jans

Alla inlägg den 21 september 2021

Av Jan Sandström - 21 september 2021 07:48

Tisdag den 21/9


Igår åkte jag och köpte ut glaset till kökslampan. Så nu är den som den ska vara efter typ 25 år och det blev bra.
 


Jag började kika på min negativskanner som skaffades för flera år sedan och bara legat i lådan.

Den var egentligen till Anders som ville skanna in en massa diabilder när han jobbade uppe på STF Sylarnas fjällstation.

 

Det fanns visst ett arkiv med diabilder där som han tänkte göra tillgängliga men han fick aldrig tid till det.

Det var väl kanske viktigare att skotta snö.

I alla fall så saknar jag ett SD kort på max 32 GB men har tillfälligt lånat det från min kamera.

Jag har ett på 64 men det funkar ingenstans mer än i min gamla dator som jag nu ersatt med en ny.



Sedan kom Maria hit och började baka sockerkakam röra sylt och vispa grädde.

Vi fick göra våra tårtbitar själva.


 

Gott med fika och roligt att barnen kom hit.

Först Maria som gjorde fika och klappade Gunnar, sedan kom Peter och Emil och så Erik.

Anders och Atho kom senare och klockan var väl efter 5 när som åkte hem till sitt.


Då mikrovärmde jag raggmunk med fläsk och så lingonsylt, bar in i rummet och så skulle jag starta min HTPC (TV-datorn) när jag nästan

 


inte såg... Då hade jag ju inte tänt lyse och TV:n så rummet låg i halvdunkel.

 


Ett ganska ordentligt kalas hade Atho lämnat på golvet utan att vi tidigare märkt något.

 

Men Anders behövde nog inte gå ut och vänta på att han skulle göra mer.

I alla fall förpassade jag lämningarna ned i toaletten där det nästan höll på att bli stopp.


Kanske blev det för mycket kattmat i hans lilla mage då jag lyckades fumla ut hela Gunnars matskål bara för att jag skulle ställa den lite högre upp. Likt lampglaset bara gled den ut mellan mina fingrar och maten ut på hallgolvet och Atho var verkligen snabb att slicka i dig av den.


Jag blev ensam i huset, Gunnar var ute och jag såg lite TV medan jag åt mat, sedan såg jag nått program jag inte kommer ihåg och sov nog en stund också.


Inger kom hem och efter lite pyssel här i datorn så blev det sängen med ljudboken innan jag släckte lampan och sov gott hela natten.

Vaknade vid 6 och steg upp, dusch och så skickade jag iväg Inger till jobbet.

Gunnar sover i sovrumsfönstret och jag har annat att göra idag.

Städa garaget säger Inger och det blir väl en stund där ute också men jag måste ta mig en promenad också även om den bara blir på promenadbandet här inne.


Det var en fin morgon med sol för en stund sedan men nu verkar det gråare där uppe, men lite varmare.

7,4° utanför fönstret och lite vind.

Väderstationen (som du hittar via länken och uppdateras varje kvart) visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-21 08:15:17

Temperatur: 8,2 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 28,8 mm
Året: 352,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
08:08
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
04:54
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
05:50
Lufttryck - Max:
1013,2 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1018,1 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
07:56
Lufttryck - Min:
1013,0 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:32
Sol upp: 06:19
Sol ned: 18:43
Skymning: 19:30
Dagsljus: 13:58 tim:min
Dag längd: 12:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:25
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut men nu tror jag att bilderna från stugan ska utebli OM det inte sker någon förändring där, traligt att visa samma varje morgon för gruset har väl alla sett vid det här laget.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards