jans

Alla inlägg den 14 september 2021

Av Jan Sandström - 14 september 2021 08:38

Ja då satt man här igen denna tisdag den 14/9


Och nu har snart halva september gått.


Men igår var igår och då var jag hemma och påtade på.

Rensade en del här inne i kontoret och ut med tomma CD/DVD-fodral som legat högst upp på en hylla.

 

Rensade bort inaktuella instruktionsböcker och så CD-skivor som följt med saker man köpt. Jag tror då inte att sådant kommer till användning längre.

 

Hittade 5 block av kvittopapper som jag lagt ut på Facabook, skänker bort men ingen använder väl sådant heller.

 


Peter messade och undrade om jag har någon ny larmtag då hans gått av men jag ska prova att borra nytt hål i kanten.

Eljest får jag väl beställa 5 nya.

 


Men innan rensningen och annat så lagade jag Ingers grep som gått isär.

Den har ju ett stålrör till skaft och nederdelen lossnade tidigare och jag svetsade den men nu låssnade det fästet (koppen) som tydligen bara var pressat på röret.

Tydligen hade man i begynnelsen en träbit inne i röret som själva grepen satt fast i som en kil.

Nu tog jag två stavar av smältlim typen plast och värmde med värmepistolen och så tryckte jag ihop allt.

Skulle förstärka med svets och det gick bara att limmet smälte och började brinna men jag tror jag fick ihop den.

Men snygg svetsning blev det inte.  


Maria kom förbi och åt lunch, Inger tog upp potatis och klippte senare gräsmattan ordentligt.

Jag hann med en promenad innan kaffe.

 


Det blev även en del ute på altanen i det fina vädret.

När Inger klippte gräset gjorde jag middagm en enkel sådan med microvärmt kött, kokade broccoli och så lite tomat och gurka.

Ett glas rött för mig och vatten till Inger medan vi såg två avsnitt på DEG.

Fjärde avsnittet släpptes natten till igår.

Men tur att man lever en trappa upp för i den undre världen verkar alla vara helt koko.


Jag avslutade kvällen med ett avsnitt på  Sisyphus innan jag kröp isäng med ljudboken.


Har sovit gott och 7 var jag uppe igen och då hade Inger redan gått till jobbet.

Gunnar ligger inne fast jag tror att han också är på väg upp för jag hörde just klockan på hans halsband.

När han börjar ligga inne är det höst.


Idag får jag se vad det blir, mer rensa här inne eller i garaget där det aldrig tar slut.

Delarna till husvagnen jag beställt på Mekonomen var ju restade hos leverantören så jag får väl se när det dyker upp. Det är ju ändå ingen panik med dem utan jag kan ju byta där han står i stugan efter att vi dragit upp den för den går ju att dra.

Inget akut fel utan jag ska bara byta ut några delar innan det blir helt fel på dem.

Jag fick mejl från Pensionsmyndigheten och får höjd pension med 600:-   så nu får jag ut hela 10834:- / månad + KPA som jag får 997:- från. Inte illa för att bara vara hemma och slita o släpa.


Men fint väder så jag bör ta en promenad även idag och försöka få in den vanan igen, kanske ned på stan och köpa nya vandringsskor för de jag har fick jag limma ihop, igen.


Just nu 7,9° och över noll då så än ingen snö men den lär komma den också.

Björkarna gulnar allt eftersom och snart rasar löven ned i massor.

Väderstationen som du för övrigt hittar med uppdaterade värden varje kvart här  visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-14 09:00:15

Temperatur: 10,2 °C
Lufttryck: 998,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 34 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NNE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 27,0 mm
Året: 350,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
15:43
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
23:46
Lufttryck - Max:
998,6 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
996,5 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
988,9 hPa
Klockan:
01:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:11
Sol upp: 06:00
Sol ned: 19:08
Skymning: 19:56
Dagsljus: 14:45 tim:min
Dag längd: 13:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:47
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 09:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards