jans

Alla inlägg den 26 september 2021

Av Jan Sandström - 26 september 2021 08:46

Söndag den 26/9


Nu har dom slagit till igen och bränt en länga med bilar, och alldeles där Peter o Anna bor.

Förra gången var ju för några år sedan och då brann bilen utmed Peters.
Nu stod hans bil ett par rader bort.

Några bilder jag "lånat" av Peter.
     
ZAP är Peters bil och dom har ställt en skadad utmed den.


Igår åkte jag över till Anders i Stöcksjö och fler kom dit, Erik hämtade Anna och Emil och han gillar att leka med Atho som gillar Emil.

Dom kommer att bli fina kompisar.

Jag och Anders mätade golvhöjden i hans kontorsstuga och det diffar en hel del men viktigast är nog att få upp allt från marken så att inte trävirket ruttnat upp.

Men nu mätade vi bara och så blev det fika innan jag åkte hem och då passade jag på att kattnappa Lycka.

Hängde på husvagnen och drog ut den på gatan och så väntade vi på att Inger skulle komma hem vilket hon gjorde ett par timmar senare.

Lite fika innan vi körde hit till stugan och det gick att backa upp husvagnen en bit men fick hjulspinn i gruset.


Eld i tunnan och under tiden den värmdes upp åt vi middag medan vi såg på film från Netflix, Arne Dahl och A-gruppen


Till slut hade vi varmvatten och klockan var midnatt, ute var det stjärnklart men tyvärr väldigt starkt månljus så vi såg inga satelliter eller annat där uppe.


Gick isäng och jag fick Lycka hos mig, Gunnar låg hos Inger. Jag har sovit gott och steg upp först närmare åtta då jag tog med mig Lycka och gick ut en liten sväng runt stugan i fin morgonsol och runt 1 grad varmt.

     


Jag gick in men Lycka stannade ute och Gunnar sover på sängen.


 


På toa kan man följa årstiderna och hösten är vacker bara man kan förtränga det som komma skall.


 


Tomas ringde och pratar nu med Inger och jag bloggar och dricker morgonkaffe.

Senare kommer några barn hit och då ska vi få in husvagnen under tak men med hjälp av en annan bil.

Eljest inte inplanerat så mycket jobb utan bara umgås.

Jo jag ska kanske flytta en kamera och funderar på vad den nu ska få visa.

Det ska ju finnas el i närheten men det löser sig.


Nu 2.9° där ute och solen skiner så det var riktigt varmt på vissa ställen. Kanske skulle jag elda i tunnan och få upp tempen (från de 36.9° det är nu) ett par grader för ett förmiddagsbad.

 

Hemma i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-26 09:15:14

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 1003,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 81,6 mm
Året: 405,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
13,8 °C
Klockan:
17:17
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
04:09
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,4 hPa
Klockan:
02:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:46
Sol upp: 06:34
Sol ned: 18:26
Skymning: 19:12
Dagsljus: 13:26 tim:min
Dag längd: 11:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:12
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här såg det ut tidigare då jag var ute på min runda runt stugan.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards