag skulle steka fiskpinnar och potmos till men jag känner att jag inte orkar göra det nu.

Ska lägga mig på soffan efter maten och sova bort kvällen tror jag.

Av Jan Sandström - 16 september 2021 08:35

Torsdag den 16/9


Igår hade jag planer, som delvis sprack ganska omgående då jag fick ett SMS om att delarna till husvagnen fanns att hämta hos Mekonomen.

Så efter pyssel här hemma med att plocka ut diskmaskinen jag kört på mogonen, dukat fram lite på köksbordet

  och plockat undan tog jag bilen upp till Ersboda och köpte ut husvagnsdelarna.

Vidare över till södra delen av Umeå och handelsområdet Avion där jag skulle köpa Rottingväv men naturligtvis glömde jag just det. Har under många år tänkt göra något på vår kökslampa men det har liksom aldrig blivit av.

 

Den ska sitta på insida och delvis dämpa ljuset åt sidorna.


Säremot köpte jag matterier innan jag gick över till SkoCentrum och provade skor.

Det blev ett par promenadskor eller vad man ska kalla dem för endast 1200:-

 

Hem igen och sprayade skorna med impregnering och så blev det lunch, fil med tillbehör och lasta bilen med verktyg och behövligt innan jag åkte till Östermalm, ja nedanför lasarettet typ där jag skulle hämta upp väninnan Maria innan det bar av ut till Skeppsvik.

Där monterade jag nya reflexer bak på hennes husvagn, såg ju tidigare att ett var trasigt så jag hade köpt nya och så butyltätning som hon själv ska försöka täta runt ett fönster, eller flera. 


Kaffe, bulle och kaka blev det och så gick vi ut och tittade runt lite. Kikade in i en husvagn som står där och Maria ska fråga om han ska sälja den.

Ett renoveringspbjekt som inte blivit något av men den har fina fönster och ett kylskåp, resten är i stort sett rivet ut invändigt.

 

Det är ju en exakt likadan som den jag har och tanken är faktiskt att plocka ned den och ta reda på vissa delar som dem jag nämnde ovanför.

Men det finns säkert mer användbart och själva chassiet kan säljas till någon som vill bygga en biltrailer eller släpvagn av.

Har kollat och den är faktiskt besiktigad i våras och körbar fast som husvagn är det MYCKET jobb om den ska återställas för att bo i.

Tror även den har den klassiska fuktskadan framtill under fönstret men inte oroväckande för det kändes hårt och luktade inte något.

Vi får se vad som händer med den.


Åkte hem via Täfteå och mer trafik då man leder om E4 den vägen men det är en annan historia som vk.se skriver om.


Här hemma hade Inger kommit hem och några av kvällens gäster, jag bytte om och fler gäster kom, tjejer hela bunten men Ingers jobbarkompisar som hon träffar nästan dagligen, med tanke på den här Corona.

Dom satt i köket och åt och jag satt här i kontoret med datorn och såg på Koreansk serie, Sisyphus.

Men jag blev trött och somnade nog en stund så jag fick backa typ 10-15 minuter och ta om igen.

 

Gästerna droppade av och vi plockade undan innan jag gick isäng med min ljudbok som nu tog slut.

Nästa bok är Villospår av samme Mankell som tidigare.

Släckte och har sovit gott, vaknade tidigt men somnade om till nästan halv åtta.

Dusch och frukost, men inte samtidigt.

 

Idag ska jag kanske inviga nya skorna, det kan bli en promenad ned på stan, den jag tänkte ta igår men då annat kom ivägen och då köpa den där rottingväven på Clas Ohlson, den blir lagom tung att bära hem.

I övrigt tror jag inte att jag börjar laga min husvagn utan det får vara tills den står uppställd under tak i stugan. Det kanske får vara ända till våren.

 

Det har regnat på morgonen men ska vara uppehåll och höstdag idag så någon form av promenad blir det.

Inger jobbar kväll, tror jag för hon är då hemma nu.

 

+8,7° ute och det ser höst ut och i stugan skiner solen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-16 09:45:16

Temperatur: 8,8 °C
Lufttryck: 1010,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från ENE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 350,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
13:22
Temp - Min:
4,7 °C
Klockan:
01:12
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
02:18
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:17
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:01
Skymning: 19:49
Dagsljus: 14:32 tim:min
Dag längd: 12:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och morgonbilderna.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards